کد خبر: 130884
A

بالاخره ارز ۴۲۰۰تومانی را دولت حذف می کند یا مجلس؟/ نماینده مجلس: به دولت اختیار داده ایم که خرد خرد یا یک مرتبه ارز ترجیحی را حذف کند

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: هدف مجلس و دولت این است که مردم در این میان هیچ آسیبی نبینند. مجلس به دولت اعلام کرد با توجه به شرایطی که در اختیار دارید هرزمان آمادگی داشتید خرد خرد یا یک مرتبه می‌توانید حذف ارز ترجیحی را انجام دهید.

بالاخره ارز ۴۲۰۰تومانی را دولت حذف می کند یا مجلس؟/ نماینده مجلس: به دولت اختیار داده ایم که خرد خرد یا یک مرتبه ارز ترجیحی را حذف کند

به گزارش دیده بان ایران؛ علی‌اکبر علیزاده، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی درمورد احتمال حذف ارز ترجیحی و تکذیب آن توسط وزیر اقتصاد بیان کرد: واقعیت این است که در گذشته برای اینکه کالا با قیمت ارزان به دست مصرف کننده برسد دولتمردان در دوره قبل تصمیم گرفتند یک ارزی را به عنوان ارز ترجیحی به چندین قلم کالا اختصاص دهند که عمدتا مختص نهاده‌های دامی و داروها بود.

وی افزود: اما اتفاقی که افتاد این بود که به دلیل فاصله بسیار زیاد ارز ترجحی و ارز آزاد در بازار زمینه رانت، فساد و جابه‌جایی در این ارز بسیار زیاد شد. به‌گونه‌ای که دولت ارز را به واردکنندگان می‌داد اما تبدیل به رانت می‌شد و نهاده در داخل کشور به قیمت آزاد فروخته می‌شد. به همین دلیل مسئولان به این نتیجه رسیدند که باید برای کنترل این موضوع فکری کرد.

علیزاده می‌گوید: موضوع دوم هم بحث درآمدهای ارزی است. در سال گذشته بنا به دلایل مختلف مثل خشکسالی، مصارف داخلی به ویژه نهاده‌ها از طریق غیر قانونی به بازار وارد می‌شد و دولت به واسطه تحریم‌ها دیگر کشش تامین این ارز که چیزی حدود 17 میلیارد دلار در سال فقط برای نهاده‌ها و 2.5 میلیارد درسال برای دارو اختصاص داده می‌شد را نداشت. چراکه که تمام درآمد ارزی و دلار پی کشور در سال 99 تنها حدود 17،18 میلیارد دلار بوده است.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: درنتیجه قرارشد برای تامین داروها از این پس قسمت بیمه تقویت شود. یعنی هزینه‌های درمانی مردم را بیمه‌ها پرداخت کنند و مابه‌التفاوت ارز به بیمه‌ها پرداخت شود.

وی افزود: ازطرفی قرار شددر بحث نهاده‌ها اولا نقدینگی مورد نیاز واحدهای دامداری و مرغداری را تامین کنند. درهمین راستا یک کارت‌هایی به اسم دادمدار کارت طراحی شد که توسط دولت شارژ می‌شود و دادمدار می‌تواند نهاده‌های مورد نیاز خود را بخرد. همچنین سامانه‌ای به اسم بازارگاه طراحی شد که اشخاص می‌توانند تمام موضوعات خود را در آنجا بنویسند و زین پس همه چیز شفاف است که چقدر دام دارند و چه میزان نهاده گرفتند و مجدد چقدر دیگر باید دریافت کنند.

علیزاده خاطرنشان کرد: مطلبی که مجلس تصویب کرد این بود که در صورت حذف ارز ترجیحی کل قیمت‌ها باید به قیمت شهریور 1400 بازگردد و به دست مصرف کننده برسد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس درانتها بیان داشت: هدف مجلس و دولت این است که مردم در این میان هیچ آسیبی نبینند. مجلس به دولت اعلام کرد با توجه به شرایطی که در اختیار دارید هرزمان آمادگی داشتید خرد خرد یا یک مرتبه می‌توانید حذف ارز ترجیحی را انجام دهید.


 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر