کد خبر: 127440
A

انتقاد نماینده مجلس از مصوبه شورای هماهنگی سران قوا/ پورابراهیمی: شورای عالی سران بر اساس حکم حکومتی رهبر تشکیل شده است

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس از مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا درباره معافیت های مالیاتی در مورد اقلام خوراکی انتقاد کرد و گفت: اگر بنا به اعمال هر معافیتی باشد باید براساس قانون انجام شود. اگر سران قوا قانون را رعایت نکنند تکلیف چه خواهد شد.

انتقاد نماینده مجلس از مصوبه شورای هماهنگی سران قوا/ پورابراهیمی: شورای عالی سران بر اساس حکم حکومتی رهبر تشکیل شده است

به گزارش دیده بان ایران؛ سیدکاظم دلخوش در جلسه علنی نوبت صبح امروز (شنبه) و در خلال بررسی جزئیات بودجه در بخش درآمدی در تذکری با اشاره به مصوبات روز گذشته شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا گفت: ما در ماده ۶ قانون برنامه تصویب کردیم که نمی توان ارجحیت معافیت مالیاتی خارج از قانون وضع کرد. در این شرایط شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا معافیت های مالیاتی را در برخی بخش ها اعمال کرد که این یعنی مجلس سر کار است.

وی تأکید کرد: اگر بنا باشد هر معافیتی اعمال شود باید قانون ملاک باشد. نمایندگان مجلس برای کمک آماده هستند چرا از مجلس نخواستند که این موضوع را بررسی کرده و تبدیل به قانون کند.

نماینده صومعه سرا ادامه داد: امام (ره) فرمود خلاف مقررات، خلاف شرع است. آقایان تصمیم گرفتند درباره معافیت مالیات بر ارزش افزوده بخشی از کالاهای اساسی تصمیماتی اعمال کنند که این مغایرت با قانون مالیات بر ارزش افزوده دارد. رهبری در زمان دادن اختیارات به سران قوا تأکید داشتند که آن ها اختیار قانون گذاری ندارند. اگر قرار باشد سران قوا قانون را رعایت نکنند، تکلیف چه می شود.

گفتنی است علی نیکزاد رئیس جلسه در واکنش به این تذکر گفت: در جلسه سران قوا آقای حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و آقای پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی در کنار رئیس مجلس حضور دارند.

نیکزاد در ادامه  از پورابراهیمی خواست که به ارائه توضیحاتی درباره جلسه شورای عالی هماهنگی سران قوا بپردازد.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس توضیح داد: از سال ۹۷ با توجه به دستور رهبری و براساس حکم حکومتی، شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تشکیل شد. این شورا براساس چارچوب های تبیین شده از سوی رهبری و موضوعات و مشکلات به وجود آمده در کشور تصمیم گیری هایی را انجام می دهد و خدمت رهبری ارسال می شود. این تصمیمات در صورت تأیید رهبری برای بازه زمانی مشخص اجرا می شود.

وی ادامه داد: در حکم رهبری اشاره شده که هیچ گاه نباید تصمیمات این شورا تأثیری در قوانین و مقررات بگذارد مگر اینکه اضطراری بوجود آید برای آن هم باید دلایل توضیح داده شود.

پورابراهیمی اضافه کرد: درباره مالیات بر ارزش افزوده بر کالاهای اساسی به خاطر شرایط تورمی در کشور پیشنهادی در این جلسه مطرح شد منتها رسانه ملی چیز دیگری را اعلام کرد. ما حذف مالیات بر ارزش افزوده بر کالاهای اساسی را تصویب نکردیم بلکه ما مالیاتی شبیه نرخ ترجیحی را تصویب کردیم که نرخ ترجیحی یعنی نرخ پایین تر نسبت به ۹ درصد قانون مالیات بر ارزش افزوده که این هم به خاطر شرایط تورمی و وضعیت کالاهای اساسی وضع شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی ادامه داد: پیش از این هم مالیات بر ارزش افزوده در قانون مالیات بر ارزش افزوده در برخی کالاها حذف شده بود که در جلسه شورای عالی اقتصادی سران قوا تعدادی از کالاها قرار شد مالیات براساس نرخ ترجیحی بدهند تا بتوان کالاهای اساسی را با نرخ حداقلی به دست مردم رساند. البته که این مصوبه باید به تأیید رهبری برسد.

در پایان علی نیکزاد نایب رئیس مجلس مجددا تأکید کرد که اگر این مصوبه به تأیید رهبری نرسد اعتبار نخواهد داشت./ ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر