کد خبر: 134122
A

نماینده مجلس: ورود به اموال مردم برای اجرای قانون «مالیات بر خانه‌های خالی» سخت است

عضو کمیسیون عمران مجلس، گفت: شما وقتی می‌خواهید به اموال مردم ورود کنید کار سخت است، به هرحال حدیث داریم که «الناس مسلطون علی اموالهم» و شما نمی‌توانید به صاحبان اموال بگویید که چه کار کنند، وقتی شما در آنجا قانون وضع می‌کنید باید این انتظارات را هم داشته باشید که دولت‌ها مشکلاتی را برای اینکه از اموال مردم عوارض بگیرند داشته باشند.

نماینده مجلس: ورود به اموال مردم برای اجرای قانون «مالیات بر خانه‌های خالی» سخت است

به گزارش دیده بان ایران؛  کمال علیپور خنکداری نماینده مردم جویبار، سوادکوه و قائمشهر در مجلس شورای اسلامی در رابطه با «وضعیت بازار مسکن و اجاره‌بها در فصل تابستان و اهمیت تنظیم این بازار توسط دولت و مهار افزایش نامعقول اجاره‌بها توسط دولت با بهره‌گیری از ابزارهایی مانند قانون مالیات بر خانه‌های خالی»، گفت: نکته اول این است که آیا ما می‌خواهیم در این موضوع صورت مساله را پاک کنیم؟ یا آن را بزک کنیم یا می‌خواهیم این مساله را حل کنیم؟. خب سوال این است که «آیا کشور قانون دارد؟» بله دارد، ما قانون مالیات بر خانه‌های خالی را مصوب کردیم و کار جسته و گریخته دارد انجام می‌شود اما خیلی محکم پای کار نیامده‌اند.

وی ادامه داد: شما وقتی می‌خواهید به اموال مردم ورود کنید کار سخت است، به هرحال حدیث داریم که «الناس مسلطون علی اموالهم» و شما نمی‌توانید به صاحبان اموال بگویید که چه کار کنند، وقتی شما در آنجا قانون وضع می‌کنید باید این انتظارات را هم داشته باشید که دولت‌ها مشکلاتی را برای اینکه از اموال مردم عوارض بگیرند داشته باشند. مثلا یک نفر می‌گوید «من فعلا نمی‌خواهم ملک را اجاره بدهم»، شما چطور می‌خواهید چنین فردی را ببرید دادگاه؟ مگر می‌توانید این فرد را مجرم بشناسید؟ خب ما با این قانون گفتیم که مالیات بگیرید این کار یک‌سری سختی‌هایی دارد و دولت باید در اموال مردم که شخصی است ورود کند و مالیات بگیرد که خب حق هم است و مجلس هم مصوب کرده است اما در حوزه یک مقدار کار خوب پیش نمی‌رود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درخصوص راهکارهای حل بحران و مشکل مسکن در کشور، ابراز داشت: بحث دیگر در حوزه مسکن این است که ما باید اصل قضیه را حل کنیم، آیا کشور نیاز به ساخت و ساز دارد؟ مسکن بازار عرضه و تقاضا است، ما باید مشکل ساخت را حل کنیم. برای ساخت هم نه اینکه فقط بسپاریم به دولت بلکه باید آنقدر تسهیلات بدهیم، مجوزها را روان کنیم، موانع را رفع و تسهیل کنیم تا مردم در بروکراسی اداری گیر نکنند، به همه افرادی که می‌خواهند بسازند کمک شود و دولت هم سالی مثلا ۷۰۰-۸۰۰ هزار واحد بسازد، به مردم هم کمک کند که بسازند و مجموع این ساخت و ساز دولت و بخش خصوصی و مردم به عدد ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در سال برسد. در آن شرایط که عرضه و تقاضا برابر شود دیگر این اجاره‌های کمرشکن و قیمت‌های نابسامان به وجود نمی‌آید.

وی ادامه داد: اینکه عرض کردم ما می‌خواهیم بزک کنیم یا صورت مساله پاک کنیم یا می‌خواهیم حل شود دقیقا همینجاست، اصل قضیه این است که ۸ سال تمام دولت قبلی هم نساخته و هم وام نداده است، کاری انجام نشده لذا انتظار نداشته باشید در این ۹ ماه دولت فعلی، کن فیکون شود.

علیپور با انتقاد از کندی عملکرد دولت در بخش مسکن، عنوان کرد: تازه آمدند و گفتند تسهیلات در کلانشهر‌ها و مراکز استان ۶۰۰ میلیون تومان، تمام شهر‌ها ۴۵۰ میلیون تومان و به روستاها ۴۰۰ میلیون پرداخت کنید. دولت خیلی دیر دارد استارت می‌زند و این هم جزو نگرانی‌هاست، ما به دولت هم گفتیم که شما تا حالا باید تا سقف پنجم و ششم هم می‌رفتید اما تازه آمدند و ۱۸۷ هزار واحد از ۱ میلیون واحد را کلنگ زدند.

وی افزود: دولت خودش هم باید بجنبد، اگر عرضه و تقاضا برابر شود به بازار مسکن کمک می‌کند وگرنه این وضعیت نابسامان خصوصا وضعیتی که اکنون در کشور وجود دارد به سختی مدیریت خواهد شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این سوال که «دولت علیرغم وعده ساخت ۱ میلیون مسکن رئیس‌جمهور و قانون جهش تولید مسکن در بودجه ۱۴۰۱ بودجه صندوق ملی مسکن را ۰ در نظر گرفته بود در حالیکه که ۶۰ هزار میلیارد نیاز است، آیا این رویکرد نشان دهنده آن است که بدنه دولت با رئیس‌جمهور همفکری و همکاری ندارد؟»، تصریح کرد: من اعتقاد دارم که آقای رئیس جمهور می‌‌خواهد این مشکل حل شود اما متاسفانه بدنه یک مقدار دارد ضعیف عمل می‌کند. ما در لایحه بودجه امسال ۳۰ هزار میلیارد برای مسکن در نظر گرفتیم، به بانک‌ها گفتیم ۱۴ درصد از تسهیلاتی که می‌خواهند پرداخت کنند را به بخش مسکن بدهند، به بانک مسکن گفتیم که ۱۰۰ درصد را بیاورد در این حوزه پرداخت کند. این‌ها مواردی است که می‌تواند به حل مشکل مسکن را حل کند.

وی خاطرنشان کرد: علیرغم این تلاش‌ها و سخنان آقای رئیس‌جمهور وقتی با این نوع عملکرد مواجه می‌شویم به نظر می‌رسد که بدنه دولت در این بحث مسکن بدنه ضعیفی است و باید یک تلنگر به این حوزه بدهیم تا تحرک ایجاد شود.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر