کد خبر: 133151
A

مواردی که در تنظیم موارد حقوقی باید به آن توجه کرد؟

امروزه افراد برای انجام امور حقوقی خود نیاز به راه و روش تخصصی دارند. به دلیل اینکه بسیاری از کارها در نتیجه عدم تنظیم قرارداد صحیح زیر نظیر وکیل در دفتر وکالت و یا موسسه حقوقی انجام می گیرد.

مواردی که در تنظیم موارد حقوقی باید به آن توجه کرد؟

دیده بان ایران- امروزه افراد برای انجام امور حقوقی خود نیاز به راه و روش تخصصی دارند. به دلیل اینکه بسیاری از کارها در نتیجه عدم تنظیم قرارداد صحیح زیر نظیر وکیل در دفتر وکالت و یا موسسه حقوقی انجام می گیرد. این کار باعث ایجاد سردرگمی و اختلالات روانی در فرد شده و همچنین باعث اتلاف وقت و پرداخت هزینه های هنگفت و غیر قابل جبران می شود. به همین دلیل لازم است برای جبران این امور آگاهی و دانش خود را بالا برده تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود. یکی از مواردی که در تنظیم موارد حقوقی باید به آن توجه کرد، تنظیم قرارداد و سایر مسائل مربوط به  آن است. در ادامه با ما همراه باشید تا با این موارد بیشتر آشنا شوید.

1

 تنظیم قرارداد چیست؟

یکی از موارد مهم و ضروری است که در تنظیم موارد حقوقی باید به آن توجه کرد. این کار باید در دفتر وکالت و زیر نظر وکیل مجرب انجام گیرد. امروزه بسیاری از شرکت ها از تنظیم قرارداد میان اشخاص حقیقی و یا حقوقی امتناع می کنند، این عمل ممکن است در آینده عواقب جبران ناپذیری داشته باشد. تنظیم قرارداد باید در دفتر وکالت انجام شود و تمامی نکات حقوقی و نگارشی در آن رعایت شود. تنظیم قرارداد به شکل ناصحیح ممکن است مشکلات حقوقی و قضایی را به وجود آورده و باعث سوء استفاده افراد سودجو شود.

انواع قرارداد

قرارداد، انواع بسیاری دارد. افراد ممکن است در هر شرایطی از جمله شرایط کاری، خرید و اجاره ملک، خرید خودرو و غیره نیاز به تنظیم قرارداد در موسسه حقوقی داشته باشند. بهتر است بدانید قراردادها باید مناسب با هر کسب و کاری نوشته شود. لذا استفاده از نمونه قراردادهای آماده نمی تواند به طور کامل نیاز افراد را از یک قرارداد برطرف سازد. در ادامه به معرفی انواع قراردادها می پردازیم:

  • قرارداد استخدام

  • قرارداد پیش فروش آپارتمان

  • قرارداد مشارکت در ساخت

  • قرارداد مشارکت مدنی

  • قرارداد اجاره

  • قرارداد خرید و  فروش

  • قرارداد پیمانکاری و…

شرایط صحت قرارداد

مطابق با ماده 190 قانون مدنی برای صحت قرارداد چهار شرط اساسی لازم است:

  1. قصد و رضایت طرفین

  2. اهلیت طرفین

  3. موضوع معین که مورد معامله باشد.

  4. مشروعیت جهت معامله

عنوان و طرفین قرارداد

قراردادی که در دفتر وکالت یا موسسه حقوقی تنظیم می شود، باید عنوانی مناسب داشته باشد.

  • عنوان مناسب با کسب و کار شما می تواند تعهدات طرفین و مفاد قرارداد مورد نظر را تعیین کند.

  • در هر قرارداد باید طرفین قرارداد به طور کامل و دقیق تعیین شوند.

  • قرارداد یک جانبه معنایی ندارد و باطل است و باید بین حتما بین دو نفر تشکیل شود.

  • برخی از قراردادها ممکن است بین افراد بیشتری صورت گیرد که در این صورت باید به طور دقیق نام برده شود.

2

تعیین سمت افراد

موردی دیگر که باید در تنظیم قرارداد حقوقی به آن توجه کرد، سمت افراد است. بنابراین علاوه بر ذکر طرفین قرارداد باید سمت آنها را نیز تعیین کنید. آیا این قرارداد از طرف شخص اصیل، یعنی فردی که قرارداد برای وی منعقد می گردد یا از جانب نماینده وی می باشد. پس در هر قرارداد باید تعیین کنید که قرارداد را شخص با چه سمتی منعقد می‌کند. مثلاً باید بنویسید طرف اول خانم… با نمایندگی آقای… 

موضوع و مدت قرارداد

یکی دیگر از موارد مهم که در قرارداد مابین افراد در دفتر حقوقی صورت می گیرد، موضوع قرارداد و مدت آن می باشد. موضوع قرارداد باید به طور واضح و صریح و بدون هیچ گونه ابهامی بیان شود. موضوع باید ارزش اقتصادی داشته باشد و همچنین محدوده تعهدات طرفین را نشان می دهد. مدت قرارداد نیز بسته به توافق طرفین می تواند متفاوت باشد. در این بند ، تاریخ شروع و اتمام قرارداد به صورت دقیق درج می‌شود و ممکن است تاریخ انجام کار غیر از تاریخ تنظیم قرارداد باشد.

محل تنظیم قرارداد

اینکه شما قرارداد را در یک موسسه حقوقی یا دفتر وکالت یا در کارخانه خود تنظیم کرده اید، بسیار مهم و حائز اهمیت است. طبق قانون مدنی دادرسی، محل تنظیم قرارداد در تعیین دادگاه صالح به رسیدگی به اختلاف ناشی از قرارداد نقش بسیار مهمی دارد. همچنین محل انجام تعهد و تنظیم قرارداد نیز باید در برخی از قراردادها مشخص باشد به خصوص در قراردادهایی که موضوع آن ارائه خدمات یا تحویل کالاست.

مبلغ قرارداد

زمانی که در دفتر وکالت به تنظیم قرارداد برای کسب و کار خود مشغول هستید. یکی از موارد دیگر که باید به آن توجه داشته باشید، مبلغ قابل ذکر در قرارداد است. مبلغ باید به صورت دقیق و واضح ذکر شود. نحوه پرداخت قرارداد با توجه به توافق طرفین می تواند به صورت نقدی و یا اقساط  باشد. اگر نحوه پرداخت به صورت اقساطی موافقت شد، باید تمامی شروط مربوط به پرداخت اقساط را نیز ذکر کنید.

 

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر