کد خبر: 131576
A

آلبرت بغزیان: ستاد اقتصادی دولت هماهنگ نیست/ حذف ارز ترجیحی تبعات منفی و غیرقابل کنترلی به دنبال دارد

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: حذف یکباره ارز ترجیحی هیچگاه از سوی اقتصاددانان و دلسوزان پیشنهاد نشده و همه ما حذف تدریجی آن را پیشنهاد کرده‌ایم.

آلبرت بغزیان: ستاد اقتصادی دولت هماهنگ نیست/ حذف ارز ترجیحی تبعات منفی و غیرقابل کنترلی به دنبال دارد

به گزارش دیده بان ایران؛ آلبرت بغزیان، کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص وضعیت اقتصادی کشور و سیاست های اعمال شده دولت سیزدهم گفت: اتخاذ سیاست ارز ترجیحی از همان ابتدا هم اشتباه بود، چون نسبتی میان ارز ۴۲۰۰ تومانی با ارز آزاد وجود نداشت و آن کسانی که آن را اجرایی کرده‌اند، تنها به فکر سودجویی خود بوده‌اند، اما اشتباه دوم این است که ارز ترجیحی حذف شود.

وی می‌افزاید: ارز ترجیحی تأثیر بسیار زیاد و غیرقابل کتمان بر سفره مردم دارد و حذف آن مصداق تکرار ماجرای یارانه‌ای است که دولت نهم و دهم آن را عملیاتی کرد و همه ما هم می‌دانیم که مبلغ یارانه مانند نرخ ارز رشد پیدا نمی‌کند.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه دولت‌ها همیشه با سناریوی کسری بودجه مواجه بوده‌اند، اضافه می‌کند: حذف ارز ترجیحی تنها یک دلخوشی برای مردم دارد و آن هم این است که حداقل رانت تا حدودی از بین می‌رود، اما مسلماً حذف ارز ترجیحی تأثیرات خوبی بر اقتصاد و معیشت خانوارها نخواهد گذاشت.

بغزیان با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی تبعات منفی و غیرقابل کنترل بر بازارهای دیگر دارد، می‌گوید: حذف یکباره ارز ترجیحی هیچگاه از سوی اقتصاددانان و دلسوزان پیشنهاد نشده و همه ما حذف تدریجی آن را پیشنهاد کرده‌ایم.

وی به تضادهای موجود در کلام  میان نمایندگان مجلس و دولت در حذف ارز ترجیحی دارو و گندم اشاره می‌کند و در همین باره می‌افزاید: پراکنده‌گویی گواهی می‌دهد که قرار است ارز دارو و نان حذف شود، یعنی همین که تکذیب و تأیید‌ها در ساختار دولت و از سوی نمایندگان اتفاق می‎‌افتد، یعنی اینکه اتفاقتی رخ خواهد داد. متأسفانه ستاد اقتصادی دولت هماهنگ نیست و این عدم هماهنگی باعث شده تا همه خود را در جایگاه اظهارنظر درباره مهمترین تصمیم اقتصادی دولت قرار دهند.

منبع: ایکنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر