کد خبر: 132119
A

میرتاج‌الدینی: یارانه ۴۰۰ هزار تومانی فقر مطلق را ریشه‌کن می‌کند

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: کوپن برای زمان جنگ و برای زمانی است که کالا کمبود داشته باشیم، ما در هیچکدام از کالاهای اساسی کمبود نداریم، ‌ منظور از کالابرگ الکترونیکی سهمیه‌ای کردن کالاهای اساسی نیست.

میرتاج‌الدینی: یارانه ۴۰۰ هزار تومانی فقر مطلق را ریشه‌کن می‌کند

به گزارش دیده بان ایران؛ سید محمدرضا میرتاج الدینی درباره تغییر نظام پرداخت یارانه و هجمه به دولت در این زمینه، تصریح کرد:‌ ضد انقلاب و مخالفان نظام با هر اقدام به نفع مردم مخالف هستند و در هر فرصت و با هر بهانه‌ای تلاش خواهند کرد که ذهن جامعه را مشوش کنند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند.

وی افزود: مردم عزیزمان مراقب تحرکات آن‌ها باشند. همچنین برخی جریانات سیاسی داخلی و اصلاحاتی‌ها که خود از عوامل اصلی وضع موجودند و جرئت این اصلاح اقتصادی را نداشتند، به مخالفت‌های کلی و از نوع بهانه‌جویی روی آورده‌اند، البته اصلاح‌طلبان منصفی هم مثل لیلاز هستند که از این تحول اقتصادی و برنامه آقای رئیسی حمایت می‌کنند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: برخی افراد در جریان‌های همسو و انقلابی به بعضی اقدامات در مقام اجرا انتقاد و ایراد دارند، اما قاطبه جریان انقلابی از مجلس گرفته تا احزاب انقلابی و اصولگرا از این اقدام بزرگ و اصلاح اقتصادی حمایت می‌کنند.

نیروهای انقلابی با هر گونه تخریب دولت مقابله کنند

رئیس کمیته هدفمندی بودجه ۱۴۰۱ گفت: در این شرایط از همه دلسوزان جامعه به خصوص نیروهای انقلابی انتظار می‌رود با هرگونه رویکرد تخریب که عده‌ای شروع کرده‌اند مقابله نمایند و با تأسی به فرمایش راهبردی رهبرمعظم انقلاب، پرچم جهاد تبیین را برافشانند و واقعیت‌های موجود و زوایای این تحول اقتصادی را برای اقشار مختلف مردم توضیح دهند و از این اقدام شجاعانه و شایسته دولت و شخص اقای رئیسی، حمایت کنند.

دندان تیز کردن دولت برای حذف ارز ترجیحی حرف نادرستی است

میرتاج‌الدینی عنوان کرد: برخی می‌گویند دولت برای ارز ترجیحی دندان تیز کرده است. این حرف نادرست است، ‌ زیرا این ارزها که ملک طلق دولت نیست، دولت خزانه‌دار ملت است و باید امانتداری کند و میلیاردها دلار را به جای حواله به رانت‌خواران به مردم برگرداند که اکنون این کار را شروع کرده است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در بودجه سال ۱۴۰۰ قرار بود ۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی به کالاهای اساسی بدهند، اما این رقم به ۱۶ میلیارد دلار رسید که ناچار، اذن مقام معظم رهبری اخذ شد و برای سالجاری ۱۰ میلیارد دلار در بودجه دیده شده که اگر این اصلاح انجام نمی‌شد، ۲۰ میلیارد باید ارز ترجیحی حراج می‌شد.

وی ادامه داد: در تبصره ۱۴ بودجه سالجاری، ۲۵۰ هزار میلیارد تومان برای یارانه‌ها تعیین شده که با ۷۴ هزار میلیارد یارانه نقدی و معیشتی جمعا به ۳۲۴ همت می‌رسد که حدود ۷۰ همت آن برای دارو و ۱۲ همت هم برای پوشش کامل بیمه سلامت و سایر موارد است که باید از این مبلغ کم شود، یعنی حدود ۲۴۰ همت قابل توزیع به عنوان یارانه در ازای برداشتن ارز ترجیحی است، لکن دولت با این پرداختی‌ها بیش از آنچه که در بودجه است، پرداخت می‌کند که باید کسری را از جایی تأمین کند، بنابراین دولت دندان برای ارز ترجیحی تیز نکرده است.

کالابرگ الکترونیکی به منزله احیای مجدد کوپن نیست

رئیس کمیته هدفمندی بودجه ۱۴۰۱ اظهار کرد: برخی می‌گویند دوباره کوپن را می‌خواهند احیا کنند، ‌ این حرف هم جزء حرف‌هایی است که با هدف تخریب دولت و مجلس بیان می‌شود. زیرا زمان کوپن خیلی وقت است که گذشته است، ‌ کوپن برای زمان جنگ و برای زمانی است که کالا کمبود داشته باشیم، ما در هیچکدام از کالاهای اساسی کمبود نداریم، ‌ منظور از کالابرگ الکترونیکی سهمیه‌ای کردن کالاهای اساسی نیست، بلکه همان کارت یارانه کالا است که به صورت اعتباری، نه یارانه نقدی در کارت سرپرست خانوار تزریق و صرفا برای خرید کالا استفاده خواهد شد.

کارت یارانه اختصاص به کالاهای خاصی ندارد

میرتاج‌الدینی در پاسخ به این سؤال که آیا کارت یارانه اختصاص به کالاهای اساسی است یا همه کالاهای مورد نیاز یک خانواده را شامل می‌شود گفت: کارت یارانه اختصاص به کالاهای خاصی ندارد، بلکه در فروشگاه‌ها برای هر کالای مورد نیاز خانواده قابل استفاده است، زیرا اعتقاد ما بر این است که نباید اختیار مردم در انتخاب کالا را محدود کرد. فرق یارانه کالایی با یارانه نقدی در این است این یارانه به صورت اعتباری خواهد بود و قابل برداشت نقدی نخواهد بود و صرفا برای خرید کالا استفاده می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین در پاسخ به این سؤال که برنامه دولت در توزیع یارانه‌ها چه دستآوردها و آثاری دارد؟ تشریح کرد: تقویت قدرت خرید مردم با پرداختی ۴۰۰ و ۳۰۰ هزار تومان، قدرت خرید دهک‌های پایین را کاملا تقویت می‌کند و فقر مطلق در جامعه ریشه‌کن می شود.

وی تصریح کرد: به علاوه فراگیری و شمول برنامه دولت بیش از گذشته است و ۹ دهک جامعه را در برمی‌گیرد در دولت گذشته یارانه معیشتی ۷ دهک را شامل می‌شد.

۷۰درصد ارز ترجیحی در دست عده معدودی از وارد کنندگان بود

میرتاج‌الدینی ادامه داد: به اعتراف مسئلان و کارشناسان ۷۰درصد ارز ترجیحی در دست عده معدودی از واردکنندگان بود و حدود ۴۰ درصد از ارز ترجیحی به هدف نمی‌رسید و فی‌الواقع رانت در دست واردکنندگان و توزیع‌کنندگان عمده کالاهای یارانه ای بود، وجود بیش از ۲۰۰ پرونده ارز ترجیحی در قوه‌قضاییه شاهد این مدعا است، همچنین طبق گزارش دیوان محاسبات طی ۴ سال گذشته بیش از ۶۴ میلیارد دلار ارز ترجیحی توزیع شده است.

قاچاق رسمی آرد یارانه‌ای مردم ایران به اقصی نقاط دنیا

رئیس کمیته هدفمندی بودجه ۱۴۰۱ خاطرنشان کرد: حذف قاچاق لازمه از بین بردن بسترها و زمینه‌های قاچاق است. زیرا فقط در سال گذشته به اظهار پلیس، ۳۵۰ هزار تن آرد قاچاق و ۳۰۰ هزار تن ماکارونی یارانه‌ای صادر شده، یعنی قاچاق رسمی آرد یارانه‌ای مردم ایران به اقصی نقاط دنیا و فاجعه دیگر این است که در یک سال گذشته بیش از پنج هزار میلیارد تومان قاچاق معکوس دارو شده است.

میرتاج‌الدینی با اشاره به اینکه موضوع دیگر مدیریت کلان مصرف و حذف حیف و میل و ضایعات در کالاهای اساسی است، گفت: برای نمونه نیاز کشور برای گندم در یک سال ۱۰/۵ تا ۱۱ میلیون تن، اما خرید سالانه با ارز ترجیحی تا ۱۴ میلیون تن است، مابه‌التفاوت آن کجا می‌رود؟ بخشی تبدیل به خوراک دام و بخشی قاچاق و سوء‌استفاده می‌شود.

امنیت غذایی از مهم‌ترین اولویت‌های کشور است

وی با تأکید بر ضرورت ایجاد امنیت غذایی برای کشور، تصریح کرد: در شرایط بحرانی دنیا و جنگ اوکراین و افزایش قیمت‌های جهانی کالاهای اساسی با اجرای این طرح ۳۰ الی ۴۰ درصد واردات کم خواهد شد، یعنی حدود ۳ الی ۴ میلیون تن گندم، ‌ کما اینکه در دولت دهم وقتی نان آزاد شد در آن دوره واردات گندم دو میلیون تن کم شد، اگر این طرح اجرا نمی‌شد نیاز به ارز ترجیحی تا ۲۰ میلیارد دلار بلکه بیشتر بالا می‌رفت، یعنی ده میلیارد دلار ارز ترجیحی علاوه بر قانون بودجه لازم می‌شد که علاوه بر ایجاد رانت و تدوام بستر فساد، آثار تورمی و فشار آن براقتصاد کشور بسی روشن است.

۲ میلیون جامانده یارانه می‌توانند ثبت‌نام کنند

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به این سؤال که آیا جامانده‌های یارانه ثبت‌نام خواهند شد؟ بیان کرد: در تبصره ۱۴ قانون بودجه دولت مکلف شده است افراد جامانده را که تا دو میلیون نفر پیش‌بینی می‌شود ثبت‌نام نماید و سریعا برای کسانی که به قطع یارانه اعتراض دارند رسیدگی کرده و یارانه آن‌ها را وصل نماید، باید معیارهای دولت برای احراز شرایط یارانه به نفع مردم اصلاح شود و ما این مسئله را در مجلس پیگیری خواهیم کرد.

رئیس کمیته هدفمندی بودجه ۱۴۰۱ با تأکید بر اینکه دولت در مقام اجرا باید اشتباهات را به حداقل برساند، عنوان کرد: برای نمونه وقتی نرخ جدید کالاهای مشمول یارانه را اعلام کردند باید اجازه دو نرخی شدن کالاها را نمی‌دادند و همین مسئله باعث صف و به همریختگی سیستم توزیع شد همه کالاها باید با نرخ جدید عرضه می‌شد و دولت با واحدهای تولیدی کالاهای اساسی و با توزیع‌کنندگان خودش محاسبه می‌کرد.

میرتاج‌الدینی در پایان خاطرنشان کرد: البته هر کار بزرگ، اشکالات و تبعات و ایراداتی دارد که باید برطرف شود و باید همه کمک کنند تا از فشارها کاسته شود و از گذرگاه ارز ترجیحی که یکی از موانع سالم سازی اقتصاد و رشد اقتصادی است با موفقیت عبور کنیم.

منبع: انا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر