کد خبر: 131524
A
دیده بان ایران:

حمایت ارگان رسانه ای «جبهه پایداری» از حذف ارز ۴۲۰۰تومانی/ ارز ترجیحی «تورم زاست» باید حذف شود/ دیدید با حذف ارز ترجیحی در تولید «شکر» خودکفا شدیم؟

ارگان رسانه ای جبهه پایداری مدعی است حرف ارزترجیحی نه تنها تورم زا نیست بلکه در برخی موارد مانند شکر، باعث خودکفایی هم می شود.

حمایت ارگان رسانه ای «جبهه پایداری» از حذف ارز ۴۲۰۰تومانی/ ارز ترجیحی «تورم زاست» باید حذف شود/ دیدید با حذف ارز ترجیحی در تولید «شکر» خودکفا شدیم؟

به گزارش دیده بان ایران، به دنبال افزایش غیرقابل کنترل برخی اقلام مورد نیاز مردم و همچنین خبرهای منتشر شده از حذف ارز ترجیحی، برخی رسانه های وابسته به دولت سیزدهم و حامیان آن؛ رجانیوز ارگان رسانه ای جبهه پایداری در مذمت ادامه روند اختصاص ارز ترجیحی با عنوان «چرا دلار جهانگیری ضد تولید و تورم ساز است؟» نوشت: منتقدان می‌گویند ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث کنترل تورم کالاهای مورد نظر بوده است. این درحالی است که بررسی طبق یک بازه زمانی نشان می‌دهد کالاهای مشمول ارز ترجیحی ۵۳ درصد تورم را تجربه کرده‌اند و کالاهایی که مشمول ارز ترجیحی نشدند ۸۰درصد تورم داشته‌اند. تفاوت تنها ۲۷ درصدی با این وجود بود که در همین بازه ۱۴ میلیارد دلار هزینه شده است! ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث شده یارانه بیشتر به مصرف کننده دهک بالار‌تر تعلق بگیرد. طبق محاسبات، دهک دهم جامعه که دهک مرفه و پولدار جامعه هستند ۴ برابر دهک اول و فقیر کشور از این یارانه استفاده کرده‌اند.

 
این رسانه حامی دولت همچنین در ادامه گزارش خودش نوشت: در بسیاری از کالاها تولید از بین رفته است چراکه واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام می‌شده و واردات ارزان کالا صرفه اقتصادی تولید را از بین برده است. در برخی کالاها نیز خودکفایی از بین رفته است. به عنوان نمونه تولید شکر در یک برهه زمانی کاملا از صرفه خارج شده و کشور را به واردکننده محض تبدیل کرده است. اما با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و به صرفه شدن تولید آن، کشور تا مرز خودکفایی در این کالا پیش رفته است.
 
رجانیوز همچنین اضافه کرد: ادامه تخصیص یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی بوسیله چاپ پول تورم ۲۸ درصدی را به همراه دارد. این ۲۸درصد همزمان تورم انتظاری را نیز ترغیب می‌کند. اگر این مبلغ از محل پایه پولی نیز تامین نگردد تورمی حداقل ۶.۵ درصدی خواهد داشت.  درحالی که بدترین برآوردها از تورم‌زا بودن حذف ارز ترجیحی رقمی به مراتب کمتر و حداقلی را نشان می‌دهد.
 
بنابرگزارش دیده بان ایران این ادعاها در حالی مطرح می شود که بسیاری از تحلیلگران حذف ارز ترجیحی در شرایط کنونی که تورم بالای 40% است را جراحی اقتصادی یک اقتصاد مریض و بیمار معرفی کرده و خطرناک دانسته اند. اما حامیان دولت می گویند حذف این ارز به نفع دهک های پایین است. ادعایی که تا به امروز خلاف آن ثابت شده است.
 
 
 
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر