کد خبر: 130885
A

عضو کمیسیون کشاورزی: امروز پیاز روی دست کشاورزان مانده است/ چرا نباید کشاورزان پیاز را صادر کنند؟

نماینده مجلس یازدهم گفت: امروز پیاز روی دست کشاورزان مانده است و حدود کیلویی هزار تومان می‌فروشند، چرا نباید چنین محصولاتی را صادر کنیم؟ همچنین گوجه در سال های گذشته روی دست کشاورز می‌ماند و خراب می‌شد چرا آن زمان به فکر صادرات و کشاورزان نبودند؟

عضو کمیسیون کشاورزی: امروز پیاز روی دست کشاورزان مانده است/ چرا نباید کشاورزان پیاز را صادر کنند؟

به گزارش دیده بان ایران؛ ذبیح‌الله اعظمی ، عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز با اشاره به بحث پیش آمده درمورد ممنوع شدن صادرات ۴ محصول کشاورزی و برخورد مجلس با این بخشنامه به ضرورت صادرات و ارتباط با کشورها تاکید کرد و گفت: همان طور هم که قبلا گفته شده است آن بخشنامه وزارت جهاد با بند 《ش تبصره 17 قانون بودجه 1401 مغایرت داشت و زمانی که یک بخشنامه ای خلاف قانون باشد دیگر به طور طبیعی منتفی است.

وی افزود: هفته گذشته با وزیر با معاون وزیر دیدار داشتیم و صحبت کردیم و خودشان هم اعلام کردند که نامه جدید اعتباری ندارد و روال مثل گذشته است.

اعظمی تصریح کرد: در قانون بودجه 1401 آمده که هرگاه وزارت کشاورزی قصد داشته باشد صادرات یک محصولی را ممنوع کند باید حداقل 6 ماه قبل به اطلاع کشاورزان برساند پس با توجه به این مسئله بقیه اخباری که در شبکه های اجتماعی منتشر شد، قابل قبول نیست.

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: امروز پیاز روی دست کشاورزان مانده است و حدود کیلویی هزار تومان می‌فروشند، چرا نباید چنین محصولاتی را صادر کنیم؟ همچنین گوجه در سال های گذشته روی دست کشاورز می‌ماند و خراب می‌شد چرا آن زمان به فکر صادرات و کشاورزان نبودند؟

وی تاکید کرد: با توجه به این موضوعات صادرات کشور به ویژه در بخش کشاورزی باید ادامه داشته باشد و حتی اگر امروز زیر ساخت های مناسبی داشتیم می توانستیم با توجه به شرایط منطقه بازارهای بیشتری برای خود کسب کنیم و محصولات بیشتری را صادر کنیم.

اعظمی می‌گوید: اما محصولاتی مثل گندم که جزء محصولات استراتژیک محسوب می شود درشرایطی که خودمان به آن‌ نیاز داشته باشیم به هیچ وجه نباید صادر شود. اما اکنون محصولاتی که صادر می شود اصلا چنین شرایطی را ندارند.

این نماینده مجلس همچنین به نرخ خرید تضمینی گندم برای سال جدید زراعی اشاره و عنوان کرد: امروز قیمت برای خرید گندم مناسب است و به نوعی دولت خود را راحت کرده است. چرا که اگر این مبلغ را به کشاورز نمی‌داد باید همین پول را به خارجی‌ها پرداخت و ازکشورهای دیگر گندم وارد می‌کرد. اما با این وجود باز این قیمت گندم برای کشورهای همسایه ما ارزان است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس درانتها خاطرنشان کرد: گندم در کشورهای همسایه هر کیلو چیزی حدود 50سنت فروخته می‌شود. اما قاچاق آن سود بسیار بالایی دارد بنابراین باید برای جلوگیری و کنترل این موضوع تدابیری اندیشیده شود.


 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر