کد خبر: 128635
A

ماهی قزل آلا به چند روش میتوان نگهداری کرد؟

یکی از چالش‌های عاشقان ماهی این است که نمی‌توان ماهی را مدت زمان زیادی نگه داشت. ضمن اینکه قرار دادن آن در فریزر باعث می‌شود که دیگر طعم خوبی نداشته باشد.

ماهی قزل آلا به چند روش میتوان نگهداری کرد؟

دیده‌بان ایران- یکی از چالش‌های عاشقان ماهی این است که نمی‌توان ماهی را مدت زمان زیادی نگه داشت. ضمن اینکه قرار دادن آن در فریزر باعث می‌شود که دیگر طعم خوبی نداشته باشد. دو روش اساسی برای نگه‌داری از ماهی دودی کردن آن یا نمک‌سود کردن است. در این متن در نظر داریم بررسی کنیم که یک از این دو روش برای نگهداری ماهی، روش بهتری است. این روزها خرید ماهی با توجه به قیمت ماهی نسبتا کار دشواری است پس نگهداری آن نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. ( طرز تهیه ماهی قزل آلا )

 

 

دودی کردن انواع ماهی قزل آلا

یکی از انواع روش های جلوگیری از فساد مواد پروتئینی دودی کردن آنها می باشد. دودی کردن فرایندی است که به منظور پختن، مزه دار کردن و نگهداری طولانی مدت از مواد غذایی از جمله ماهی صورت می گیرد.

دودی کردن سرد ( ماهی قزل آلا )

در این روش، انواع ماهی را در دمای کمتر از 30 درجه سانتی گراد دودی می کنند. مدت زمان دودی شدن به نوع، فرآورده غذایی که از ماهی تهیه می شود بستگی دارد و از چند ساعت ، چند روز تا چند هفته ممکن است تغییر کند. پیش از دودی کردن ماهی، باید آن را نمک سود و سپس دودی کرد. در عمل دودی کردن سرد، رطوبت نسبی ماهی به مقدار زیادی حفظ می شود. زیرا دود تنها سبب خشک شدن سطح بیرونی بدن ماهی می شود و آن را در برابر عامل های خارجی غیر قابل نفوذ می کند. ماهی دودی را در پوشش‌هایی از جنس پلی اتیلن ، پلی پروپیلن یا سلوفان بسته بندی می‌کنند. ماهی دودی بسته بندی شده را می توان در دمای 10 درجه سانتی گراد حداکثر تا 3 ماه نگهداری کرد و برعکس ماهی منجمد نیاز به سردخانه زیر صفر ندارد.

دودی کردن گرم  ( ماهی قزل آلا )

در این روش ماهی را در دمای بین 40 تا 60 درجه سانتیگراد دودی می کنند، زیرا دود به درون بدن ماهی نفوذ نکرده و خطر آلودگی ثانویه در بخش های درونی وجود دارد، از این رو برای بسته بندی ماهی هایی که با این روش دودی شده باشند باید از پلی آمید و سلوفان و ایجاد خلاء استفاده کرد. ماهی دودی گرم را می توان در یخچال و حداکثر به مدت یک هفته نگهداری کرد.

دودی کردن داغ ( قزل آلا )

این روش اکثرا برای دودی کردن سوسیس و کالباس استفاده شده و دمای دودی کردن داغ بین 40 تا 45 درجه سانتی گراد و مدت دودی کردن یک ساعت است.

نمک سود کردن ماهی ( قزل آلا )

در ایام قدیم که علم پیشرفت نکرده بود و دستگاهای برودتی وجود نداشتن، زمانی که ماهی زیاد صید میشد( در ماههای فروردین و اردیبهشت ) و قیمت خیلی ارزانی داشت ، اغلب بندری‌ها، ماهی را با قیمت خیلی پایینی خریداری می‌کردند و با نمک دریا ، نمک سود کرده و درون دبه های حلبی ، می‌خواباندند و در فصل زمستان که ماهی کمتر صید میشد، با ماهی خشک و نمک سود غذاهای دریایی درست می‌کردند. البته هنوز هم در بین مردم جنوب این شیوه پابرجاست. ماهی‌هایی که بیشتر نمک سود می‌کردند شامل : خارو ، زرده ، قباد ، شیر ، شاه ماهی و سکن بود. برای خشک کردن ، ماهی را می‌شکافتند و استخوان مهره‌ی کمر را در می‌آوردند و فیله ماهی را چاک چاک کرده و به ترتیب نمک و ماهی درون حلب ها چیده و در نهایت با پوشانده شدن ماهی توسط نمک ، درب حلب یا دبه را کاملا چفت و بست کرده ( دیده بودم بعضی ها درب حلب را گچ کاری می‌کردند تا هوا داخل حلب و نفوذ نکند )و درون زیر زمین یا انبار می‌گذاشتند تا فصل زمستان هم اصلا درب حلب را باز نمی‌کردند.

در نهایت اینکه

نمی‌توان گفت کدام روش برای نگهداری ماهی روش بهتری است زیرا با توجه به نوع ماهی، روش نگهداری آن نیز متفاوت است. اما آنچه که زیاد شنیده می‌شود این است که ماهی‌های شمال را معمولا بیشتر نمک‌سود می‌کنند ولی ماهی‌های جنوب را به صورت دودی شده نگه‌داری می‌کنند. پس با توجه به ماهی که خریداری کرده‌اید و همچنین روش‌های گفته شده در این متن می‌توانید ماهی را دودی یا نمک‌سود کنید. فقط باید توجه داشته باشید تمامی مراحل را با دقت انجام دهید که در طول مدت نگهداری اشتباه شما باعث فاسد شدن انواع ماهی خریداری شده نشود.

 

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر