کد خبر: 127794
A

۶ دلیل افت ناگهانی رتبه سایت در گوگل

افت ناگهانی رتبه سایت یکی از چالش هایی است که احتمال دارد صاحبان وب سایت با آن روبرو شوند. در این مطلب ما 6 دلیل اصلی پایین آمدن رتبه سایت در گوگل را بررسی کرده و اقدامات کاربردی پس از افت رتبه سایت را پیشنهاد داده ایم.

۶ دلیل افت ناگهانی رتبه سایت در گوگل

دیده‌بان ایران- افت ناگهانی رتبه سایت یکی از چالش هایی است که احتمال دارد صاحبان وب سایت با آن روبرو شوند. در این مطلب ما 6 دلیل اصلی پایین آمدن رتبه سایت در گوگل را بررسی کرده و اقدامات کاربردی پس از افت رتبه سایت را  پیشنهاد داده ایم.

 

چرا رتبه سایت ما در گوگل افت پیدا می کند؟

 

دلایل متعددی برای کاهش ناگهانی رتبه سایت در گوگل وجود دارد. به عنوان مثال، سایت شما توانسته است با یک واژه کلیدی جایگاه نخست نتایج جستجو در گوگل را تصاحب کند. اما اکنون به رتبه 7 تنزل پیدا کرده است. این موضوع چندان نگران کننده نیست. این کاهش رتبه ممکن است بدلیل ایجاد یک تعامل در نتایج و یا با درنظر گرفتن آی پی های مختلف اتفاق افتاده باشد.

زمانی باید نگران کاهش رتبه سایت خود باشید که رتبه سایت شما به بیش از 10 جایگاه سقوط کرده باشد. به عنوان مثال از صفحه 1 نتایج جستجو به صفحه 2 یا 3 گوگل تنزیل کرده باشد. چنین افتی مشکلات متعددی نظیر کم شدن بازدید سایت را  به دنبال خواهد داشت. بنابراین باید حتما بدنبال علت اصلی افت رتبه باشید.

 

1- کاهش رتبه به دلیل پنالتی شدن سایت در گوگل

چگونه متوجه شویم گوگل سایت ما را پنالتی کرده است؟

جریمه شدن توسط گوگل که به صورت افت شدید در رتبه بندی موتورهای جستجو دیده می شود، اتفاقی است که یک شبه رخ می دهد. اگر متوجه شدید رتبه سایت تان در دو یا چند عبارت کلیدی بیش از 10 تا 20 رتبه کاهش پیدا کرده است، این می تواند علامت پنالتی شدن باشد. اما چه تفاوتی میان مجازات های الگوریتمی و دستی است؟

مجازات های الگوریتمی بصورت خودکار هستند و معمولا با بروزرسانی های مختلف گوگل منتشر می شوند. در حالیکه مجازات های دستی توسط کارمندان گوگل اعمال می شوند. با توجه به اینکه آپدیت های گوگل عمدتا بدون اعلام واضح ایجاد می شوند، باید دائما تغییرات رتبه بندی را زیر نظر داشته باشید.

چگونه پنالتی گوگل را شناسایی و بازیابی کنیم؟

بهترین روش برای شناسایی دقیق، بررسی حساب گوگل سرچ کنسول است. در آنجا اعلان هایی که توسط گوگل درباره اقدامات دستی آنها علیه سایت شما انجام شده است، مشاهده می کنید. ابتدا بررسی کنید که آیا اعلانی در منوی پیام های سایت تان وجود دارد یا خیر؟ اگر مشکلی توسط ربات گوگل شناسایی شده باشد، به شما هشدار داده می شود.

اولین گام برای حل این مشکل شناسایی دقیق عاملی است که به سایت شما آسیب زده است. اگر مشکل مربوط به صفحه سایت تان است، باید محتوا و لینک خود را بهبود دهید. محتوا را از نظر تکراری بودن بررسی کنید. اگر عامل افت رتبه در خارج از صفحه سایت تان است، باد لینک های غیرطبیعی را شناسایی و حذف کنید.

 

2- افت رتبه به دلیل فعالیت رقبا

این مورد معمولا بصورت کاهش جزئی در رتبه بندی دیده می شود. در این وضعیت وب سایت رقبا از سایت شما پیشی گرفته اند و سایر سایت ها معمولا جایگاه های قبلی خود را حفظ کرده اند. برای شناسایی این علت باید دائما سایت ها و اکانت های اجتماعی رقبای تان را زیر نظر داشته باشید و آنالیز کنید تا اقدامات آنها را بهتر متوجه شوید.

2

 

چگونه از پیشی گرفتن رقبا جلوگیری کنیم؟

با ردیابی رقبای اصلی و درک استراتزی های لینک سازی آنها می توانید اقدامات بعدی آنها را پیش بینی کنید. تکنیک های محتوایی و استراتژی لینک سازی آنها را به دقت مورد توجه قرار دهید. اگر رقبایتان دائما در حال رشد هستند، به این معنی است که کاری را درست انجام می دهند. استراتژی خود را بر این اساس تطبیق دهید. اگر می خواهید خود را از رقبایتان متمایز کنید، باید از تکنیک های خلاقانه و متنوعی در تولید محتوا استفاده کنید.

 

3- دلیل کاهش رتبه: سئوی داخلی نامناسب

برخی مواقع به دلیل وجود مشکلاتی در صفحه سایت، با کاهش رتبه مواجه می شوید. این تنزیل رتبه ممکن است با افت شدید یا عدم رتبه بندی سایت شما همراه باشد.

چگونه مشکل سئو داخلی سایت را شناسایی و برطرف کنیم؟

ابتدا سایت خود را در GSC بررسی کنید و ببینید آیا در آنجا مشکلی وجود دارد یا خیر. احتمال داد تعداد زیادی لینک شکسته یا لینک داخلی بد داشته باشد. اگر سایت شما هک شده باشد، می توانید در Google Search Console ببینید.

 

4- کاهش رتبه سایت در گوگل به دلیل از دست دادن لینک ها

از دست دادن لینک ها می تواند یکی از دلایل افت سئو سایت باشد. اگر تعداد زیادی لینک ورودی از نمایه پیوند خود را از دست داده اید، احتمالا با افت شدید در سرعت لینک سازی مواجه می شوید. برای شناسایی این مشکل، ابتدا لینک های ناپدید شده خود را در 9 روز گذشته بررسی کنید.

اگر تعداد لینک های از دست رفته زیاد باشد، طبیعتا می تواند علت افت شدید رتبه سایت باشد. لینک های از دست رفته را بطور جداگانه بررسی کنید. اگر بیشتر لینک ها توسط وب مسترها حذف شده باشند، این یک زنگ خطر برای گوگل است که به گوگل می گوید این لینک ها غیرطبیعی هستند.

چگونه از تنزل رتبه به دلیل از دست دادن لینک ها جلوگیری کنیم؟

لینک های گم شده خود را با نرم افزار تخصص ردیابی کنید. به این ترتیب؛ قبل از اینکه فرصت طلایی برای جبران از دست برود، از موضوع آگاه خواهید شد. علاوه بر این،  با بکار بردن استراتزی های مناسب لینک سازی و نیز پیروی از اصول لینک سازی طبیعی می توانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

 

5- افت رتبه سایت به دلیل آپدیت الگوریتم های گوگل

فعالیت های شما بر روی سئو سایت باید دائما منطبق با جدیدترین دستورالعمل های سئو باشد. در غیر اینصورت، ممکن است صفحات سایت شما با یک بروز رسانی الگوریتم های گوگل به طور کلی حضور خود در SERP را از دست بدهند. اگر رتبه شما ناگهان و خیلی سریع کاهش یافت، ممکن است مربوط به آپدیت الگوریتم گوگل باشد.

3

برای این منظور اخبار مربوط به به روز رسانی احتمالی الگوریتم گوگل در آن بازه زمانی مشخص را بررسی کنید. سپس یافته های خود را در سایت تان اعمال نمایید. شما باید تشخیص دهید که چه چیزی در الگوریتم تغییر کرده است و سایت شما چگونه ممکن است دستورالعمل های گوگل را نقض کند.

 

6-Google Flux

یکی از دلایل افت ناگهانی رتبه سایت می تواند Google Flux باشد. این موضوع کاملا غیرقابل پیش بینی است و شما نمی توانید تاثیری بر روی آن بگذارید. از این رو علائم مشخصی برای تشخیص آن وجود ندارد.

به منظور شناسایی اینکه آیا رتبه سایت شما به دلیل "شار گوگل" کاهش یافته است یا خیر، بهتر است قبل از هر اقدامی مواردی که در بالا به آنها اشاره شد را بررسی نمایید. در صورت عدم وجود مشکل در تمامی این موارد، به احتمال زیاد تنزیل ناگهانی رتبه سایت شما توسط Google Flux انجام شده است.

توجه داشته باشید که هیچ روشی برای مقابله با Google Flux وجود ندارد. تنها بایستی منتظر بمانید تا رتبه سایت شما مجددا بازیابی شود.

 

در آخر ...

به یاد داشته باشید برای داشتن یک سایت قدرتمند؛ باید دائما دانش سئوی خود را به روز رسانی کنید. شرکت در دوره های آموزشی سئو می تواند به شما کمک کند تا اطلاعات خود در مورد بهبود رنکینگ سایت را به روز کنید.

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر