کد خبر: 134740
A
واکنش مشاور سابق سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به وعده کاهش تورم ِابراهیم رییسی؛

ابوذرندیمی: تورم کاهشی نخواهد شد/ دولت از گرانی‌ها سود می‌کند/ اطلاعات غلط اقتصادی به رییسی می‌دهند/ زندگی طبقات کم برخوردار نسبت به قبل سخت‌تر شده است

ابوذرندیمی تحلیلگر مسائل اقتصادی ضمن انتقاد از سیاست‌های دولت سیزدهم در قبال دهک‌های کم برخوردار جامعه به دیده‌بان ایران گفت: دولت پیش از پرداخت یارانه نقدی و افزایش حقوق طبقات کم برخوردار باید تلاش کند یک ثبات منطقی در قیمت کالاها و خدمات در جامعه شکل بگیرد. امروز شاهد هستیم که وضعیت زندگی طبقات زیرین نسبت به گذشته سخت‌تر شده و پرداختی آنها برای تأمین زندگی روزمره در حال افزایش است.

ابوذرندیمی: تورم کاهشی نخواهد شد/ دولت از گرانی‌ها سود می‌کند/  اطلاعات غلط اقتصادی به رییسی می‌دهند/ زندگی طبقات کم برخوردار نسبت به قبل سخت‌تر شده است

به گزارش سایت دیده‌بان ایران، نطق تلویزیونی اخیر سید ابراهیم رئیسی و ادعای کاهشی شدن تورم واکنش‌های فراوانی در میان مردم و بخش نخبگانی جامعه به دنبال داشت. بسیاری از منتقدان رییس دولت سیزدهم بر این باور هستند که رئیسی دست به نوعی گفتار درمانی زده و منکر واقعیات اقتصادی موجود در کشور شده است.

از سوی دیگر برخی از موافقان سیاست‌های اقتصادی کابینه سیزدهم بر این باورند که کشور در حالت گذار قرار دارد و‌‌ بعد از مدتی نه تنها تورم ایجاد شده در ماه‌های اخیر فروکش می‌کند، بلکه طبقات محروم طعم شیرین اصلاح سیاست‌های حذف ارز ترجیحی را نیز خواهند چشید.

در همین رابطه یک تحلیلگر مسائل اقتصادی که تا چندسال قبل در قامت نماینده مردم در مجلس حضور داشت، می‌گوید؛ نمی‌توان تورم موجود در جامعه که معلول عوامل مختلف اقتصادی است را از طریق حرف و سخنرانی کاهش داد.

او تأکید می‌کند؛ واقعیات موجود امروز در اقتصاد افق روشنی برای کنترل تورم ترسیم نمی‌کند و به نظر نمی‌رسد دولت سیزدهم با سیاست‌های فعلی موفق به کاهش واقعی نرخ تورم گردد.

تورم به خواسته قلبی دولت‌ها توجهی نمی‌کند

ابوذر ندیمی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با سایت دیده‌بان ایران در واکنش به آمارهای اعلامی از سوی دولت در خصوص نرخ تورم، اظهار کرد: تورم با خواسته قلبی دولت‌ها کاهشی نمی‌شود، زیرا پدیده تورم برآمده از نوسان قیمت بیش از ۴۰۰ کالا است و مبنای محاسباتی خاص خود را نیز دارد.

رییس‌جمهور در تلویزیون اعداد واقعی نرخ تورم را نگفت

وی گفت: دولت نمی‌تواند با اعلام تمایلات خود و همچنین نشان دادن اعداد غیرواقعی، آمار اشتباه درباره نرخ تورم بدهد. انتظار از دولت سیزدهم نیز این است که واقعیات مرتبط با تورم و همچنین متغیرهای مرتبط با آن را به صورت شفاف بیان کند.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی با یادآوری جایگاه دولت‌ها در ایجاد هزینه مالی برای کشور، بیان داشت: دولت پرخرج ترین بخش در مصارف کشور است، و اگر تصمیم به کاهش هزینه‌های خود نگیرد؛ نمی‌توان انتظار داشت که تغییری نیز در وضعیت تورم موجود حاصل شود. واقعیت امر این است که یک دولت پر هزینه برای گذران امورات خود مجبور است یا دست به خلق درآمد بزند و یا منابع موجود را به نفع خود صرف کند.

ندیمی با ارائه یک پیش‌بینی، عنوان داشت: عوامل برون مرزی و درآمدی کشور ، واقعیات حاکم بر اقتصاد ایران و همچنین سیاست‌های دولت در امر اقتصاد همگی نشانگر آن است که تورم کاهشی نخواهد شد. 

شاید به صورت مقطعی تورم کنترل شود، اما...

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شاید برخی اقدامات مقطعی مانند ارز پاشی در بازار و یا صرف منابع یک بخش در بخش دیگر به صورت مقطعی موجب کاهش نرخ تورم شود، اما واقعیت این است که این اقدامات همگی مقطعی هستند و کارکرد طولانی مدت ندارد.

باید سیاست‌های غلط پولی اصلاح شود

ندیمی با انتقاد از نگاه اقتصادی دولت سیزدهم، عنوان داشت: این تصور وجود دارد که اگر به طبقات محروم جامعه پول داده شود، مشکل تورم حل خواهد شد. در حالیکه ریشه تورم در سیاست‌گذاری‌های پولی است و ارتباطی به تغییر وضعیت طبقات کم برخوردار ندارد.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی تصریح کرد: هیچ فردی منکر وظیفه دولت برای رسیدگی به اقشار محروم جامعه نیست و حتی این وظیفه باید به خوبی انجام شود، اما به صرف پرداخت پول ماهیانه به بخشی از جامعه، نمی‌توان ادعای کنترل تورم را داشت.

روشنگری درباره پرداخت بدهی‌های دولت قبل توسط کابینه جدید

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی درباره پرداخت بدهی‌های دولت قبل توسط کابینه جدید به دیده بان ایران گفت: دولت مدعی است که در حال پرداخت هزینه‌ها و بدهی‌های دولت قبلی است، اما مسأله اصلی اینجاست که حتما این منابع در بودجه سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده و دولت مستقر اقدام به کار جدیدی نکرده است.

وی گفت: به نظر می‌رسد در خصوص افزایش غیر متناسب قیمت‌ها و در مباحثی که مرتبط با مقابله با تورم و حفظ قدرت خرید مردم است، اطلاعات لازم به شخص رییس‌جمهور نمی‌رسد. زیرا اگر این اطلاعات به صورت صحیح منتقل شده بود، شخص رییس‌جمهور در نطق اخیر تلویزیونی خود درباره موضوع تورم دچار اشتباه نمی‌شد.

بی ثباتی قیمت‌ها بلای جان طبقات پایین جامعه شده است

ندیمی در مواجهه با این پرسش که اگر دولت به بخش‌های زیرین جامعه پول پرداخت کرده، چرا در ماه‌های اخیر دامنه اعتراضات مردمی در موضوع معیشت بیشتر شده است، اظهار کرد: دولت بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها به بخش‌هایی از جامعه پول پرداخت می‌کند، این موضوع زمانی موثر است که علاوه بر افزایش حقوق دستمزد؛ یک ثبات منطقی در قیمت اجناس و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم وجود داشته باشد.

وی تأکید کرد: تا زمانیکه ثبات قیمت‌ها در بخش‌های مختلف شکل نگیرد، نه تنها بخش‌های کم برخوردار تأمین نمی‌شوند؛ بلکه نسبت به سال‌های گذشته زندگی سخت‌تری را نیز تجربه خواهد کرد. 

ندیمی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که تورم غارتگر است و تعادل بین موجودی کالا و پول در گردش در جامعه را بهم می‌زند و در چنین شرایطی؛ عدم تطابق «درآمد» و «هزینه» ایجاد می‌شود.

 

زندگی طبقات کم برخوردار نسبت به قبل سخت‌تر شده است

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با تشریح وضعیت زندگی طبقات پایین جامعه، به دیده بان ایران گفت: امروز بخش کم برخوردار جامعه با مشکلات بیشتری نسبت به قبل مواجه شده است، زیرا تورم موجود عاملی شده تا این دهک‌ها پرداختی بیشتری نسبت به قبل داشته باشند. نباید فراموش کنیم که فاصله بین دریافت و پرداخت افزایش پیدا کرده و بار گرانی بر گردن اقشار پایین نیز بیشتر شده است.

ندیمی با انتقاد از رشد قیمت‌ها در جامعه، گفت: برخی عوامل اقتصادی و همچنین سو استفاده افراد سودجو منجر به این شده که تورم بسیار زیادی در اقلام و اجناس مختلف شکل بگیرد و حتی این گرانی‌ها موجب آزرده خاطر شدن طبقات بالاتر جامعه نیز شود.

65999

بخشی از گرانی‌ها به سود دولت تمام می‌شود

این تحلیلگر مسائل اقتصادی در پایان گفت: متاسفانه امیدی به کاهش تورم نیست و در چنین شرایطی دولت تنها بر موضوع افزایش پرداختی‌ها تأکید دارد. از سوی دولت باید پذیرفت که بیش از ۸۰ درصد اقتصاد کشور در اختیار دولت است و به نظر می‌رسد که گرانی‌ها در نهایت به سود دولت تمام می‌شود.

منبع: سایت دیده بان ایران_سیدسجاد موسوی 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر