کد خبر: 126337
A

بیت کوین چیست، چگونه کار می‌کند و چرا باید بر روی آن سرمایه‌گذاری کرد؟

بیت کوین (BTC) نه تنها اولین ارز دیجیتال محسوب می‌شود، بلکه معروف‌ترین آنها در بین بیش از 5000 رمز ارزی که امروزه وجود دارد، است.

بیت کوین چیست، چگونه کار می‌کند و چرا باید بر روی آن سرمایه‌گذاری کرد؟

به گزارش دیده بان ایران؛ بیت کوین (BTC) نه تنها اولین ارز دیجیتال محسوب می‌شود، بلکه معروف‌ترین آنها در بین بیش از 5000 رمز ارزی که امروزه وجود دارد، است. رسانه‌های مالی مشتاقانه هر افزایش و کاهش شدید این رمز ارز را پوشش می‌دهند و Bitcoin را به بخشی اجتناب‌ناپذیر از بازارهای مالی تبدیل می‌کنند.

در حالی که نوسانات سرکش ممکن است موقعیت‌های خوبی ایجاد کند، اما بیت کوین به سختی می‌تواند انتخاب یک سرمایه‌گذار تازه‌کار باشد و یا به ذخیره ارزش تبدیل شود. درک فراز و نشیب‌ دشوار است، در این مقاله قصد داریم نگاهی دقیق‌تر به بیت کوین و به نحوه عملکرد آن داشته باشیم.

بیت کوین چیست؟

Bitcoin یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است، یعنی می‌توانید آن را بدون نیاز به واسطه‌‌ای مانند بانک، خرید و فروش و یا معامله کنید. ساتوشی ناکاموتو، خالق ناشناس بیت کوین، در واقع نیاز به «یک سیستم پرداخت الکترونیکی که براساس رمزنگاری به جای اعتماد به شخص ثالث عمل می‌کند» را توضیح داد.

تمامی تراکنش‌های BTC که تا به حال انجام شده‌اند، در یک دفتر کل عمومی که برای همه قابل رویت و قابل دسترسی است، ثبت می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود که تراکنش‌ها به‌راحتی معکوس‌پذیر نباشند و همچنین جعل آنها دشوار شود. طراحی بیت کوین این‌چنین است که بر اساس ماهیت غیرمتمرکزی که دارد، توسط دولت یا هیچ مؤسسه صادرکننده‌ای پشتیبانی نمی‌شوند، و ارزش Bitcoin را تنها سیستمی که در قلب آن وجود دارد تضمین خواهد کرد.

از زمانی که بیت کوین در سال 2009 عرضه عمومی شد، ارزش آن به طرز چشمگیری افزایش یافته است. اگرچه زمانی هر سکه کمتر از 150 دلار ارزش داشت، اما قیمت در یک بازه زمانی (سقف قیمت تا امروز) حتی به بالای 68 هزار دلار رسید. با توجه به عرضه محدود 21 میلیونی Bitcoin، بسیاری از افراد انتظار دارند که قیمت آن با گذشت زمان، افزایش پیدا کند. به‌خصوص با نگاه تعدادی بیشتری از سرمایه‌گذاران سازمانی به بیت کوین به عنوان نوعی طلای دیجیتال برای محافظت در برابر نوسانات بازار و تورم، قیمت نخستین رمز ارز دنیا رشد خواهد کرد.

بیت کوین چگونه کار می کند؟

بیت کوین روی یک رکورد دیجیتال توزیع‌شده قرار گرفته است که بلاک چین نام دارد. از نام آن می‌توان متوجه شد که بلاک چین مجموعه‌ای از داده‌های متصل به هم است که از واحدهایی به نام بلاک تشکیل می‌شود. هر بلاک اطلاعات مربوط به معاملات، از جمله تاریخ و زمان، ارزش کل، خریدار و فروشنده، و یک کد شناسه منحصر‌به‌فرد مخصوص هر صرافی را شامل می‌شود. اطلاعات به ترتیب زمانی وارد بلاک شده، کنار هم قرار می‌گیرند و زنجیره‌ای دیجیتال از بلاک‌ها را می‌سازند.

استیسی هریس (Stacey Harris) ، مشاور Pelicoin به عنوان یک شبکه خودپردازهای ارزهای دیجیتال، می‌گوید: «هنگامی که یک بلاک به بلاک چین اضافه می‌شود، برای همه قابل دسترسی و مشاهده است و به عنوان یک دفتر کل برای تراکنش‌های ارزهای دیجیتال ایفای نقش می‌کند.

بلاک چین غیرمتمرکز است، به این معنی که تحت کنترل هیچ سازمانی نیست. بوچی اوکورو (Buchi Okoro) ، مدیر عامل و یکی از بنیان‌گذاران Quidax به عنوان یک صرافی ارز دیجیتال آفریقایی، می‌گوید: «بلاک چین مانند یک فایل Google Doc است. هر کسی می‌تواند روی آن کار کرده و در آن تغییری ایجاد کند. هیچ کس مالک آن نیست، اما هر کسی که لینک و اجازه دسترسی به آن را داشته باشد، می‌تواند در آن مشارکت کند. زمانی که مشارکت‌کنندگان دیگر، تغییر در آن ایجاد کنند، نسخه شما نیز به روز خواهد شد.»

ممکن است ایده‌ای خطرناک به نظر برسد که هر کسی می‌تواند تغییری در بلاک ایجاد کند، اما در واقع این همان چیزی است که بیت کوین را قابل اطمینان و ایمن می‌کند. برای اضافه شدن یک بلاک از تراکنش‌ها به شبکه، بیشتر دارندگان بیت کوین باید آن بلاک را تایید کنند. همچنین کدهای منحصر به فرد که برای شناسایی کیف پول و تراکنش‌های کاربران به کار می‌رود، باید با الگوی رمزنگاری صحیح مطابقت داشته باشد.

این کدها رشته‌ای طولانی از  اعداد تصادفی هستند و تولید متقلبانه آنها را به طور باور نکردنی دشوار است. برایان لوتی (Bryan Lotti) از مجموعه کریپتو آکواریوم معتقد است احتمال اینکه شخصی کلید کیف پول شما را حدس بزند، مانند این است که 9 بار متوالی در لاتاری پاوربال برنده شود. این سطح از تصادفی بودن کدهای تأیید بلاک چین که برای هر تراکنش مورد نیاز است، تا حد زیادی ریسک انجام معاملات تقلبی بیت کوین را کاهش می‌دهد.

استخراج بیت کوین چگونه انجام می‌شود؟

به فرآیند اضافه کردن بلاک‌های جدید به بلاک چین بیت کوین، استخراج می‌گویند. استخراج کار دشواری است. استخراج‌کنندگان یا ماینرها از فرآیندی به نام اثبات کار استفاده می‌کنند و در محیطی با رقابت سخت، از قدرت پردازشی کامپیوترها برای حل مسائل ریاضی پیچیده و تایید تراکنش‌ها کمک می‌گیرند.

برای تشویق ماینرها (استخراج‌کنندگان) به حفظ رقابت در حل معماها و پشتیبانی از سیستم کلی، شبکه بیت کوین BTCهای جدید را به‌عنوان پاداش به ماینرها می‌دهد. سکه‌های جدید به این شکل ایجاد شده و تراکنش‌های جدید به بلاک چین اضافه خواهند شد.

در روزهای ابتدایی عرضه Bitcoin، افراد عادی هم می‌توانستند BTC استخراج کنند، اما دیگر این‌چنین نیست. شبکه بیت کوین طوری طراحی شده که حل معماهای آن با گذشت زمان دشوارتر و چالش برانگیزتر شود و به منابع محاسباتی بیشتری نیاز داشته باشد. امروزه استخراج موفق بیت کوین، به کامپیوترهای قدرتمند و دسترسی به منبع برق فراوان و ارزان نیاز دارد.

کاهش پاداش استخراج Bitcoin نسبت به گذشته، باعث شده که جبران هزینه‌های محاسباتی و الکتریکی دشوارتر شود. فلوری مارکز (Flori Marquez) ، یکی از بنیانگذاران شرکت مدیریت سرمایه ارزهای دیجیتال BlockFi، می‌گوید: «در سال 2009، زمانی که این فناوری برای اولین بار عرضه شد، هر بار که تراکنشی را تایید می‌کردید، نسبت به امروز مقدار بسیار بیشتری بیت کوین می‌گرفتید. به مروز زمان تراکنش‌ها بیشتر می‌شوند، بنابراین میزان پاداشی که برای تایید هر تراکنش دریافت می‌کنید، کمتر خواهد شد. تخمین زده می‌شود که تا سال 2140، تمام بیت‌کوین‌ها عرضه شوند، این بدان معناست که انجام عملیات استخراج، دیگر منجر به تولید هیچ کوین جدیدی نمی‌شود و ممکن است ماینرها تنها به دریافت کارمزد تراکنش‌ها متکی باشند.

سخن آخر

در حال حاضر سرمایه گذاری با ماینینگ به هزینه زیادی نیاز دارد، به همین دلیل برای به دست آوردن این رمز ارز بهترین گزینه خرید بیت کوین (BTC) به صورت مستقیم است. صرافی های متعددی به این منظور وجود دارند اما یکی از بهترین و معتبرترین گزینه‌ها در ایران، صرافی بیت 24 است. از جمله مزایای صرافی Bit24 داشتن اعتبار بالا به لطف جامعه کاربری چند صد هزار نفری خود، پشتیبانی از ارزهای دیجیتال متعدد و مخصوصا تسویه سریع است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر