کد خبر: 127721
A

افزایش ۹۵ درصدی قیمت برنج در یک سال گذشته

در پی افزایش قیمت برنج در ماه‌های اخیر، آمار رسمی مرکز آمار ایران از گران شدن این محصول تا بیش از ۹۵ درصد حکایت دارد. در رابطه با برنج خارجی نیز متوسط قیمت از بهمن سال گذشته با ۲۴ هزار به مرز ۳۰ هزار در دی ماه امسال رسید و در بهمن ماه نیز تا بیش از ۳۰ هزار تومان پیش رفت.

 افزایش ۹۵ درصدی قیمت برنج در یک سال گذشته

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ در پی افزایش قیمت برنج در ماه های اخیر، آمار رسمی مرکز آمار ایران از گران شدن این محصول تا بیش از ۹۵ درصد حکایت دارد.

بر اساس تازه ترین گزارش مرکز آمار، در دو ماه گذشته افزایش قیمت برنج ایرانی در بازار تشدید شد و نرخ آن به بیش از ۹۰ هزار تومان در هر کیلو رسید که در آمارهای رسمی مرکز آمار نیز این افزایش از ابتدای سال جاری دیده می شد و حتی با رکوردهای تازه قیمتی همراه بود.

برنج ایرانی ۹۵ درصد گران شد

تازه ترین گزارش مرکز آمار درباره متوسط قیمت کالاهای خوراکی در بهمن ماه نشان می دهد که برنج ایرانی نسبت به سال گذشته ۹۵.۳ درصد گران شده و در مقایسه با بهمن سال گذشته که قیمت هر کیلو بطور متوسط ۳۴ هزار و ۴۰۰ تومان بود، در دی ماه امسال به حدود ۵۷ هزار تومان رسید و در بهمن متوسط قیمت ۶۷ هزار و ۳۰۰ و حداکثر ۷۶ هزار تومان گزارش شد.

قیمت برنج ایرانی حتی در مقایسه با آذر ماه نیز رشد بالای ۱۸.۲ درصدی را نشان می داد.

قیمت برنج خارجی تا ۳۵ هزار تومان هم پیش رفت

در رابطه با برنج خارجی نیز متوسط قیمت از بهمن سال گذشته با ۲۴ هزار به مرز ۳۰ هزار در دی ماه امسال رسید و در بهمن ماه نیز تا بیش از ۳۰ هزار تومان پیش رفت.

برنج خارجی در ماه گذشته حتی ۳۵ هزار تومان نیز به فروش رسید و این محصول نسبت به آذر ماه، ۵.۸ و در مقایسه با دی ماه ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان گران شد.

براساس گزارش گمرک ایران، ایران در سال جاری حدود ۲.۳ میلیون دلار صادرات برنج داشته که عمده آن به هفت کشور بوده و در این بین متوسط قیمت صادرات گاهی به یک سوم قیمت‌های ۸۰ تا ۹۰ هزار تومانی این روزها در بازار داخلی می‌رسد.

از طرفی در ۱۰ ماهه امسال بیش از یک میلیون و ۱۳۴ هزار تن بالغ بر ۹۷۵ میلیون و ۷۳۸ هزار دلار از گمرک ترخیص و وارد کشور شد که این واردات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۳ درصد در وزن و ۲۷ درصد ارزش افزایش داشته به طوریکه در ۱۰ ماهه سال گذشته ۸۵۲.۵ میلیون تن به ارزش ۷۷۱.۱ میلیون دلار برنج وارد ایران شده بود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر