کد خبر: 133913
A

نایب‌رئیس انجمن اقتصاددانان ایران: نرخ دلار به‌شدت تحت تأثیر مسائل سیاسی است/ مردم وارد بازارهای پرریسک نشوند

پرویزیان گفت: در حال‌ حاضر به‌ دلیل‌ ابهامات موجود در بازارهای مالی و عوامل مؤثر سیاسی به مردم توصیه می‌کنیم که‌ وارد بازارهای پر‌ریسک نشوند. متأسفانه با سخت‌تر شدن شرایط سیاسی و اعلام برخی خبرها، فعالان بازار غیررسمی واکنش نشان خواهند داد و با نوعی از ریسک گریزی خود درصدد خرید ارز برمی‌آیند. بی‌شک این افراد تنها خریدار و فروشنده نیستند.

نایب‌رئیس انجمن اقتصاددانان ایران: نرخ دلار به‌شدت تحت تأثیر مسائل سیاسی است/ مردم وارد بازارهای پرریسک نشوند

به گزارش دیده بان ایران؛ فرشاد پرویزیان، نایب‌رئیس انجمن اقتصاددانان ایران در تشریح وضعیت بازار ارز اظهار کرد: بدیهی است که نرخ دلار به‌شدت تحت تأثیر مسائل سیاسی است و خارج از حوزه اقتصاد کشور است. بنابراین کلیه اخبارهای سیاسی مخابره شده می‌تواند در افزایش‌ و کاهش نرخ دلار تأثیر داشته باشد. 
وی افزود: در حال‌ حاضر به‌ دلیل‌ ابهامات موجود در بازارهای مالی و عوامل مؤثر سیاسی به مردم توصیه می‌کنیم که‌ وارد بازارهای پر‌ریسک نشوند. متأسفانه با سخت‌تر شدن  شرایط سیاسی و اعلام برخی خبرها، فعالان بازار غیررسمی واکنش نشان خواهند داد و با  نوعی از ریسک گریزی خود درصدد خرید ارز برمی‌آیند. بی‌شک این افراد تنها خریدار و فروشنده نیستند.

پرویزیان تصریح کرد: نمی‌توان درخصوص آینده ارز پیش‌‌بینی‌ کرد و رقم مشخصی را‌ عنوان کرد. این کار‌ فاقد دانش اقتصاد و مبنای اقتصادی است اما مبرهن است که اجلاس حکام نتیجه خوبی برای بازار ارز نداشته و به همین سبب می‌بایست از منظر اقتصاد این موضوع را ریشه‌یابی کرد و به فکر چاره افتاد.

نایب‌رئیس انجمن اقتصاددانان ایران همچنین خاطرنشان کرد: این روزها قیمت‌های‌ صوری به بلای جان بازار تبدیل شده است. صرافی ملی دلار را ۲۶ هزار تومان اعلام می‌کند اما شما در بازار این رقم را مشاهده نمی‌کنید. نرخ اصلی، رقم خریدوفروش بازار است. اگرچه اعلام می‌شود که قیمت دلار ۲۶ هزار تومان است اما در بازار ۳۲ هزار تومان فروخته می‌شود. این اختلاف قیمت آسیب‌زا است و می‌بایست با نظارت همراه شود. او اضافه کرد: تصمیم‌های تازه بانک مرکزی برای بازار ارز درصورتی‌که با مدیریت توان خرید بازار و کنترل نرخ تورم همراه شود، مثمرثمر‌ خواهد بود.

وی‌ در پایان این گفت‌وگو اظهارکرد: مسائل اقتصادی همچون نرخ ارز ریشه در مسائل سیاسی هم دارد. در‌این‌راستا می‌توان عنوان کرد که وجود ابهامات سیاسی، نوسانات بازارهای مالی را پدید می‌آورد. باید معضلات این حوزه را کنترل و سپس در پی حل مشکلات اقتصادی باشیم. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر