کد خبر: 133441
A

واردات خودرو مشروط شد

رئیس مجلس بالاخره قانون ساماندهی صنعت خودرو را ابلاغ کرد.

واردات خودرو مشروط شد

به گزارش دیده بان ایران؛ رئیس مجلس بالاخره قانون ساماندهی صنعت خودرو را ابلاغ کرد.

بر اساس این قانون، واردات خودرو به کشور پس از کش و قوس‌های فراوان به صورت «مشروط» آزاد شد. شرایط واردات چیست؟

 محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در روز گذشته در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، قانون ساماندهی صنعت خودرو را به دولت ابلاغ کرد. بر اساس این قانون واردات خودرو برای پنج سال مجوز می‌گیرد.

آنگونه که باشگاه خبرنگاران جوان گزارش داده است قانون ساماندهی صنعت خودرو، وزارت صمت را موظف می‌کند آیین‌نامه واردات خودرو را تدوین و تصویب کند.

پیشتر، «هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام»، واردات مشروط خودرو را مغایر برخی سیاست‌های کلی نظام دانسته بود. اما حال مصوبه مجلس پس از بررسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تأیید رسیده است.

دنیای اقتصاد در این مورد نوشته است: به نظر می‌رسد وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اقناع مخالفان آزادسازی واردات و به بهانه حفاظت از تولید داخل، به دنبال وارداتی محدود و مشروط است.

در این میان، آیین‌نامه واردات، سه هفته از پایان ممنوعیت چهارساله واردات هنوز آماده و نهایی نشده است. یکی از دلایل طولانی شدن روند آن، مخالفت بانک مرکزی به دلیل کمبود ارز است.

ظاهرا بنا نیست واردات در حدی گسترده و با شرایط گذشته انجام شود. شاهد مثال این موضوع، مکاتبات رضا فاطمی‌امین وزیر صمت با رئیس‌جمهور است. وی در این مکاتبات با بیان دلایل واردات، تاکید کرده که از محل ورود خودروهای خارجی، آسیبی به صنعت خودروی کشور نخواهد رسید.

سیدرضا فاطمی‌امین وعده داده ضوابط واردات به گونه‌ای تنظیم خواهد شد که بخش عمده آن به خودروهای ارزان و کم‌مصرف اختصاص یابد. در واقع قرار نیست محصولات لوکس وارد شود.

دیگر وعده‌های وزیر صمت به رئیس‌جمهور این است که اولا سهم واردات از عرضه خودرو در بازار داخل اندک خواهد بود و ثانیا الزام انتقال فناوری نیز برای واردکنندگان در نظر گرفته شده است.

در نهایت اینکه گویا قرار است سقف ارزی نیز برای واردات در نظر گرفته شود، به نحوی که طبق اعلام وزیر صمت، حداکثر نیاز ارزی برای واردات این کالا به کشور ۵/ ۱میلیارد دلار است.

به گزارش تجارت‌نیوز، برخی کارشناسان معتقدند واردات مشروط و محدود خودرو نمی‌تواند به تعادل و تنظیم بازار کمک چندانی کند و انحصار در این حوزه را به حد موثری بشکند.

 

منبع: تجارت نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر