کد خبر: 132129
A
نماینده مجلس خبر داد:

هزینه واردات خودروی ۷۵۰ میلیون تومانی ۵۰۰ میلیون می شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می گوید: سقف قیمت واردات خودرو خودروی حدود 20 هزار دلاری است که تعرفه واردات آن ۷۰ درصد است. یعنی قیمت خود خودروی خارجی حدود ۷۵۰ میلیون تومان می‌شود و ۵۰۰ میلیون هم هزینه واردات آن است. پس قیمت تمام شده خودرو حدود یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان خواهد بود.

هزینه واردات خودروی ۷۵۰ میلیون تومانی ۵۰۰ میلیون می شود

به گزارش دیده بان ایران؛ الله وردی دهقانی ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحث واردات خودرو می گوید: درحال حاضر باتوجه به اتمام ممنوعیت واردات خودرو ، می توانیم که بازار رقابتی این صنعت فکر کنیم. سال هاست که خودروسازان داخلی به بهانه ها و دلایل مختلف محصولاتی را تولید می کنند که استانداردهای بسیار پایینی دارند.

وی افزود: مجلس یازدهم از همان ابتدا درتلاش بود با طرح های مختلف بتواند انحصار را از این صنعت خارج کند تا با رقابتی شدن بازار، خودروسازان داخلی کیفیت محصولاتشان را افزایش دهند و قیمت ها کمی تعدیل شود.

 

 

دهقانی تاکید کرد: سقف قیمت واردات خودرو خودروی حدود 20 هزار دلاری است که تعرفه واردات آن ۷۰ درصد است. یعنی قیمت خود خودروی خارجی حدود ۷۵۰ میلیون تومان می‌شود و ۵۰۰ میلیون هم هزینه واردات آن است. پس قیمت تمام شده خودرو حدود یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان خواهد بود.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: ازطرفی تعدادی وجود ندارد. علاوه بر اینکه باید به ازای صادرات خودرو، قطعات و خدمات یا دیگر کالاهای صادراتی به تشخیص وزارت صمت باشد. به هر حال با واردات خودرو پاسخ به تقاضای بازار از نظر تعداد خودرو داده می‌شود اما به نظر می رسد از لحاظ قیمتی اتفاقی نخواهد افتاد.

او یادآورشد: قانون می‌گوید برای واردات خودرو باید شرکت نمایندگی، نوع و مدل را ابراز کند و اقداماتی جهت استانداردسازی و اخذ گواهینامه‌های استاندارد و محیط زیست را شرکت نمایندگی انجام دهد، لذا اول شرکت نمایندگی باید استاندارهای یک ماشین را انطباق دهد، بعد خودش هم اقدام کند.

دهقانی افزود:  با واردات خودرو برای خودروسازان داخلی انگیزه‌ای برای رقابت بوجود می‌آید و اگر این روند به خوبی تداوم یابد، تمام فاکتورهای لازم نیز رعایت شود این رقابت می تواند به نفع صنعت خودروی داخلی تمام شود.

وی درانتها خاطرنشان کرد: با این حال  فعلا بازار خودرو انحصاری شده‌ است و با واردات خودرو نیز بعید است به زودی بازار رقابتی شود زیرا متاسفانه فاصله بسیارشدیدی بین قیمت خودروی داخلی و خودروهای وارداتی باقی می‌ماند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر