کد خبر: 125508
A

پشت پرده هجمه و تخریب فرزین در بانک ملی برای چیست؟

چرا سخنان فرزین در شفاف‌سازی و سروسامان دادن به بانک ملی سبب وحشت برخی‌ها در داخل بانک ملی و بیرون آن شده است؟ این حسابرسی‌هایی که مدیرعامل جدید بانک ملی ایران وعده آن را داده و در حال پیگیری آن است، به ضرر چه کسانی خواهد بود و برای چه کسانی گران تمام می‌شود؟ با اینکه قبل از ورود محمدرضا فرزین به بانک ملی اعلام‌شد که زیان انباشته مالی این بانک ۶۷ هزار میلیارد تومان است طبق پیگیری خبرنگار اقتصادی دیده‌بان زیان انباشته بانک ملی بالای ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است.

 پشت پرده هجمه و تخریب فرزین در بانک ملی برای چیست؟

به گزارش سایت دیده‌بان ایران، محمدرضا فرزین که نام او در لیست‌ها و گمانه‌زنی‌های مختلف قبل از اینکه ابراهیم رئیسی کابینه مورد نظر خود را به پارلمان ملی معرفی کند، برای تصدی نهادهای اقتصادی از جمله وزارت امور اقتصاد و دارائی و ریاست بانک مرکزی برده می‌شد، در تاریخ ۲ آبان‌ماه سال جاری با حکم سیداحسان خاندوزی وزیر اقتصاد، مدیر عامل بانک ملی ایران شد.

اما برای اینکه بتوانیم در این گزارش با نگاهی منصفانه آنچه در مورد او و عملکرد کوتاهش در بانک ملی صورت می‌گیرد را بررسی کنیم، باید نخست به این پردازیم که محمدرضا فرزین کیست؟ 

محمدرضا فرزین کیست؟

محمدرضا فرزین دانش آموخته رشته اقتصاد دانشگاه های شهید بهشتی، تهران و علامه طباطبایی است که که دکترای خود را از دانشگاه علامه طباطبایی اخذ کرده، در دولت‌های نهم و دهم نیز مسئولیت‌های بر عهده داشت که مهمترین آن‌ها رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی، معاون اقتصادی وزیر اقتصاد و دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها بوده است. 

او قبل از مسئولیت گرفتن در بانک ملی ایران، مدیرعاملی بانک کارآفرین را بر عهده داشت. بانکی که در سال ۱۳۸۰ با مشارکت اعضاء انجمن‌های مدیران صنایع، شرکت‌های ساختمانی، تاسیساتی و تجهیزاتی، جامعه مهندسان مشاور ایران، جامعه مهندسان مشاور معمار و شهرساز و گروهی از کارشناسان بانکی و مالی تاسیس شد و به گفته برخی از کارشناسان اقتصادی و بررسی شاخص های عملکردی در دوران مدیریت محمدرضا فرزین عملکرد چشمگیری داشته است. 

نخستین حواشی علیه فرزین در بدو ورود به بانک ملی

او بلافاصله پس از دریافت حکم مسئولیت خود برای در دست گرفتن سکان مدیریت بانک ملی ۳ آبان ماه به ساختمان مرکزی این بانک در فردوسی تهران رفت که مراسم استقبال از او که مشخص نبود با چه هدفی صورت می‌گیرد، در همان بدو ورود حاشیه‌های زیادی را به وجود آورد. 

فرزین مدیرعاملی بانکی را برعهده گرفت که همواره به دلیل اتفاقات بزرگ مالی و اقتصادی که در آن صورت گرفته مورد توجه است. با اینکه قبل از ورود محمدرضا فرزین به بانک ملی اعلام‌شد که زیان انباشته مالی این بانک ۶۷ هزار میلیارد تومان است طبق پیگیری خبرنگار اقتصادی دیده‌بان زیان انباشته بانک ملی بالای ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است. اما اینکه چرا رقم زیان انباشته اعلام شده یک سوم حقیقت موجود است خود موضوع دیگری است که با هدفی خاص صورت گرفته است. اما علی‌رغم همه این موارد فرزین تلاش کرده تا اوضاع نابسامانی این بانک را ساماندهی کند. 

طبق اطلاع خبرنگار اقتصادی دیده‌بان ایران برخی از نیروهای باقی مانده از مدیریت قبل با کمک برخی از افراد در درون نهادهای اقتصادی خاص تلاش دارند تا فرزین را در بانک ملی ایران آچمز کنند و یا او را به عناصر نامطلوب دولت دهم منتسب کنند و نخستین تلاش آنان ایجاد حاشیه در انتصابات است. 

برخی از افراد  با این هدف به تخریب فرزین در بانک ملی کمک می‌کنند چون همچنان فرزین را تهدید و گزینه جدی برای نهادهای اقتصادی تلقی می‌کنند در حالی که فرزین بارها اعلام کرده که تمرکز اصلی ایشان بانک ملی است.

محمدرضا فرزین در مدت ۳ ماه‌ای که وارد بانک ملی ایران شده جز معاون فناوری، مدیر حوزه ریاست و مدیر حراست تغییر آنچنانی در این بانک صورت نداده و در جلسات داخلی بانک تاکید کرده که تغییرات بر اساس شایستگی افراد و اصول دولت انقلابی است.

برخی از مسئولان سابق بانک ملی همچون مسعود خاتونی عضو هیئت مدیره و معاون فناوری و اطلاعات که به بانک شهر رفته نیز سایت دیده‌بان ایران گزارش مفصلی درباره اقدامات و تلاش‌های او بر روی خروجی خود صورت داده که اینجا می‌توانید بخوانید، و سایر افرادی که بدلیل عملکرد ضعیف و پر ابهامشان در آستانه تغییر هستند، از عوامل تخریب ایشان بشمار می روند.

نکته حائز اهمیت اینجاست چرا سخنان فرزین در شفاف‌سازی و سروسامان دادن به بانک ملی سبب وحشت برخی‌ها در داخل  بانک ملی و بیرون آن شده است؟ این حسابرسی‌هایی که مدیرعامل جدید بانک ملی ایران وعده آن را داده و در حال پیگیری آن است، به ضرر چه کسانی خواهد بود و برای چه کسانی گران تمام می‌شود؟ 

به نظر می‌رسد، فرزین برای ساماندهی امور و همچنین شفافیت مباحث مالی و اعتباری بانک ملی نه تنها دست تنهاست بلکه گرفتار گردآبی شده که با هدایت برخی دست های پنهان دارای منافع خاص  برای غرق کردن او به حواشی تعبیه کرده‌اند تا او از رسیدگی به مسائل اصلی بازماند و همچنان موضوعات مهم در تاریکخانه‌ها مدفون باقی بماند، که لازم است دستگاه های نظارتی و امنیتی در این امر ایشان را بعنوان یکی از نیروهای کلیدی و کارآمد نظام بانکی و اقتصاد کشور یاری کنند.

منبع: دیده بان ایران

بیشتر بخوانید: واکنش نماینده مجلس یازدهم به گزارش دیده بان ایران/ مجتبی رضا خواه: علاوه بر بانک‌ها از شرکت‌های زیرمجموعه نیز تفحص می‌شود

بیشتر بخوانید: سرعت گرفتن تغییرات در بانک ملی ایران/ «فائز» از داده ورزی سداد رفتنی شد

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر