کد خبر: 126333
A

بوم گردی چیست و چرا اینقدر مهم است؟ چطور اقامتگاه بومگردی انتخاب کنیم؟

بوم گردی طبق تعریف بنیاد بین‌المللی بومگردی اینطوری تعریف می‌شود: مسافرت مسئولانه به مناطق طبیعی که در آن مراقب طبیعت هم هستیم، به سلامت و برقراری زندگی مردم محلی اهمیت می‌دهیم و در ضمن آموزش و برگردان فرهنگی هم بخشی از این سفر است.

بوم گردی چیست و چرا اینقدر مهم است؟ چطور اقامتگاه بومگردی انتخاب کنیم؟

دیده‌بان ایران- بوم گردی طبق تعریف بنیاد بین‌المللی بومگردی اینطوری تعریف می‌شود: مسافرت مسئولانه به مناطق طبیعی که در آن مراقب طبیعت هم هستیم، به سلامت و برقراری زندگی مردم محلی اهمیت می‌دهیم و در ضمن آموزش و برگردان فرهنگی هم بخشی از این سفر است.

بوم گردی یا اکوتوریسم مهم است چون باعث می‌شود ما اولا از فاصله کمتری با یک منطقه آشنا شویم و بتوانیم طبیعت و زندگی و بوم مقصدمان را بهتر درک کنیم، به آن دل ببندیم و دلمان بخواهد برای حفظ کردن این منطقه طبیعی و فرهنگ و زیبایی‌های زندگی مردم آن منطقه تلاش کنیم. مثلا از کسب و کار محلی و  تنوع طبیعی و فرهنگی آن محل حمایت کنیم.

معمولا مقصد سفرهای بومگردی بکر و دست نخورده است و مسافرها هم تلاش می‌کنند مقصد سفرشان را به همان ترتیب ترک کنند و به آن کمترین آسیب ممکن را برسانند. یکی از مهم‌ترین موضوعات در بوم‌گردی هم مدت و محلی است که در مقصد اقامت داریم.

از آنجا که مردم دوست دارند به مقصدهای تازه و نو سفر کنند، در ایران هم بومگردی رونق خوبی پیدا کرده است. مخصوصا به مناطق مرکزی و جنوبی ایران. روستاگردی و بوم گردی در مناطقی مثل هرمزگان، سمنان، خراسان جنوبی و یزد بخش مهمی از صنعت گردشگری این مناطق را تشکیل می‌دهد. این موضوع بسیار مهم و مثبت است چون از همین حالا نشان می‌دهد که بومگردی می‌تواند چه نقش مهمی در توسعه و حفظ محیط‌های آسیب پذیر و زیست‌بوم‌های متنوع ایران بازی کند. وجود مسافران بومگرد مسئولیت‌پذیر که گردشگری بدون آسیب زدن به طبیعت را به شکل یک فرهنگ بین خودشان و هم‌نسل‌هایشان جا می‌اندازند.

البته بومگردی هنوز در ایران جوان است. هنوز همه افراد درگیر این صنعت در حال یادگرفتن موضوعات جدید هستند. ولی مهم‌ترین نقش را در توسعه این مدل گردشگری مسافرها دارند. همان افرادی که به این مقصدهای بکر می‌روند، دلبسته آن‌ها می‌شوند و سعی می‌کنند این مناطق را برای نسل‌های آینده و مسافران دیگر حفظ کنند. 

5

 

چرا اقامتگاه بوم گردی اجاره کنیم؟

 

همانطور که متوجه شدید سفر بومگردی سفر خاصی است. البته که هر کسی شاید دوست نداشته باشد به این مدل سفر برود. در واقع مقصدهای بومگردی لزوما مورد پسند همه نیستند.

ولی یکی از مهم‌ترین نکته‌‌های بومگردی این است که مسافران را تشویق می‌کند که سعی کنند طبیعت مقصد خودشان را حفظ کنند و نسبت به آن دلسوز باشند. برای همین این آدم‌های اهل سفر ممکن نیست دلشان بخواهد در جایی اقامت کنند که به اقتصاد و محیط زیست محلی آسیب می‌زند. مثلا ویلاسازی و هتل‌سازی افسارگیسخته را دوست ندارند. بلکه ترجیح می‌دهند حتی با اقامت خودشان در اقامتگاه‌های محلی و پیش میزبان‌های محلی و اجاره بوم گردی به حفظ منطقه کمک کنند.

اقامتگاه های بومگردی معمولا زیبا و متفاوت و متنوع هستند. بعضی‌ها ممکن است خانه روستایی شمالی باشند یا کاروانسراهای قدیمی باستانی باشند. ولی مهم‌ترین نکته در موردشان این است که از موادی ساخته شده‌اند که با محیط اطرافشان سازگار است. مثلا در ییلاق‌های مختلف ماسال ساخت و ساز فقط با چوب مجاز است و در ساختن اقامتگاه‌های محلی از سیمان یا مصالح ناسازگار با محیط ییلاق استفاده نمی‌شود.

البته معمولا موقع مشخص کردن محل ساخته شدن یک اقامتگاه بومگردی (در مواردی که اقامتگاه بازسازی نشده باشد و تازه ساز باشد) به این هم توجه می‌کنند که به محیط اطرافش آسیب نزند.

برای همین برای کسانی که به این مدل سفر علاقه دارند، قطعا انتخاب اقامتگاهی که با هدف سفرشان سازگاری داشته باشد بسیار مهم است.

 

در اقامتگاه بومگردی انتظار چه چیزی داشته باشیم؟

6

اول از همه مطمئن شوید که اقامتگاهی که اجاره می‌کنید استانداردهای لازم را دارد. این کار را می‌توانید با اجاره اقامتگاه از طریق پلتفرم‌های اجاره اقامتگاه کوتاه مدت مثل پینورست انجام دهید.

پینورست قبل از اضافه کردن اقامتگاه‌ها به گلچین اقامتگاه‌هایش از امکانات و قوانین و مقررات هر اقامتگاه مطلع می‌شود. در نتیجه مشاورین ما می‌توانند به سوالات مهم شما در مورد اقامتگاه پاسخ بدهند. در صورتی که دغدغه‌های محیط‌زیستی یا بومگردی دارید هم با ما در میان بگذارید تا به شما راهنمایی لازم را بدهیم.

خیلی‌ها تصور می‌کنند اقامتگاه بومگردی یعنی صرف نظر کردن از یک سری استانداردها. ولی واقعیت این است که اقامتگاه‌های بوم گردی هم مثل هر اقامتگاه دیگر یا حتی هتل‌ها استانداردهای بالایی دارند. حتی شاید اجاره آن‌ها با توجه به قیمت مناسبی که دارند با اجاره یک هتل فرقی نکند و به صرفه‌تر هم باشد.

یک چیز دیگر که می‌توانید حتما انتظارش را داشته باشید وجود افرادی است که محیط و فرهنگ را می‌شناسند و معمولا این افراد میزبان شما هستند. آن‌ها می‌توانند به شما راهنمایی کنند که چطور مقصد خودتان را بگردید و اطلاعات کافی در مورد دیدنی‌ها، فرهنگ مردم محلی و چیزهایی از این دست به شما بدهند.

در ضمن میزبان‌های مهمان‌نواز خیلی وقت‌ها از شما در مورد غذای محلی‌ای که دوست دارید در مدت اقامت بخورید سوال می‌کنند. ممکن است از قبل منوی غذایی را برایتان ارسال کنند. خوردن غذای محلی یک چیز است ولی خوردن غذای محلی که در همان خانه میزبان درست شده یک چیز دیگر.

 

چرا با پینورست اقامتگاه اجاره کنیم؟

 

برای این که بتوانید با خیال راحت و با اطمینان ویلا و بوم گردی و آپارتمان اجاره کنید، با پینورست این کار را انجام دهید. تیم پشتیبانی پینورست این خوبی را دارد که ۲۴ ساعته آماده است به مشکلات شما رسیدگی کند، اگر سوالی برای شما پیش آمده باشد به شما کمک کند و در ضمن به شما برای انتخاب بهترین اقامتگاه ممکن مشاوره بدهد.

در ضمن فراموش نکنید که با اجازه اقامتگاه از طریق پلتفرم پینورست می‌توانید از تخفیف‌های اجاره طولانی مدت (هفتگی و ماهیانه) هم بهره ببرید.

ولی از همه مهم‌تر این که ما اقامتگاه‌هایی را در بخش بومگردی قرار می‌دهیم که واقعا با استانداردها و دغدغه‌های بومگردی و گردشگرانی که این موضوع برایشان مهم است هم‌خوانی داشته باشد. پس اگر دنبال یک اقامتگاه بومگردی خاص هستید، حتما این بخش از سایت ما را ببینید.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر