کد خبر: 125611
A

برخی برندهای لوازم خانگی چه کردند که رهبری هم گلایه کرد!؟ / به اسم تولید ملی هر کاری خواستند کردند!

چندی پیش رهبری انقلاب از تولیدات ملی لوازم خانگی حمایت کردند و حتی خواستار جلوگیری کامل از واردات لوازم خانگی کره ای شدند، اما همان موقع عده ای از همین تولیدکننده ها با افزایش ۱۵ و ۲۰ درصد قیمت بر طبل گرانی ها کوبیدند که به نوعی سواستفاده از حمایت کلان و ملی بود.

برخی برندهای لوازم خانگی چه کردند که رهبری هم گلایه کرد!؟ / به اسم تولید ملی هر کاری خواستند کردند!

به گزارش دیده بان ایران؛ چندی پیش رهبری انقلاب از تولیدات ملی لوازم خانگی حمایت کردند و حتی خواستار جلوگیری کامل از واردات لوازم خانگی کره ای شدند، اما همان موقع عده ای از همین تولیدکننده ها با افزایش ۱۵ و ۲۰ درصدی قیمت بر طبل گرانی ها کوبیدند که به نوعی سواستفاده از حمایت کلان و ملی بود.

نکته عجیب این داستان این بود که برخی از همین تولیدکننده ها با معاون اول رئیس جمهوری هم جلساتی داشتند و مدعی شدند که قادر به تامین تمام نیاز داخل هستند، اما این مساله بیش از اینکه یک بیانیه برای دلگرمی مسئولان و مردم برای نبود نگرانی برای بازار آینده لوازم خانگی باشد، سیاستی برای انحصار بیشتر و گرانی محصولات در چند مرحله بود. این در حالی است که لوازم خانگی به عنوان یک کالای سرمایه ای بیش از هر کسی مورد نیاز زوج های جوان است و به عبارتی می تواند گفت وقتی حاکمیت سیاست های تشویقی برای افزایش ازدواج تعیین می کند به معنای اهمیت این مساله در کشور است اما در چنین شرایطی برخی تولیدکننده ها به اسم تولیدکننده ملی با گرانی ها بزرگترین سد را روبرو جوانان قرار داده اند.

کارت های خرید لوازم خانگی

در سال های گذشته یکی از تولیدکننده هایی که همواره از منافع حمایتی دولت برخوردار بوده هلدینگ انتخاب و گروه اسنوا بوده است، این شرکت در چند مرحله با استفاده از تسهیلات بانکی دولتی محصولات خود را به مردم فروخت و از طرف دیگر طبق تفاهمنامه ای هم که با صندوق های بازنشستگی داشته کارت های خرید لوازم خانگی به بازنشسته ها داده و از این طریق بخش دیگری از محصولات خود را بدون دغدغه و با نرخ تمام در بازار عرضه کرد؛ در حالی که بسیاری از تولیدکننده ها اعلام کرده بودند که اگر همین مزیت ها برای آنها هم ایجاد می شد، کالای خود را بسیار ارزانتر به دست مصرف کننده ها می رساندند، با وجود همه این مزیت هایی که گروه صنعتی انتخاب و اسنوا از دولت دریافت کرده بود، بازهم محصولات  ال ای دی و... را چند ماه دیرتر به مصرف کننده ها می داد و همین مساله منجر به نارضایتی بازنشسته ها شده بود.

یکی دیگر از حاشیه های این شرکت در چند وقت اخیر عرضه مصولات لوازم خانگی به اسم دوو بوده است، هرچند این شرکت در ابتدا مدعی بود که شرکت دوو را به طور کامل از کره خریداری کرده اما بعد از اینکه خبرساز شد که شرکت دوو به دلیل فناوری پایین در کره جنوبی تعطیل شده و عملا در هیچ کجای دنیا این برند تولیدی ندارد بعد از آن این شرکت مدعی شد که نام دوو را اجرا کرده تا به اسم کره ای ها محصولات جدیدی را به بازار داخلی عرضه کند. این مساله دقیقا به معنای ریشخند به سیاست گذاری های بود که در سطح کلان برای ممنوعیت واردات وضع کرد بودند، چراکه مدیریت گروه صنعتی انتخاب در جلسات و سخنرانی های خود موعظه می کرد که واردات بلای جان صنعت لوازم خانگی ایران است و بعد از آن یواشکی محصولی بی کیفیت با نام دوو را به بازار عرضه می کرد.

یکی دیگر از مسائلی که در سال های اخیر شرکت های تولیدکننده با آن دست به گریبان بودن ضعف سرمایه در گردش بود، حالا در چنین شرایطی شرکتی مانند اسنوا به قدری در لایه های دستگاه های دولتی و... نفوذ پیدا کرده که علاوه بر اینکه برخی از نماینده گان مجلس را به بازدید از کارخانه ای خود دعوت می کند فضایی را ایجاد می کند که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت را مجاب می کند تا در نامه ای اختصاصی به رئیس کل بانک مرکزی مطالبه تسهیلات ارزی برای این شرکت انجام دهد.

به طور قطع رهبر معظم انقلاب این همه حمایت را دیده و حالا حق دارد گلایه مند از وضعیت موجود باشد، از این رو باید دستگاه های نظارتی نسبت به عملکرد این شرکت ها ورود کنند تا ببینند مردم هم حق دارند وقتی از گرانی ها شکوه می کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر