کد خبر: 12650
A

حاشیه هایی از سفر دکتر جهانگیری به بندر چابهار

دکتر جهانگیری که برای شرکت در اجلاس بین المللی «معرفی فرصت های سرمایه گذاری و توسعه پایدار در سواحل مکران» به چابهار رفته بود دوباره به بندر شهید بهشتی سرزد تا از پیشرفت کارها مطلع شود.

حاشیه هایی از سفر دکتر جهانگیری به بندر چابهار

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، وبسایت رسمی معاون اول رییس جمهور در پی سفر اخیر اسحاق جهانگیری و بررسی آن نوشت: آفتاب آخرین روز اردیبهشت ماه 95 چابهار سوزان و طاقت فرسا بود. در شرجی طاقت فرسای ظهر صدها کارگر و مهندس در گوشه و کنار اسکله شهید بهشتی مشغول به کار بودند. معاون اول رییس جمهور که برای حضور در اجلاس «روسای مناطق آزاد اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند» در شهر چابهار حاضر شده بود، به این بندر سرزد تا از نزدیک در جریان روند پیشرفت طرحی باشد که از نظر او دارای مزیت های بسیاری در دو سیاست اصلی کشور یعنی توسعه سواحل مکران و اقتصاد مقاومتی است.
 

بندر چابهار در دو پرده بهار و زمستان

 


دکتر جهانگیری همانطور که در جمع میهمانان داخلی و خارجی اجلاس تاکید کرده بود؛ «بندر چابهار نقطه ای مهم و استراتژیک برای ایران است» در میان کارکنان و پیمانکاران سازمان بنادر و کشتیرانی نیز ضمن تشکر از زحماتشان، گفت: «کار بزرگی در بندر شهید بهشتی چابهار در حال انجام است تا این بندر از یک سو به جایگاهی برای ترافیک کالا به کشورهای منطقه و از سوی دیگر به محلی برای صادرات و واردات کشور مبدل شود.»
طراحی بندر شهید بهشتی در سال 1350 انجام شد اما عملیات اجرایی آن در سالهای دفاع مقدس و نیاز کشور به بندری امن خارج از خلیج فارس کلید خورد. با این وجود تگناهای مالی و اولویت های دیگر باعث شد تا توسعه بندر به کندی پیش رود. در سال 1388 قرار شد تا در طرح توسعه جدید،‌ مساحت بندر به 240 هکتار، محوطه بارانداز آن به 16 هکتار و فضای انبارهای مسقف به 30 هزار متر مربع برسد، اما تحریم های بین المللی باعث شد تا خطوط کشتیرانی جهان بندر چابهار را از فهرست مقصدهای خود خط بزنند. این تصمیم همسو با تصمیم گیری غیر مدبرانه دیگری برای متوقف کردن طرح اسکله باعث شد تا رخوت و رکود به محیط کارگاهی بندر شهید بهشتی باز گردد.
 

بندر چابهار در دو پرده بهار و زمستان


با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و قبل از امضای برجام، روند پیشرفت طرح مطابق برنامه سرعت گرفت بطوریکه اسکله شهید بهشتی از دو سال قبل تا به امروز 72 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. با در نظر گرفتن اعتبار 340 میلیون دلاری برای تامین تجهیزات بندر از سوی دولت و آغاز بکار خطوط کشتیرانی پس از برجام دوباره ورود کشتی ها به بندر شهید بهشتی رونق و حیات داده است.

                                                                                *****************

پرده دوم : آفتاب یکی از نخستین روزهای بهمن ماه 95 چابهار مطبوع و دلچسب است. صدها کارگر و پیمانکار در آب و هوایی لطیف، مشغول تخلیه و نصب تجهیزات بارانداز از یک کشتی خارجی هستند. جرثقیل های چند صد تنی پیاده و نصب می شوند تا از این پس ایران بابت تاخیر در بارگیری و تخلیه کانتینرها از کشتی های باربری هزینه اضافه نپردازد.
 

بندر چابهار در دو پرده بهار و زمستان

 


دکتر جهانگیری که برای شرکت در اجلاس بین المللی «معرفی فرصت های سرمایه گذاری و توسعه پایدار در سواحل مکران» به چابهار رفته بود دوباره به بندر شهید بهشتی سرزد تا از پیشرفت کارها مطلع شود. حالا استحصال اراضی حوضچه بندر و لایروبی و عملیات بهسازی خاک و اقدامات دیگر مثل تطویل موج شکن بندر و احداث ترمینال های مختلف به اندازه ای رسیده که کشتی های اقیانوس پیما بتوانند در اسکله پهلو بگیرند. معاون اول رییس جمهور خوشحال به خبرنگاران می گوید:« دفعه قبل که از اینجا بازدید کردم تعداد زیادی پیمانکار در حال فعالیت بودند خوشبختانه امروز بخش زیادی از کارها انجام شده و تجهیزات مورد نیاز هم وارد شده است تا چابهار را مبدل به فرصت بزرگی برای توسعه جنوب شرق کشور کنیم.» 
 

بندر چابهار در دو پرده بهار و زمستان

 


رییس ستاد توسعه سواحل مکران و فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی به نیکی می داند که اگر ظرفیت این بندر از 8.5 میلیون تن فعلی به رقم 80 میلیون تن در فاز پنجم توسعه برسد و سریع ترین راه ارتباط زمینی با آبهای آزاد برای کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه ایجاد شود علاوه بر ایجاد ثروت و کار ،‌ مردمان خونگرم منطقه سیستان و بلوچستان بیش از همیشه طعم عدالت و زندگی مطلوب را خواهند چشید. به همین دلیل است که دکتر جهانگیری تاکید دارد:«بندر چابهار نقطه ای مهم و استراتژیک برای ایران است؛ لذا ما برای توسعه راه آهن ، صنایع و راه های آن برنامه های خاصی طراحی کرده ایم.»
 

بندر چابهار در دو پرده بهار و زمستان

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر