کد خبر: 133433
A

نماینده مجلس: اجرای کارتی کردن خرید نان در زنجان موفقیت آمیز بود/ یکی به من گفت که جدیداً در نانوایی های استان «کارتخوان» گذاشته‌‌اند

نماینده مردم بوئین‌زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی جزئیات طرح جدید توزیع نان در این استان را تشریح کرد.

نماینده مجلس: اجرای کارتی کردن خرید نان در زنجان موفقیت آمیز بود/ یکی به من گفت که جدیداً در نانوایی های استان «کارتخوان» گذاشته‌‌اند

به گزارش دیده بان ایران؛ روح‌الله عباس‌پور نماینده مردم بوئین‌زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی در خصوص اجرای طرح جدید توزیع نان در این استان، گفت: همانطور که استحضار دارید این طرح را به صورت پایلوت به عنوان نمونه در استان زنجان اجرا کردند و بعد از اینکه در این استان نتیجه‌بخش و موفق بود، در تلاش هستند که این طرح را مرحله به مرحله به سطح کشور تعمیم دهند.

وی ادامه داد: امسال هم در بحث نان و ارز ترجیحی دولت پیشنهادش بر حذف ارز ترجیحی بود. مجلس هم این را قبول کرد و به دولت اجازه داد، البته تکلیف نکرد اما اجازه داد این اتفاق انجام شود. نظر دولت در این حوزه بر این است که این یارانه‌ای که در حوزه نان پرداخت می‌کند، به جای حلقه اولیه‌ای که این یارانه را دریافت می‌کند، حذف کند و یارانه را به حلقه آخری که مصرف‌کننده است، پرداخت کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه ابراز داشت: در گام اول از آنجا که زمینه و زیرساخت‌ها برای ایجاد کالابرگ الکترونیک فراهم نبود، تصمیم دولت بر این شد که یارانه را به صورت نقدی در مرحله اول و اول به مصرف‌کننده‌ها پرداخت کنند و به محض اینکه شرایط و زیرساخت فراهم شد کالابرگ الکترونیکی بدهند و این هم پیش‌بینی مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه بود که همین اتفاق انجام شود.

وی اضافه کرد: برنامه دولت در این زمینه اینگونه است که یارانه نان را حذف نکند اما اقدامی انجام دهد که بتواند از قاچاق آرد جلوگیری کند. الان آرد را به قیمت ۳۶ هزار تومان به نانوایی‌ها می‌دهند اما این آرد یارانه‌ای در مناطق مرزی ما ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود و کسانی که از آن سوی مرز این را حتی با عدد چند برابر ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خریداری می‌کنند، در حال استفاده از یارانه کشور ما هستند. به عبارت دیگر در یک شعاع ۳۰۰ کیلومتری بعد از خاک ایران در مرزهای کشور، از یارانه ایران برخودار هستند و دولت به منظور جلوگیری از این بحث فساد، این کار را اجرایی کرده است.

عباس‌پور در پاسخ به این سوال که «دقیقا سیستمی که درخصوص بحث توزیع نان به صورت پایلوت اجرایی شده چیست؟»، گفت: در ابتدا دولت به صورت نقدی پول به مردم می‌دهد و بعد که شرایط فراهم شد، کالابرگ پرداخت می‌کند.

وی در واکنش به این سوال که «یعنی در استان شما یارانه جدا برای نان پرداخت می‌شود؟»، اظهار داشت: خیر. یارانه نان جزو همین یارانه‌ای است که پرداخت شده و از گذشته هم در مبلغ یارانه بخشی از آن به عنوان یارانه نان بود و الان هم کمافی‌السابق دارد انجام می‌شود.

نماینده مردم آوج و بوئین‌زهرا در پاسخ به این سوال که «این سیستم جدید بر چه اساسی عمل می‌کند؟ نان را به صورت وزنی به مردم می‌‌دهند؟ کارت یا کوپن جداگانه دارد؟ براساس سهمیه بر افراد است؟» گفت: چیزی که ما در قزوین دیدیم این است که براساس همان شرایط قبلی است اما برنامه این است که ان‌شاء‌الله کالابرگ بدهند، مردم با آن خرید خواهند کرد و فروشندگان به تناسب فروشی که دارند به همان اندازه نیاز آرد دریافت خواهند کرد.

وی در پایان درباره اینکه آیا دستگاه کارتخوان خرید نان هم تغییر کرده است؟، بیان کرد: جدیداً یکی می‌گفت که دستگاه کارتخوان گذاشته‌‌اند.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر