کد خبر: 127711
A

یک شب مهمانی نوروزی ساده چقدر هزینه دارد؟+ قیمت انواع مواد خوراکی

حدود ۲۰ روز تا آغاز نوروز باقی مانده است، مردم در حال خرید کالاهای اساسی برای این ایام هستند تا سفره‌ در حد بضاعت برای مهمان‌های نوروزیشان پهن کنند و سنت دیرین صله رحم را به جا بیاورند. اما در چند ماه اخیر افزایش قیمت در برخی از کالاهای اساسی آنچنان زیاد بوده که امکان تامین یک سفره ساده ناهار یا شام نوروزی برای بسیاری از خانواده‌های ایرانی دشوار یا بسیار دشوار است.

یک شب مهمانی نوروزی ساده چقدر هزینه دارد؟+ قیمت انواع مواد خوراکی

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ شب گذشته رییس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به دو وزیر خود ماموریت بررسی علت افزایش قیمت‌ها را داد. ابراهیم رییسی در این جلسه به وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت دستور داد تا با توجه به روند کاهشی نرخ ارز، بررسی دقیق و کارشناسانه از علت افزایش قیمت ها انجام دهند و پیشنهادات عملیاتی خود را برای مدیریت این موضوع به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارایه کنند.

رییس جمهور با تاکید بر لزوم تلاش برای جلوگیری از تحمیل هزینه‌های بیشتر به مردم، از دستگاه‌های اجرایی ذیربط خواست برای جلوگیری از دلال بازی و رشد قیمت ها بویژه در روزهای پایانی سال اقدامات و تدابیر لازم و فوری را به کار گیرند.

دست به کار شدن رییس جمهور برای یافتن دلیل افزایش قیمت‌های کالاها و عملیات برای مدیریت آن‌ها در روزهای پایانی سال در حالی است که، بر اساس گزارش مرکز آمار محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین٥٣.٦ درصد برای دهک ‌های هشتم و دهم تا ٥٤.٠ درصد برای دهک‌های اول و دوم است. هم چنین در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ٣٣.٥ درصد برای دهک اول تا ٣٧.٤ درصد برای دهک دهم است.

اما با این تورم یک سفره ساده ناهار یا شام نوروزی چقدر برای خانوارهای ایرانی هزینه در بر دارد؟

اگر در نوروز یک خانواده ۴ نفره مهمان ناهار یا شام خانوده ای با همین تعداد باشد، برای پذیرایی با خورش مرغ ساده و برنج، نیازمند تهیه دست کم ۱ کیلوگرم برنج و یک مرغ کامل همراه با مواد مورد مصرف دیگر مانند: رب گوجه فرنگی، پیاز و ... است.

همچنین اگر این خانواده برای پذیرایی ناهار یا شام از مهمانان نوروزی خود برنج همراه با یک خورش ساده مانند قیمه را در نظر بگیرد، نیازمند تهیه دست کم ۱ کیلوگرم برنج و حدود یک کیلوگرم گوشت همراه با مواد مورد مصرف دیگر آن مانند: رب گوجه فرنگی، پیاز و سیب زمینی ... است.

با توجه به اینکه قیمت هر کیلوگرم برنج داخلی از ۴۲ هزار تومان تا حدود ۱۰۲ هزار تومان و هر کیلوگرم برنج خارجی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تا ۴۰ هزار تومان است و هر کیلوگرم مرغ با قیمت مصوب  ۳۱ هزار تومان (متوسط وزن هر عدد مرغ ۲ کیلوگرم) در بازار عرضه می‌شود. بدون در نظر گرفتن مواد مورد مصرف دیگر برای تهیه خورش مرغ ساده با برنج، یک خانواده ایرانی برای راه اندازی مهمانی ۸ نفره با برنج داخلی باید حداقل ۱۰۴ هزار تا ۱۶۴ هزار تومان و با برنج خارجی حداقل ۷۴ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰۲ هزار تومان هزینه کند.

در صورتی که این خانواده تصمیم به پذیرایی از مهمانان خود با برنج و خورش قیمه بگیرند. با توجه به اینکه قیمت هر کیلوگرم گوشت خورشی از ۱۵۹ هزار تومان تا ۲۴۹ هزار تومان است، بدون در نظر گرفتن مواد مورد مصرف دیگر برای تهیه این غذا، دست کم باید برای ارزان‌ترین برنج داخلی و گوشت خورشتی ۲۰۱ هزار تومان و برای گران‌ترین برنج داخلی و کیفی ترین گوشت خورشی ۳۵۱هزار تومان و برای ارزان‌ترین برنج خارجی و گوشت خورشتی حداقل ۱۷۱ هزار و ۵۰۰ تومان ۱۰۲ هزار تومان و برای گران‌ترین برنج خارجی و کیفی ترین گوشت خورشی حداقل ۲۸۹ هزار تومان در یک وعده هزینه کند.

لازم به ذکر است، در حال حاضر متوسط قیمت هر قوطی رب ۴۰۰ گرمی از ۱۵ هزار تا ۲۰ هزار تومان، هر کیلوگرم پیاز از ۳ هزار تا ۹ هزار تومان، هر کیلوگرم سیب زمینی ۵ هزار تا ۲۱ هزار تومان، هر کیلوگرم لپه از ۳۳ هزار تا ۷۵ هزار تومان، هر ۱۰۰ گرم لیمو عمانی ۲۲ تا ۲۸ هزار تومان است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر