کد خبر: 134437
A

نماینده مجلس: از طریق مرزهای شرق و غرب می‌‌توانیم انرژی صادر کنیم

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: باتوجه به ظرفیت بسیار بالای ایران حوزه نفت و گاز، می‌توانیم به یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان انرژی‌ مبدل شویم. از طرفی دیگر و با توجه به شرایط بسیار مطلوب حوزه جغرافیایی، قادر به تولید برق از جنبه‌های مختلف نیز هستیم.

نماینده مجلس: از طریق مرزهای شرق و غرب می‌‌توانیم انرژی صادر کنیم

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ عبدالعلی رحیمی مظفری، نماینده مردم سروستان و خرامه و عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درتشریح نقش وزارتخانه‌های نیرو و نفت در بهبود دیپلماسی اقتصادی اظهارکرد: هنگامی‌که تاریخ گذشته را بررسی می‌کنیم، درمی‌یابیم که همواره مبادلات میان کشورهای مختلف برقرار و هردوره اختصاص به یک کالا داشته است.

وی افزود: در دنیای امروز وابستگی مبادلات در اختصاص با حوزه انرژی است و علت این است که کلیه کشورها درمسیر صنعتی شدن حرکت می‌کنند. وابستگی به صنعت و حوزه انرژی غیرقابل‌انکار است و بخش‌هایی همچون کشاورزی و دامداری نیز از آن تبعیت می‌کنند.

رحیمی مظفری تصریح کرد: شیوه استفاده از محصولات کشاورزی و دامی وابسته به صنعت است و در همین راستا‌ پوشاک نیز دوره‌ای جدید را آغاز کرده و دیگر همانند گذشته نیست. بنابراین در دنیای امروز پایه مبادلات، انرژی است.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: انرژی در ایجاد پایه زیرساخت‌های مربوطه صنعت و تولید صنعتی بسیار حائز‌اهمیت است. با مبرهن شدن اهمیت انرژی می‌بایست حوزه تبادل را تقویت و مؤثر واقع شویم.

نماینده مردم سروستان و خرامه در مجلس یازدهم گفت: باتوجه به ظرفیت بسیار بالای ایران حوزه نفت و گاز، می‌توانیم به یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان انرژی‌ مبدل شویم. از طرفی دیگر و با توجه به شرایط بسیار مطلوب حوزه جغرافیایی، قادر به تولید برق از جنبه‌های مختلف نیز هستیم.

او ادامه داد: ایران از گذشته‌های دور به جاده ابریشم معروف و کریدور انتقال انرژی بود. بنابراین امروز نیز و برای موفقیت در این حوزه می‌بایست دیپلماسی انرژ از طریق مرزهای شرق و غرب می‌‌توانیم صادرکننده انرژی باشیمی خود را تقویت کنیم. همچنین وزارتخانه‌های نفت و نیرو باید نقش دیپلماسی و فعالیت خود را بیش‌ازپیش و پررنگ سازند.

   ایران، کریدور انتقال انرژی
وی متذکر شد: برای اینکه در حوزه سیاسی توانایی چانه‌زنی با دیگر کشورها را داشته باشیم باید در تأمین انرژی منطقه و جهان نقش پررنگ‌تری داشته باشیم. مصداق این امر کشور ترکیه است که از منابع بزرگ انرژی برخوردار نیست اما با توجه به کریدوری که در منطقه ایجاد کرده است، اثرگذاری خود را در منطقه افزایش داده است.

رحیمی مظفری بیان داشت: محور دیپلماسی هر کشوری، وزارت امور خارجه است. بنابراین نباید تنها جنبه‌های سیاسی را در نظر گرفت و از سایر بخش‌ها چشم پوشید. دیپلماسی باید در تمامی حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و‌ کشاورزی تقویت شود.

او در پایان با  تأکید بر اینکه برای بهبود دیپلماسی اقتصادی باید ایران را به کریدور انتقال انرژی تبدیل کرد، گفت: این کریدور می‌تواند در بخش‌های برق،‌ گاز، نفت، حوزه آب‌های سرزمینی و فراسرزمینی فعال باشد. با این دیدگاه ارتقای روابط اقتصادی ایران با کشورهای آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان، کشورهای همسایه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس می‌توان ایران را به کریدور انتقال انرژی تبدیل کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر