کد خبر: 128920
A

مواردی که بهتر است در مورد میلگرد بدانید!

نخستین کسی که پی برد میلگرد و بتن یک ترکیب فوق العاده محکم و مقاوم می سازند، جوزف لوئیس بود. در سال 1800 میلادی لوئیس دریافت که وقتی میلگرد را به بتن می افزاید ویژگی های کششی ضعیف و کم توان بتن جبران شده و به سازه ای نیرومند و مقاوم تبدیل می شود.

مواردی که بهتر است در مورد میلگرد بدانید!

دیده بان ایران- نخستین کسی که پی برد میلگرد و بتن یک ترکیب فوق العاده محکم و مقاوم می سازند، جوزف لوئیس بود. در سال 1800 میلادی لوئیس دریافت که وقتی میلگرد را به بتن می افزاید ویژگی های کششی ضعیف و کم توان بتن جبران شده و به سازه ای نیرومند و مقاوم تبدیل می شود. با این ترکیب نیرومند، سازه های بتنی در مقابل فشار نیروهای کششی مقاومت و تاب آوری تحسین برانگیزی از خود نشان می دهند.

1

نارسایی های بتن و جبران آن

 بتن را می توان قهرمان مقاومت های فشاری دانست. برای در هم کوبیدن این مقاومت فشاری به نیروهای کلانی نیاز است تا آن را در هم بشکنند. اما پاشنه آشیل و نقطه ضعف بتن در خواص کششی پایین و کم توان آن است. آسیب پذیری بتن سازه های بتنی را با خطرهای بزرگی مواجه می کند. برای جبران این ضعف ها و مقابله با خطر در هم شکستن و ترک خوردگی بتن، به آن میلگرد می افزایند. امروزه در همه پروژه های ساختمانی از این محصول فوق العاده برای توانمند سازی بتن بهره می برند. در واقع اگر از فرآیند ساخت و ساز، میلگرد را حذف کنیم همه دستاوردهای معماری مدرن را حذف کرده ایم. بدون آن آسمان خراش ها و برج های بلند مرتبه نیز از چشم انداز تمدن مدرن ناپدید خواهند شد.

 

ساختار میلگرد

این فرآورده را از جنس فولاد می سازند. طبقه بندی آن بر پایه شکل، نوع و اندازه آن صورت می گیرد.

 

آرماتور و تفاوت های آن

آرماتور در حقیقت شکل تغییر یافته میلگرد است. زمانی که آن را به شکل یک سازه اسکلت مانند در می آورند، آرماتور نامیده می شود.

 

میلگرد چیست؟

میلگرد به پروفیلی گفته می شود که سطح مقطع مدور و توپری دارد. بیشتر ما با نوع آجدار آن که در ساختمان سازی کاربردی گسترده دارد آشنا هستیم. معمولا و در بیشتر موارد آن را از فولاد می سازند. با این حال این فرآورده گستردگی زیادی دارد و اقسام و انواع آن برای مصارف گوناگون تولید می گردد.

2

انواع سازه

انواع میلگرد

این فرآورده از لحاظ شکل و ظاهر به سه دسته تقسیم می شود :

یک –ساده

دو –آجدار

سه –آجدار پیچیده یا کلاف

 

ساده

میلگرد ساده رویه و سطحی تماما صاف و یکدست دارد. این محصول در اندازه ها و سایزهای 6 تا 50 میلی متری در دسترس است. کاربردهای آن در صنعت ساخت و ساز متنوع است. یکی از این کاربردها ساخت درز انقباض است. درز انقباض در فرودگاه ها و خیابان ها کاربرد دارد. این وسیله را در فاصله های معینی بین بتن ها جایگذاری می کنند تا از ترک خوردگی و جمع شدگی بتن ها جلوگیری کنند.

نوع ساده برای سازه های بزرگی مانند پل ها و ساختمان های سنگین مناسب نیست. چرا که پیوند و اتصال استواری بین میلگرد و بتن برقرار نمی شود. به این معنا که ممکن است میلگرد به علت فشار زیادی که به آن وارد می شود از بتن جدا شود.

 

آجدار

میلگرد آجدار رویه ای آجدار و زبر دارد. از این رو بر خلاف انواع صاف به خوبی در بتن فرو می رود و به تعبیری در آن قفل می شود. در این شکل از پیوند میلگرد و بتن پیوند استواری بین آن دو برقرار می شود. در این شکل از اتصال احتمال جدا شدن میلگرد از بتن خیلی کم است. مقاطع این نوع در سایزهای 6 تا 50 میلی متر ساخته می شود. نوع آجدار خود به دو زیر شاخه تقسیم می شوند. یکی از این انواع آجدار مقاومت بالا HSD است و دیگری آجدار ترمومکانیکی یا TMT.

 

میلگرد آجدار مقاومت بالا HSD

رویه و سطح این میلگرد پیچیده است و ساختاری مارپیچی دارد. این نوع را در مقاطع 4 تا 50 میلی متر تولید می کنند. سطح پایین کربن در این نوع به آن خصلتی انعطاف پذیر می دهد. جوش پذیری صد در صد آن یکی دیگر از ویژگی های جالب این محصول است. خمش پذیری آجدار مقاومت بالا کار با آن را بسیار آسان می کند. البته خمش پذیری بالای این فرآورده به معنای فقدان استحکام نیست. این محصول استحکام بالایی دارد. از آن در ساختمان های صنعتی، تجاری و در ساختمان پل ها استفاده زیادی می برند.

 

3

انواع سازه از حیث مقاومت

 

تقسیم بندی میلگرد بر پایه مقاومت

میلگرد را از لحاظ مقاومت به شش نوع پر کاربرد تقسیم می کنند. این انواع شامل فولاد کربن، اروپایی، اپوکسی پوشش داده شده، فایبرگلاس پلیمر GFRP، گالوانیزه و فولاد ضد زنگ می شوند.

 

فولاد کربن

فولاد کربن نام دیگری هم دارد. به آن نوار سیاه هم می گویند. در برابر زنگ زدگی بی دفاع است. به همین دلیل به درد مناطق مرطوب نمی خورد.

 

اروپایی

کار با میلگرد اروپایی آسان است. ماده اصلی آن منگنز است. این محصول برای مناطقی که زمین لرزه در آنها زیاد است مناسب نیست. همچنین به درد سازه هایی که ساختاری یکپارچه دارند نیز نمی خورد.

 

اپوکسی پوشش داده شده

این میلگرد همان فولاد کربن است که با لایه ای از اپوکسی پوشانده گشته است. به همین دلیل در مواجهه با زنگ زدگی بین 70 تا 1700 برابر فولاد کربن از خود مقاومت نشان می دهد. لایه اپوکسی این محصول بسیار نازک و ظریف است. در نتیجه در هنگام کار با آن باید محتاط بود تا آسیبی نبیند. چرا که هر گونه آسیبی بر این لایه خاصیت ضد زنگ آن را بی اثر می سازد.

 

فایبر گلاس پلیمر GFRP

این میلگرد به هنگام استفاده خم نمی شود. GFRP در واقع یک نوع کامپوزیت است که شباهت زیادی به فیبر کربن دارد. در ضمن GFRP در برابر زنگ زدگی تاب آوری خیلی زیادی از خود نشان می دهد. از خواص دیگر آن می توان به وزن سبکش اشاره نمود.

 

گالوانیزه

میلگرد گالوانیزه پوشش گالوانیزه ای دارد که آن را در برابر آسیب ها حمایت می کند. مقاومت این نوع در برابر زنگ زدگی 40 درصد بیشتر از فولاد کربن است.

 

ضد زنگ

بیشترین قیمت را در میان بقیه محصولات دارد. این فرآورده ضد زنگ به عنوان بهترین تقویت کننده بتن شناخته می شود. میلگرد ضد زنگ به آسانی خم نمی شود.

برای خرید و سفارش اینترنتی انواع میلگرد ساده و آجدار در سایز های متفاوت و تولید کارخانه های متفاوت می توانید به فروشگاه اینترنتی آهن آلات بنیامین مراجعه کنید. در سایت بنیامین می توانید محصولات مورد نظر خود را انتخاب کنید و یا از مشاوره رایگان کارشناسان مجموعه بنیامین استفاده و مناسب ترین محصولات را برای پروژه ساختمانی خود انتخاب و خرید کنید.

فروشگاه بنیامین | با کیفیت همراه باشید

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر