کد خبر: 132366
A

رویترز: صادرات نفت خام ایران به چین پس از حمله روسیه به اوکراین به شدت کم شده / روس ها مشتریان ایران را جذب می کنند

صادرات نفت خام ایران به چین از زمان تهاجم روسیه به اوکراین به شدت کاهش یافته است. اقدام روسیه در ارائه تخفیف‌های بسیار زیاد به خریداران، و عمدتا چین، نفت روسیه را به رقیبی برای نفت ایران در بازار تبدیل کرده و باعث شده است که ایران نزدیک به ۴۰ میلیون بشکه نفت خود را در نفتکش‌های مستقر در آب‌های پیرامون کشورهای آسیایی ذخیره کند و به دنبال خریدار باشد.

رویترز: صادرات نفت خام ایران به چین پس از حمله روسیه به اوکراین به شدت کم شده / روس ها مشتریان ایران را جذب می کنند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ بر اساس داده‌های شرکت‌های ناظر بر انتقال نفت، صادرات نفت ایران به چین در ماه آوریل کم شده و همزمان فروش نفت ارزان روسیه به چین بیشتر شده است. همزمان رئیس جمهور ایران می‌گوید صادرات نفت "دو برابر شده است."

یکی از دلایل این روند افت تقاضای پالایشگاه‌های چینی به علت موج اخیر شیوع کووید و اقدامات محدودکننده پیامد آن بوده است.

چین بزرگترین واردکننده نفت خام در جهان است. نفت ایران حدود ۷ درصد واردات این کشور را تشکیل می‌دهد.

در دو سال اخیر چین بزرگترین مشتری نفت ایران بوده و تهران امیدوار بود با احیای برجام بتواند مشتریان خود را به کره جنوبی و اروپا و فراتر گسترش بدهد.

از طرف دیگر بعد از حمله روسیه به اوکراین و کاهش تقاضا برای نفت روسیه پس از تحریم‌های غرب، صادرات نفت این کشور به چین بیشتر شده است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید بعضی داده‌ها نشان می‌دهد در ماه آوریل واردات نفت چین از روسیه در مقایسه با یک ماه قبل (مارس) حدود ۱۶ درصد بالا رفته و به ۸۶۰ هزار بشکه در روز رسیده است. کاهش صادرات نفت ایران در ماه آوریل را دو شرکت ردیابی نفتکش‌ها -کپلر و ورتکسا- تائید کرده‌اند.

ارزیابی اولیه شرکت ورتکسا نشان داده که چین در ماه آوریل روزانه حدود ۶۵۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است. به گفته این شرکت در ماه مارس این رقم حدود ۷۰۰ هزار بشکه بود.

کپلر صادرات نفت ایران در ماه آوریل را روزانه ۵۷۵ هزار بشکه ارزیابی کرده است. داده‌های این شرکت درباره این رقم در سه ماه اول سال ۲۰۲۲ میلادی روزانه ۸۴۰ هزار بشکه بود.


 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر