کد خبر: 133150
A

بررسی مزایا و معایب تغییر اسم شناسنامه به روش قانونی

دلایل مختلفی برای تغییر اسم شناسنامه وجود دارد. شاید شما یک نام خانوادگی یا نامی دارید و آن را هم غیر اصلی و هم شرم آور می دانید و با شخصیت شما هماهنگ نیست. شاید والدین شما چیزی را به قدری منحصر به فرد انتخاب کرده باشند که هیچ کس نتواند آن را از نظر املا یا تلفظ درست ادا کند.

بررسی مزایا و معایب تغییر اسم شناسنامه به روش قانونی

دیده بان ایران- سوالی که ممکن است برای تغییر نام پرسیده شود ای است که چرا شخصی در کشور ممکن است بخواهد نام خود را تغییر دهد؟ دلایل مختلفی برای تغییر اسم شناسنامه وجود دارد. شاید شما یک نام خانوادگی یا نامی دارید و آن را هم غیر اصلی و هم شرم آور می دانید و با شخصیت شما هماهنگ نیست. شاید والدین شما چیزی را به قدری منحصر به فرد انتخاب کرده باشند که هیچ کس نتواند آن را از نظر املا یا تلفظ  درست ادا کند.

 

در برخی از موارد دلیل تغییر اسم شناسنامه، ممکن است فقط به ای دلیل باشد که نام خود را دوست نداشته باشید یا احساس کنید که نام جدیدی برای شما مناسب تر است. برخی از افراد حتی نام خود را تغییر می دهند تا از کسی که آنها را تعقیب یا اذیت می کند دوری کنند تا مورد اذیت و آزار قرار نگیرند. صرف نظر از اینکه چرا قصد تغییر نام خود را دارید، مهم است که مزایا و هزینه های مرتبط با تغییر اسم شناسنامه به روش های قانونی را با دقت در نظر بگیرید و تمامی نکات مهم آن را بدانید.برای اطلاع بیشتر در خصوص قوانین تغییر اسم شناسنامه کلیک کنید.

 

1

برخی از اشکالات احتمالی برای تغییر اسم شناسنامه شما وجود دارد

 

اگر قصد ازدواج با فردی را دارید، می‌توانید نام خانوادگی او را با اذن و اجازه او بگیرید تا زمانی که این ازدواج پابرجا باشد شما می توانید از نام خانوادگی همسرتان استفاده نمایید، ترکیبی از نام‌های خانوادگی خود را خط بکشید و حذف کنید یا نام خانوادگی جدیدی برای اشتراک‌گذاری ایجاد کنید. اگر طلاق بگیرید، در آن زمان می توانید نام خانوادگی خود را نیز به طور قانونی تغییر دهید و به نام خانوادگی پدری خود برگردید.

 

در غیر این صورت، می توانید انتظار داشته باشید که برای روند قانونی تغییر اسم شناسنامه خود، هزینه دادگاه، معمولاً 275 طبق تعرفه قانونی که هر سال تعیین می شود را پرداخت کنید. شما همچنین باید یک دادخواست ارائه دهید، اطلاعاتی در مورد ورشکستگی های قبلی یا محکومیت های کیفری ارائه دهید، که همه این موارد می تواند بسیار وقت گیر باشد. همچنین باید منتظر جلسه دادگاه باشید و خواسته خود را در حضور قاضی اعلام کنید تا فرایند آغاز شود.

 

هزینه بالقوه تنها پیامد منفی تغییر اسم شناسنامه شما نیست. افرادی که می شناسید ممکن است برای پیدا کردن شما با نام جدیدتان مشکل داشته باشند. اگر فعالیتهای شما معرض دید عموم قرار گرفته اند، مانند نوشته های منتشر شده یا دستاوردهای دیگر، ممکن است تنظیم نام مرتبط با آن دستاوردهای قبلی دشوار باشد. همچنین اگر مجوز حرفه ای داشته باشید یا یک برنامه آموزشی را با نام اصلی خود تکمیل کرده باشید، ممکن است بعد از تغییر اسم شناسنامه مشکل داشته باشید.

2

تغییر اسم شناسنامه فواید زیادی دارد

 

تغییر قانونی نام شما مزایای بالقوه زیادی را به همراه دارد. اول از همه، می تواند اجازه شروعی تازه به شما بدهد. چه بخواهید یک گذشته دشوار را پشت سر بگذارید یا مرحله جدیدی از زندگی خود را شروع کنید، تغییر اسم شناسنامه به روش قانونی می تواند شما را بسیار قدرتمند نماید و این جرات را به شمابدهد.

 

اگر در طول تاریخ مرتکب اشتباهاتی شده اید که شناخته شده یا حتی ممکن است در روزنامه ها یا آنلاین منتشر شده باشد، یک نام جدید می تواند به شما کمک کند که آشنایان اجتماعی و کارفرمایان فعلی شما آن داستان های شرم آور را هنگام تحقیق درباره شما پیدا نکنند. برای افرادی که مسیرهای شغلی خود را تغییر داده اند یا تحت تغییر جنسیت قرار گرفته اند، یک نام جدید می تواند راهی عالی برای ترسیم زندگی قبل از آن تغییر و زندگی آنها پس از آن باشد.

 

مطمئن شوید که با تمام الزامات و مراحل قانونی برای یک تغییر اسم شناسنامه ای به روش قانونی آشنا هستید، از جمله این واقعیت که نمی توانید از یک عدد، کلمات زشت یا نماد به عنوان نام خود استفاده کنید.اگر راه های قانونی تغییر اسم شناسنامه خود، طبق قوانین کشور  را نمی دانید بهترین راهکار این است که از افراد متخصص و وکلایی که در این باره تخصص دارند کمک بگیرید.  هنگامی که نام خود را تغییر دادید، مطمئن شوید که همه، از صاحبخانه و بانک گرفته تا دوستان و خانواده شما، نام قانونی جدید شما را می دانند.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر