کد خبر: 128778
A

وزیرنفت: ترکمنستان خیلی از وزارت نفت دولتِ روحانی ناراحت بود اما من وقتی به این کشور رفتم گفتم گذشته ها گذشته ما با آنها فرق می کنیم!

وزیر نفت دولت سیزدهم گفت: در اولین سفرم به ترکمنستان به آنها گفتم که هر چی بود گذشت و دولتِ فعلی نهایت همکاری را با همسایگان خود دارد و آنجا گفتم که ما همسایه را به چشم قوم و خویش خود می‌بینیم. ترکمنستانی‌ها سوابق بنده را می‌دانستند و اینکه چقدر در دولت دهم با همدیگر همکاری داشتیم. در آن سفر اول، خیلی از یخ‌های بین دو کشور آب شد.

وزیرنفت: ترکمنستان خیلی از وزارت نفت دولتِ روحانی ناراحت بود اما من وقتی به این کشور رفتم گفتم گذشته ها گذشته ما با آنها فرق می کنیم!

به گزارش دیده بان ایران؛ جواد اوجی، وزیر نفت دولت سیزدهم در گفت وگوی خود با خبرگزاری نزدیک به سپاه با اشاره به روابط گازی جمهوری اسلامی با همسایگان خود گفت: ما لابی و رایزنی خود را به صورت موازی با این اقدامات، با ترکمنستان و آذربایجان آغاز کردیم. اتفاقا لابی با آذربایجان را در اوج تنش‌ها با این کشور انجام دادیم. ترکمنستان هم که بیشترین ناراحتی را از وزارت نفت قبلی داشت. اولین سفر خارجی بنده در ماه اول آغاز به کارم به ترکمنستان بود. خب بنده با روحیه آنها آشنایی داشتم و قبلا با آنها کار کرده بودم.

در اولین سفرم به ترکمنستان به آنها گفتم که هر چی بود گذشت و دولتِ فعلی نهایت همکاری را با همسایگان خود دارد و آنجا گفتم که ما همسایه را به چشم قوم و خویش خود می‌بینیم. ترکمنستانی‌ها سوابق بنده را می‌دانستند و اینکه چقدر در دولت دهم با همدیگر همکاری داشتیم. در آن سفر اول، خیلی از یخ‌های بین دو کشور آب شد.

سپس آنها به ایران تیم اعزام کردند و ما پیشنهادات خودمان را ارائه کردیم. در بحث تسویه گازی نیز یک برنامه زمانی و راهکارهای‌مان را مطرح کردیم.

از طرفی دیگر مذاکرات‌مان را با شرکت سوکار آذربایجان و آقای رونق عبدالله‌یف آغاز کردیم. وی از رفقای قدیمی بنده هستند و با وی نیز مذاکرات مربوط به سوآپ گازی را انجام دادیم. شاید خود آذربایجانی‌ها هم فکر نمی‌کردند این قرارداد به این زودی منعقد شود.

مذاکرات بین تیم‌های کارشناسی سه کشور انجام شد تا اینکه ترکمنستان به مرحله رضایت رسید و از طرفی آذربایجان نیز آماده دریافت گاز شد. بنده نیز آشنایی کافی با زیرساخت انتقال گاز کشور داشتم، به همین خاطر تقریبا مقدمات کار را در سفر آقای رئیسی به اجلاس اکو آماده کرده بودیم.

شاید خود بنده هم انتظار نداشتم که در حاشیه اجلاس اکو، این موضوع به قرارداد منجر شود، مثلا فکر می‌کردیم یک پیش‌قرارداد امضا شود، ولی بنده در آن اجلاس فضا را مثبت دیدم و از طرفی رئیس‌جمهور سه کشور نیز حضور داشتند و بدین ترتیب پس از جلساتی که در 2 روز انجام شد، قرارداد سه‌جانبه سوآپ امضا شد.

یکی از نکات بنده این بود که این موضوع از بخش خصوصی جدا شود و این دلال‌بازی‌ها به طور کامل جمع شود. همچنین دادوستد پول را هم از این قرارداد خارج کنم و تسویه به صورت حجمی صورت بگیرد. یعنی ایران به ازای حجم گازی که سوآپ می‌کند، درصد مشخصی از گاز ترکمنستان را برای خودش نگه‌دارد. هر دو کشور نیز به این موضوع رضایت دادند.

دست وزارت نفت برای انتقال گاز از غرب به آذربایجان باز است ولی در منطقه شمال شرق کشور برای تامین گاز و پایداری و پشتیبانی شبکه گاز، به گاز ترکمنستان نیاز داشتیم که با این قرارداد به این هدف نیز رسیدیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر