کد خبر: 127437
A

تصویب مجدد ۹ میلیارد دلار ارز۴۲۰۰ تومانی برای سال آینده

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1401، از مصوبه جدید این کمیسیون و تعیین مجدد 9 میلیارد دلار ارز ترجیحی کالاهای اساسی برای سال آینده خبر داد.

تصویب مجدد ۹ میلیارد دلار ارز۴۲۰۰ تومانی برای سال آینده

به گزارش دیده بان ایران؛ احسان ارکانی عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1401 درباره سرانجام بند الحاقی یک تبصره 1 لایحه بودجه سال آینده (ارز ترجیحی) که از صحن مجلس به کمیسیون تلفیق ارجاع شده است، اظهار داشت: کمیسیون در جلسه اخیر، مصوبه قبلی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ مجددا تکرار کرد و رقم 9 میلیارد دلار ارز ترجیحی برای تامین دارو، گندم و نهاده‌های دامی و کشاورزی را‌‌‌‌‌‌‌‌ برای سال آینده در نظر گرفت.

وی تصریح کرد: این تصمیم در شرایطی گرفته شد که دولت در لایحه بودجه 1401 هیچ رقمی را‌‌‌‌‌‌‌‌ برای ارز ترجیحی پیش‌بینی نکرده و هیچ برنامه مکتوب و مدونی هم در خصوص جبران آثار تورمی حذف ارز ترجیحی به کمیسیون ارائه نداده است، لذا چون اعضای کمیسیون حذف این ارز را‌‌‌‌‌‌‌‌ به معنای فشار مضاعف بر مردم می‌دانند و تورم انتظاری 20 تا 25 درصدی نیز در نتیجه حذف ارز ترجیحی به وجود خواهد آمد، مصوبه قبلی را‌‌‌‌‌‌‌‌ مجددا تکرار کردند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مشکل ما در این رابطه این است که اساسا دولت هیچ عدد و رقمی را‌‌‌‌‌‌‌‌ به ما اعلام نکرده که چقدر نیاز به ارز ترجیحی دارد و معتقد است کل ارز ترجیحی باید از لایحه بودجه حذف شده و صفر شود، اما کمیسیون تلفیق راهکار بینابینی را‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب کرد که هم به منابع ارزی دولت فشار وارد نشود و هم سفره مردم با هرج و مرج در قیمت کالاهای اساسی و 4 الی 5 برابر شدن آنها، کوچک‌تر نشود.

ارکانی گفت: هر موقع دولت دید که 9 میلیارد دلار اختصاص‌یافته برای ارز ترجیحی کالاهای اساسی رو به اتمام است، می‌تواند لایحه متمم بودجه به مجلس ارائه دهد و هر چقدر نیاز دارد درخواست کند تا مجلس تصمیم‌گیری کند، اما اینکه در خصوص ارز ترجیحی و راهکار جبران حذف آن در موضع سکوت مطلق باشد، به صلاح نیست.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1401 خاطرنشان کرد: مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق احتمالا در هفته جاری و در هنگام بررسی تبصره‌های درآمدی ارجاعی به کمیسیون تلفیق، در صحن مجلس بررسی می‌شود و فضای مجلس هم نسبت به این موضوع موافق به نظر می‌رسد./ فارس

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر