کد خبر: 125873
A

ریشه افزایش قیمت گوشت قرمز چیست؟

قیمت شقه گوسفندی در آذر سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲۲ هزار تومان بوده است این قیمت در آبان امسال ۱۱۱ هزار تومان را نشان می دهد. با این حساب قیمت در آذر سال جاری نسبت به ماه گذشته ۹.۷ درصد رشد داشته و نسبت به آذر سال گذشته که قیمت شقه لاشه‌ گوسفندی ۱۰۰ هزار تومان بوده حدودا ۲۲ درصد رشد را تجربه کرده است.

ریشه افزایش قیمت گوشت قرمز چیست؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه های کشور در آذر سال ۱۴۰۰ به ۵۵ هزار تن رسیده است. این مقدار عرضه گوشت قرمز در آذر سال جاری نسبت به دوره های مشابه در پنج سال اخیر بیشترین مقدار را به خود اختصاص داده است. افزایش عرضه گوشت قرمز در آذر سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۵۲ درصد رشد را ثبت کرده است.

تعداد لاشه های قابل مصرف انواع دام ذبح شده در آذر سال 1400 به بیش از یک میلیون و 492 هزار راس رسیده است. این تعداد لاشه قابل مصرف در آذر ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 58.8 درصد رشد را نشان می دهد. تعداد لاشه های قابل مصرف گوسفند و بره با 73 درصد رشد در آذر ماه سال 1400  نسبت به آذر سال 1399 بیشترین رشد را در تعداد لاشه های قابل مصرف ثبت کرده است. و کمترین رشد در تعداد لاشه های قابل مصرف بصورت نقطه ای در آذر سال جاری مربوط به بز و بزغاله است.

وزن انواع دام ذبح شده در آذر سال جاری به بیش از 54 هزار و 900 تن رسیده است که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته 52 درصد رشد داشته است. وزن لاشه قابل مصرف گوسفند و بره در آذر امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 76 درصد رشد داشته که بیشترین درصد رشد را در میان دام های مختلف ثبت کرده  و کمترین درصد رشد مربوط می شود به بز و بزغاله با 23 درصد رشد در آذر 1400 نسبت به مدت مشابه سال گذشته.

طبق بررسی های مرکز آمار، قیمت شقه گوسفندی در آذر سال 1400 حدود 122 هزار تومان بوده است این قیمت در آبان امسال 111 هزار تومان را نشان می دهد. با این حساب قیمت در آذر سال جاری نسبت به ماه گذشته 9.7 درصد رشد داشته  و نسبت به آذر سال گذشته که قیمت شقه لاشه‌ گوسفندی 100 هزار تومان بوده حدودا 22 درصد رشد را تجربه کرده است.

51

مقایسه عرضه و قیمت گوشت

اگر روند رشد عرضه گوشت بصورت ماهانه و نقطه به نقطه آذر سال 1400 را نسبت به روند افزایش قیمت ماهانه و نقطه به نقطه گوشت قرمز را با هم مقایسه کنیم شاید بتوان دلیل این افزایش قیمت گوشت را دریافت. عرضه گوشت در آذر سال 1400 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 52 درصد رشد داشته  در مقابل قیمت گوشت قرمز 22 درصد بالا رفته است. از سویی دیگر عرضه گوشت قرمز بصورت ماهانه بیش از نیم درصد کاهش داشته اما قیمت گوشت قرمز بصورت ماهانه 9.7 درصد رشد داشته است. می توان نتیجه گرفت که افزایش قیمت گوشت ناشی از کاهش عرضه نیست و شاید دلیل دیگری داشته باشد.

52

ریشه افزایش قیمت گوشت قرمز 

فعالان حوزه گوشت دام اعتقاد دارند دلیل افزایش قیمت به بالا رفتن قیمت نهادهای دامی باز می گردد. از دید این صنف هزینه های تولید از میانه تابستان رو به رشد بوده و اثر خود را در قیمت آخر پاییز نشان داده است.بنابراین تنها دلیلی که می تواند افزایش قیمت همزمان با عرضه گوشت را توضیح دهد از کانال هزینه تولید است. این در حالی است که دولت تلاش دارد قیمت نهادهای دامی را با قیمت دلار بر پایه 4200 تامین کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر