کد خبر: 132971
A
در گفت وگو با دیده‌بان ایران مطرح شد:

مهدی پازوکی: در این چند سال، بودجه مجلس به‌طور وحشتناکی افزایش یافته است/ دولت به کسانی بودجه می‌دهد که اصلا نباید یک ریال هم بگیرند/ قیمت بنزین باید افزایش پیدا کند/ وزارت دفاع به بنگاه اقتصادی تبدیل شده است

یک اقتصاددادن در خصوص فعالیت های اقتصادی دولت و اختصاص بودجهبه آنها به دیده‌بان ایران گفت: در بخش مخارج جاری دولت باید بودجه بسیاری از نهادها را حذف و یا کاهش دهد. در این چند سال، بودجه مجلس شورای اسلامی به‌طور وحشتناکی افزایش یافته است!

مهدی پازوکی: در این چند سال، بودجه مجلس به‌طور وحشتناکی افزایش یافته است/ دولت به کسانی بودجه می‌دهد که اصلا  نباید یک ریال هم بگیرند/ قیمت بنزین باید افزایش پیدا کند/ وزارت دفاع به بنگاه اقتصادی تبدیل شده است

مهدی پازوکی، اقتصاددان در خصوص حذف ارز ترجیحی و جراحی اقتصادی به خبرنگار دیده‌بان ایران گفت: اولا اقتصاد ایران نیاز به اصلاحات اقتصادی دارد و مهم‌ترین آن اصلاح ساختار بودجه است؛ یعنی باید هزینه های دولت از جمله هزینه‌های غیرضروری کاهش پیدا کند.

 

وی در ادامه درباره مخارج غیرضروری دولت سیزدهم گفت: در بخش مخارج جاری دولت باید بودجه بسیاری از نهادها را حذف و یا کاهش دهد. در این چند سال، بودجه مجلس شورای اسلامی به‌طور وحشتناکی افزایش یافته است!

 

این اقتصاددان ادامه داد: یعنی سال 88 بودجه مجلس 571 میلیارد تومان این عدد حالا به 1800 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. یعنی حتی بودجه سایر بخش‌های مجلس از حقوق و مزایای نمایندگانش بیشتر است! کاهش بودجه و مخارج دولت باید از شورای نگهبان آغاز شود. شورای نگهبان با 12 عضو،  بیش از 210 میلیارد تومان بودجه می‌گیرد.

 

وی خاطرنشان کرد: شرکت های دولتی باید اصلاح و واگذار شود. روز به روز بودجه شرکت‌های دولتی در حال حجیم‌تر و کارایی‌شان کمتر می شود. بنابراین اصلاحات باید در سند بودجه، کاهش مخارج دولت و ردیف‌های غیرضروری اتفاقا بیفتد.

 

این استاد دانشگاه گفت: در حال حاضر دولت به کسانی بودجه می‌دهد که اصلا  نباید یک ریال هم پول به این افراد داده شود.

 

پازوکی اضافه کرد: این جراحی باید زمانی اتفاق می‌افتاد که جمهوری اسلامی سیاست تعامل با دنیا را در دستور کار خودش قرار داده باشد؛ یعنی اگر قرار باشد ما اقتصاد بسته‌ای داشته و خودمان در زمین دشمن بازی کنیم؛ روز به روز بیشتر سرمایه اجتماعی‌مان را از دست خواهیم داد اتفاقی که الان برای جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است. 

 

این اقتصاددان اظهار کرد: مدیران در دولت سیزدهم به مراتب ضعیف‌تر از دولت قبلی هستند. جراح ضعیف نمی‌تواند به نفع بیمار کاری کند. این جراح ضعیف حتی می‌تواند باعث وخیم‌تر شدن وضعیت بیمار شود.

 

استاد دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص افزایش قیمت انرژی خاطرنشان کرد: اگر قرار است قیمت‌ها را اصلاح کنیم، پس چرا آقایان قیمت انرژی را تغییر نمی‌دهند؟! بنده به شدت با شوک درمانی و یک شبه قیمت ها را تغییر دادن، مخالفم.

 

او افزود: وقتی قیمت کرایه‌ها را 25 درصد افزایش می‌دهند، چه اشکالی دارد که قیمت بنزین را 15 درصد افزایش دهید؟! وقتی حقوق کارمندان دولت 10 الی 20 درصد افزایش پیدا می‌کند، قیمت بنزین را هم باید به همان میزان افزایش دهید.

 

پازوکی تصریح کرد: شما به جای گیر دادن به نان مردم، قیمت بنزین و انرژی را افزایش دهید! چون قیمت بنزین ارزان است، صنعت خودروسازی ما هیچوقت پیشرفت نمی‌کند تا حداقل ما بتوانیم در منطقه با همسایگان خود رقابت کنیم.

 

او درباره شرکت‌های تجازی وزارت دفاع گفت: وزارت دفاع صدها شرکت تجاری و اقتصادی دارد! یعنی وزارت دفاع تبدیل به بنگاه اقتصادی شده است! وزارت دفاع باید به وظیفه خودش بپردازد نه مسائل اقتصادی! اصلا مسائل اقتصادی کشور به وزارت دفاع ربطی ندارد تا بیاید در این زمینه دخالت کند.

 

وی ادامه داد: جالب است تمامی مخارج این شرکت‌ها را دولت داده یعنی صد درصد هزینه‌های این شرکت‌ها را دولت می‌دهد و قسمت جالب‌ترش این است که این شرکت‌ها کاملا زیان‌ده هستند! اکثریت سرداران بازنشسته وزارت دفاع مدیر این شرکت‌ها هستند!

 

پازوکی در پایان خاطرنشان کرد: ادامه شرکت‌های تجاری وزارت دفاع، به ضرر جمهوری اسلامی است! خیلی واضح بگویم؛ دولت پول مفت به این افراد می‌دهد؛ اگر پول شرکت‌های وزارت دفاع را در همان بانک سپاه بگذارند بیشتر به نفع مردم است تا ادامه فعالیت‌ این شرکت‌های زیان‌ده.

منبع: دیده‌بان ایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر