کد خبر: 126081
A

قیمت گوشت گوسفندی از مرز کیلویی١۶٠‌هزارتومان گذشت

با وجود آنکه متولیان تامین گوشت قرمز از وجود ۲میلیون رأس دام مازاد سبک خبر می‌دهند، در خرده‌فروشی‌ها قیمت هر کیلوگرم گوسفند زنده نر پرواری به بیش از ۶۰هزار تومان، نرخ هر کیلو ران گوسفندی به ۱۸۵هزار و ران گوساله به ۱۸۰هزارتومان رسیده است.

قیمت گوشت گوسفندی از مرز کیلویی١۶٠‌هزارتومان گذشت

به گزارش دیده بان ایران؛ با وجود آنکه متولیان تامین گوشت قرمز از وجود ۲میلیون رأس دام مازاد سبک خبر می‌دهند، در خرده‌فروشی‌ها قیمت هر کیلوگرم گوسفند زنده نر پرواری به بیش از ۶۰هزار تومان، نرخ هر کیلو ران گوسفندی به ۱۸۵هزار و ران گوساله به ۱۸۰هزارتومان رسیده است.

با فروکش‌کردن سونامی کشتار دام‌های آبستن و مولد، تداوم کمبود و گرانی نهاده‌های دامی، قیمت هر کیلوگرم از برخی انواع گوشت گوسفندی و گوساله به مرز ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار تومان رسیده است.

مشاهدات میدانی در مناطق مختلف شهر تهران حاکی از تندترشدن شتاب گرانی گوشت در مراکز خرده‌فروشی است. این شرایط به تداوم عرضه چندنرخی و شکاف ۲۰ تا ۵۰هزار تومانی قیمت هرکیلوگرم گوشت قرمز، در مناطق مختلف منجر شده است. به‌نحوی که قیمت هرکیلوگرم گوشت شقه گوسفندی در تهرانسر، شهرک آپادانا و مناطق شمال شهر تهران به‌ترتیب ۱۴۲هزار، ۱۶۵هزار و ۱۷۳هزار تومان است.

همچنین قیمت ران گوسفندی به‌ترتیب ۱۶۸هزار، ۱۸۸هزار و ۱۹۵هزار، راسته با استخوان گوسفندی ۱۵۸هزار، ۱۷۳هزار و ۱۸۵هزار، سردست گوسفندی ۱۵۹هزار، ۱۷۰هزار و ۱۸۲هزار، فیله گوسفندی از ۲۷۵ تا ۲۸۷ و ۳۳۰هزار و قیمت هر کیلوگرم گوشت چرخ‌کرده مخلوط گوسفندی بنا بر کیفیت از ۱۵۷ تا ۱۶۱ و ۱۷۰هزار تومان در نوسان است. همچنین قیمت خرده‌فروشی هر کیلوگرم گوشت ران گوساله در مناطق مذکور به‌ترتیب به نرخ ۱۵۷هزار، ۱۸۰هزار و ۱۹۵هزار تومان، سردست گوساله از ۱۶۵هزار تا ۱۷۲هزار و ۱۸۰هزار و فیله گوساله از ۲۷۰ تا ۳۰۰ و ۳۲۰هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود.

همزمان با رشد قیمت‌ها در مراکز خرده‌فروشی، تازه‌ترین بررسی‌های آماری از تداوم سیر صعودی قیمت دام سبک زنده حکایت دارد. براساس این آمارها متوسط قیمت هر کیلوگرم گوسفند نر زنده پرواری با رشد ۲برابری از کمتر از ۳۰هزار تومان در بهمن ماه سال۹۸ اکنون به بیش از ۶۰هزار تومان رسیده است. از سوی دیگر در زنجیره تولید گوشت، قیمت نهاده‌های دامی هم در بازارهای جهانی و داخلی سیر صعودی داشته، به‌طوری که قیمت هر کیلوگرم جو به‌عنوان یکی از نهاده‌های اصلی خوراک دام از ابتدای پاییز امسال تاکنون ۷۰درصد رشد داشته و نرخ جو از ۵هزار تومان در ۳مهرماه۱۴۰۰ به ۸هزارو۲۷۵تومان در ۱۸بهمن‌ماه جاری رسیده است. علاوه بر آن قیمت جهانی دانه سویا از ۱۰دی‌ماه امسال تاکنون ۱۷درصد افزایش داشته، به‌نحوی که نرخ سویا از ابتدای سال۲۰۲۲ تاکنون به ۲۲۹.۵۰دلار به‌ازای هر بُشل (۱۷.۱۴درصد افزایش) رسیده است.

افشین صدر دادرس، مدیرعامل اتحادیه دام سبک در توضیح شرایط بازار مواد پروتئینی می‌گوید:

میانگین قیمت دام سبک زنده با رشد ۵هزار تومانی از ۵۵‌هزار به ۶٠ تا ۶١ هزار تومان رسیده و قیمت گوشت گوسفندی از کیلویی ١٢٠‌هزار به ١۶٠‌هزارتومان و بالاتر رسیده است. به‌گفته او، افزایش قیمت دام زنده با رشد ٣٠ تا ۵٠‌هزار تومانی قیمت گوشت گوسفندی تناسب ندارد. ابراهیم زارع، مدیر بازرگانی داخلی وزارت جهادکشاورزی نیز با بیان اینکه کمبودی در تامین گوشت قرمز وجود ندارد، گفت: امسال با مازاد کشتار و عرضه گوشت قرمز روبه‌رو هستیم. جمشید پوریان، رئیس شورای تامین دام نیز با بیان اینکه مصرف‌کنندگان توانایی خرید گوشت بالای ۱۵۰هزار تومان را ندارند، گفت: حجم دام مازاد سبک آماده کشتار، بالای ۲میلیون رأس است اما خرید حمایتی دام سبک ۲۰۰هزار رأس و میزان صادرات نیز ۲۵۰هزار رأس در نظر گرفته شد.

قیمت هر کیلوگرم گوساله زنده نر پرواری به ۵۸ تا ۵۹هزار تومان رسیده است. فرهاد اکبری افزود: با توجه به قیمت کنونی گوساله زنده، باید قیمت خرده‌فروشی هر کیلوگرم گوشت لاشه گوساله ۱۲۰ و ران گوساله ۱۴۰هزار تومان باشد اما قیمت گوشت ران گوساله تا ۱۸۰هزار تومان هم بالا رفته است. او با اشاره به اینکه دامداران از قیمت ۱۸۰هزارتومانی گوشت گوساله نصیبی نمی‌برند، افزود: نه‌تنها هیچ کمبودی برای دام زنده سنگین نداریم بلکه با مازاد دام مواجه هستیم، خیلی از دامداری‌ها در نوبت کشتار دام هستند ولی برای خرید دام سنگین مازاد مشتری وجود ندارد.

 با مطرح‌شدن زمزمه‌های حذف ارز دولتی تخصیص‌یافته به نهاده‌های دامی، قیمت این نهاده‌ها همچنان در حال افزایش است به‌نحوی که دیروز، سه‌شنبه، قیمت هر کیلوگرم جو در بازار آزاد به ۸هزار و۹۰۰تومان، ذرت ۸هزارو۸۰۰، سویا به ۱۱ تا ۱۲هزار، یونجه به ۷هزار و کاه در صورت موجودبودن به ۵هزارو۲۰۰تومان رسیده است. او افزود: متأسفانه هیچ نظارتی بر بازار و قیمت گوشت قرمز وجود ندارد. باید مشخص شود توزیع‌کننده، گوشت گوساله را به چه قیمتی خریده که ران گوساله را به قیمت هر کیلوگرم ۱۸۰هزار تومان یا بالاتر می‌فروشد، درحالی‌که دام زنده روی دست دامدار مانده است؟/ خبرانلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر