کد خبر: 130087
A

نماینده مجلس : هیچ‌کدام از وعده‌های وزیر صمت محقق نشده / مدیران خودروسازی ایران، خودشان ماشین خارجی سوار می‌شوند

بهروز محبی نماینده مجلس می‌گوید: اگر مدیران خودروسازی در ایران، خودشان و خانواده‌هایشان ماشین‌های داخلی و مثلا «پراید» سوار می‌شدند، اکنون «پراید» به لحاظ کیفیت، «پرادو» شده بود. این افراد باید از نزدیک کیفیت خودروهای خود را لمس کنند اما خودشان ماشین‌های خارجی سوار می‌شوند.

نماینده مجلس : هیچ‌کدام از وعده‌های وزیر صمت محقق نشده / مدیران خودروسازی ایران، خودشان ماشین خارجی سوار می‌شوند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ صنعت خودرو در کشور همیشه با انتقادات جدی روبرو بوده است. این انتقادات در دولت سیزدهم هم بیشتر شده است. یکی از شعارهای مجلس یازدهم و دولت سیزدهم، ساماندهی صنعت و بازار خودرو بود، اما گذشت حدود دو سال از عمر مجلس یازدهم و ۹ ماه از عمر دولت سیزدهم، نه تنها خبری از بهبود اوضاع نیست که با کمترین تحقیق و بازدید میدانی می‌توان دریافت که این حوزه، بیش از همیشه دچار آشفتگی و سردرگمی شده است.

حال، سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صمت به واسطه این بی‌برنامگی و عدم‌کنترل بازار، در لبه تیغ استیضاح قرار گرفته است و شاید در هفته‌های آتی، شاهد اولین برخوردهای جدی مجلس با دولت باشیم. بهروز محبی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است وزیر صمت به قول‌های که به مجلس داده بود، عمل نکرده است. او می‌گوید: زمانی که وزیر صمت برای کسب رای اعتماد به مجلس آمد، چند قول در حوزه صنعت خودرو و مدیریت بازار آن به نمایندگان داد؛ اول اینکه انحصار شکسته شود، دوم اینکه تولید خودرو افزایش پیدا کند و سوم اینکه به کیفیت تولید توجه ویژه شود. حال که هشت ماه از دوران ریاست ایشان می‌گذرد، می‌بینیم که هیچ‌کدام از این اتفاقات رخ نداده است.

نماینده سبزوار افزود: هر سه قول آقای وزیر در خصوص خودرو، زیر سوال است و ما شاهد این هستیم که نسبت به دو سال پیش، هم کیفیت پایین‌تر آمده و هم خودروها گران‌تر شده و هم دوران انحصار ویژه‌ای به وقوع پیوسته است و اکنون هر تصمیمی که می‌خواهند برای مردم می‌گیرند و بر خلاف اصل سوم قانون اساسی انحصار ایجاد می‌کند. بندهای ۶، ۹، ۱۱ و ۱۲ اصل سوم قانون اساسی را باید به دوستان یادآوری کرد؛ مردم باید در حوزه اقتصادی، حق انتخاب داشته باشند، ولی ما همچنان شاهد محدودیت‌ها هستیم.

محبی اظهار داشت: وزیر صمت در برابر وضعیت فعلی صنعت و بازار خودرو و نارضایتی عمومی که شکل گرفته باید پاسخگو باشد. رهبر انقلاب هم در صحبت‌های خود اعلام کردند که مردم ناراضی هستند و این نارضایتی هم به حق است. از این‌رو، توقع داریم آقای فاطمی‌امین اقدامات عاجلی را انجام دهند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: اینکه ما در مجلس بحث واردات خودرو را مطرح کردیم، برای تنظیم بازار و رضایت نسبی مشتریان بود. خودرو باکیفیت حق مردم است. به هر حال شورای نگهبان پس از اینکه نظر تشخیص مصلحت نظام را خواست، روی به ایراد مصوبه آورد. در هر صورت باید مشکل را حل کرد؛ چیزی که تاکنون توسط دولت رخ داده، قابل قبول نیست.

نماینده سبزوار در ادامه بیان کرد: اگر مدیران خودروسازی در ایران، خودشان و خانواده‌هایشان روی به استفاده از ماشین‌های داخلی می‌آوردند و به طور مثال «پراید» سوار می‌شدند، اکنون «پراید» به لحاظ کیفیت، «پرادو» شده بود. این افراد باید از نزدیک کیفیت خودروهای خود را لمس کنند اما خودشان ماشین‌های خارجی سوار می‌شوند. بنده خودم سه بار در جاده به خاطر نقص فنی به مشکل خوردم و مشکل مردم را درک می‌کنم. تولیدکنندگان هم باید بفهمند و بدانند که بی‌کیفیتی محصولات‌شان، چه بلایی سر مردم آورده است.

او در پایان در خصوص استیضاح احتمالی وزیر صمت، گفت: کلاً آقای وزیر باید پاسخگو باشد، چه استیضاح بشود و چه نشود. اگر استیضاح صورت بگیرد، نحوه دفاع آقای فاطمی‌امین در اینکه ایشان وزیر بماند خیلی تاثیرگذار است، هرچند که ارائه برنامه‌های او هم می‌تواند در رای نمایندگان مثمرثمر باشد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر