کد خبر: 12617
A

ابتکار: آسیب به محیط زیست، خسارت به اقتصاد ایران است

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه امروز تفکر اقتصادی با محیط زیست عجین شده است، گفت: دوره رویارویی اقتصاد و محیط زیست سپری شده و امروز دوران اقتصاد سبز است.

ابتکار:  آسیب به محیط زیست، خسارت به اقتصاد ایران است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در هجدهمین همایش ملی صنعت و خدمات سبز ضمن تشکر از کسانی که تلاش می کنند منحنی رشد اقتصادی از منحنی آلودگی جدا شود و کشور اقتصاد سبز داشته باشد، گفت: سعی کردیم شعار دولت محیط زیست را محقق کنیم. شخص رئیس جمهور در عین اینکه در سخت ترین شرایط دولت را تحویل گرفت و نمی توانیم فراموش کنیم که در چه شرایطی بودیم و امروز با تلاش دولت وضعیت اقتصادی ما با گامهای رو به رشد در حال حرکت است و دولت با چه دشواری هایی کار خود را آغاز کرد و تور ۴۰ درصد و رشد اقتصادی منفی ۶ درصد و مناسبات بین المللی آشفته را تحویل گرفت و با همه اینها دولت پیش رفت اما شعاری که رئیس جمهور در همان برهه سخت بر آن ایستاد این بود که دولت من، دولت محیط زیست است.

معصومه ابتکار بر بحرانی که محیط زیست می تواند برای طبیعت ایران و سلامت جامعه ایجاد کند تاکید کرد و گفت: با همه مشکلات گامهای بسیار خوبی برداشته شده و در راستای جدیت، نظارت و ارائه مشوق ها تلاش شده است.

وی افزود: سعی کردیم در برنامه ریزی هایمان علمی حرکت کنیم. دولت یکپارچه عمل کند و محیط زیست را به بخش اقتصادی وارد کنیم و این فهم را ایجاد کنیم که با آسیب به محیط زیست اقتصاد ما هم آسیب می بیند و خسارتی که به طبیعت ایران وارد می شوددر واقع خسارتی است به اقتصاد ایران.

معاون رئیس جمهور توضیح داد: با آلودگی یک سفره آب یک دارایی کشور ایران نابود شده است و وقتی بخشی از خاک ایران به دلیل آلودگی غیر قابل استفاده در صنعت و کشاورزی می شود یعنی دارایی ما نابود شده است.

ابتکار تاکید کرد: امروز تفکر اقتصادی با تفکر محیط زیستی عجین شده است. امروز دوره رویارویی محیط زیست با اقتصاد و صنعت و تولید سپری شده و امروز دوران اقتصاد سبز، توسعه پایدار و اقتصاد دوار است که دنیا روی آن تاکید دارد.

وی توضیح داد: اقتصاد دوار یعنی هرچه از طبیعت وارد یک فعالیت اقتصادی می شود یا باید به چرخه اقتصادی برگشته و بازیافت شود یا قابلیت بازگشت به طبیعت داشته باشد.

ابتکار تشریح کرد: نمی توانیم بعد از استفاده از یک تلفن همراه زمانی که دیگر قابل استفاده نبود بگوییم آن را دور می اندازیم. دوری وجود ندارد هر چیزی در طراحی اش باید پیش بینی شده باشد که در پایان چرخه زندگی آن چه اتفاقی خواهد افتاد.

وی هشدار داد: به زودی ۱۰ میلیون موبایل به صورت زباله خواهیم داشت اینها را کجا بریزیم برود. تهران روزانه ۷ هزار تن پسماند تولید می کند این پسماند کجا می رود؟ اگر بگوییم آن را دور می ریزیم کدام دور، دیگر دوری وجود ندارد. باید تک تک اجزای هر کالایی مثل موبایل قابل بازگشت به یک فرایند صنعتی و تولیدی باشد و هیچ چیزی نباید هدر برود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: حالت دوم آن است که این کالا قابلیت بازگشت به طبیعت داشته باشد یعنی از جنس طبیعت باشد مثل کمپوست. غیر از این نباید چیزی به عنوان پسماند داشته باشیم.

ابتکار اعلام کرد: صنعتی ترین کشورهای دنیا ۲۵ درصد اقتصادشان را از محل اقتصاد دوار یعنی بازیافت، اقتصاد سبز یا توسعه پایدار فراهم کرده اند. این موضوعی است که سعی کرده ایم در برنامه ششم در نظر بگیریم.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی نظام در حوزه محیط زیست توسط مقام معظم رهبری تصریح کرد: این فرصتی است که مقام معظم رهبری سیاست های کلی محیط زیست را ابلاغ فرمودند و این پشتوانه ای شد تا ما در مسئله محیط زیست با قدرت تمام وارد شویم و یک همگرایی ملی بسیار خوب برای مقابله با تخلفات و بی قانونی ها و برای پیشبرد اقتصاد سبز که با اقتصاد مقاومتی نیز همخوانی دارد ایجاد شد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه  در سالهای اخیر همکاری بین المللی خوبی در زمینه محیط زیست داشتیم اضافه کرد: در زمینه قانون نیز طی همین یکی دو ماه گذشته ۲ اتفاق خیلی مهم داشتیم. اول آنکه برای اولین بار در ایران در لایحه ارزش افزوده موضوع و فصل مالیات سبز به تصویب رسید. مالیات سبز مفیدترین نوع مالیات خوانده می شود که می تواند تحول بسیار خوبی در جهت گیری های مالیاتی دولت ایجاد کند. دوم آنکه در لایحه هوای پاک که امیدواریم به زودی به قانون بدل شود مشوق مالیاتی برای صنایع سبز و سبز برگزیده پیش بینی شده است که به فرایند سبز شدن کشور کمک خواهد کرد.

در هجدهمین همایش ملی صنعت و خدمات سبز که صبح امروز در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد ۴ واحد صنعتی و خدماتی لوح زرین، ۶۱ واحد صنعتی و خدماتی لوح سیمین دریافت کردند و ۱۴ واحد صنعتی خدماتی نیز قابل تقدیر معرفی شدند.

منبع: مهر

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر