کد خبر: 131665
A

پاسخ کارشناس اقتصادی به توجیه عجیب حامیان دولت/ کامران ندری: قبل از جنگ روسیه و اوکراین هم قیمت مواد غذایی در حال افزایش بود/ این دولت هم مثل دولت قبل، نمره قابل قبولی در حوزه اجرا نمی‌گیرد

یک کارشناس اقتصادی گفت: دولت در حال حاضر یک سیاست درست را به بدترین شکل ممکن اجرا می‌کند.

پاسخ کارشناس اقتصادی به توجیه عجیب حامیان دولت/ کامران ندری: قبل از جنگ روسیه و اوکراین هم قیمت مواد غذایی در حال افزایش بود/ این دولت هم مثل دولت قبل، نمره قابل قبولی در حوزه اجرا نمی‌گیرد

به گزارش دیده بان ایران؛ کامران ندری کارشناس اقتصادی و مدیر سابق گروه بانکداری اسلامی در پژوهشکده پولی و بانکی در خصوص آسیب‌شناسی حذف ارز ۴۲۰۰ و مسائلی که در روزهای اخیر در خصوص حذف یارانه آرد و هوشمند کردن یارانه نان مطرح شده، گفت: این مساله از سال قبل مطرح بود و همان زمان هم کارشناسان می‌گفتند زمان و شرایط اقتصادی باید در اجرای این طرح در نظر گرفته شود. حتی قبل از جنگ روسیه و اوکراین هم قیمت مواد غذایی در حال افزایش بود. همان موقع هم کارشناسان به دولت می گفتند اگر بخواهید این اصلاحات را انجام دهید باید به تدریج باشد و یکباره انجام شدن آن به صلاح نیست.

وی عنوان کرد: مساله دیگر این است که باید همزمان یارانه نقدی جبرانی را هم برای افراد در نظر گرفت. این یارانه باید به صورت یکسان و برای همه مردم باشد چون امکان شناسایی افراد برای دولت وجود ندارد. این توصیه‌ها پیش از نوروز هم به دولت گفته شد. کارشناسان بارها دولت را از دامن زدن به انتظارات تورمی برحذر می‌داشتند. گفته می‌شد وقتی طرحی بر سر زبان‌ها می‌افتد اما دولت توان جمع بندی برای اجرا ندارد، به انتظارات تورمی دامن می‌زند.

عضو هیات عملی دانشگاه امام صادق گفت: این دولت هم مثل سایر دولت‌ها، چندان به نظرات کارشناسی توجه نمی‌کند. مدیریت کردن این طرح‌‎ها کار سختی است. حذف ارز ۴۲۰۰ دیر یا زود باید انجام می‌شد اما به شیوه مناسبی جلو نرفته بود. شیوه فعلی باعث انتظارات تورمی شده، احتمال بالا رفتن قیمت کالاهای اساسی از جمله آرد و نان را بیشتر می‌کند و البته خبری هم از پرداخت یارانه نشده است.

ندری عنوان کرد: به نظرم این سیاست درستی است اما در اجرا باید دید به کجا می رسد. دولت اعلام نکرد که قصد اجرای این طرح را دارد. شرایط مشابه اجرای طرح بنزینی در دولت قبل است. کار درستی است که در اجرا با مشکل روبرو می‌شود. اگر این حرف‌ها گفته نشده بود، می‌گفتیم دولت اطلاعی ندارد و ما هم انتظاری نداشتیم. اما مسائلی که می‌گویم را بارها گفته بودیم. تصورمان این بود که مسئولان به این مصاحبه‌ها هم توجه دارند و با همه دیدگاه‌های این حوزه آشنا می‌شوند تا بهترین تصمیم را بگیرند.

وی در پاسخ به این پرسش که دولت در شرایط فعلی چه باید کند، گفت: دولت الان باید کار را تمام کند و آن را به سرانجام برساند. چون اجرای ناقص یا توقف آن در شرایط فعلی، زیان‌های بیشتری دارد. البته به نظرم دولت در پرداخت یارانه هم با مشکلاتی مواجه خواهد بود. این دولت هم مثل دولت قبل، نمره قابل قبولی در حوزه اجرا نمی‌گیرد. در عین حال، روش‌هایی را مطرح می‌کند که مشخص نیست امکان اجرای آن را دارد یا خیر. راه ساده‌تری به جای استقرار کارتخوان هوشمند وجود دارد. دولت می‌تواند یارانه را به صورت یکسان پرداخت کند و به مرور تاثیر اجرای طرح از بین رود و به روال عادی بازگردد. مشخص نیست استقرار پایانه‌های هوشمند در نانوایی‌ها چقدر هزینه روی دست دولت بگذارد یا موثر باشد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر