کد خبر: 135794
A

میرکاظمی: شایعه بازگشت ارز ۴۲۰۰ تومانی صحت ندارد

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: خیر اینطور نیست. الان قیمت گندم که تغییر نمی‌کند اسمش ارز ۴۲۰۰ تومانی است اما ما داریم آن را با مابه تفاوت ریالی می‌دهیم یعنی الان چیزی به نام ارز ترجیحی که مثلاً گندم را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کنند، نیست. اگر کسی بخواهد گندم یا نهاده وارد کند و اگر دولت بخواهد حمایتی از بخشی داشته باشد، طبق قانون بودجه ۱۴۰۱ باید مابه تفاوت ریالی پرداخت کند مابه‌تفاوت الان برای دارو و نان پرداخت می‌شود بقیه هم آزاد شده است.

میرکاظمی: شایعه بازگشت ارز ۴۲۰۰ تومانی صحت ندارد

به گزارش دیده بان ایران؛ مسعود میرکاظمی در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران درباره اعتبارات سفرهای استانی عنوان کرد: در پایان سال گذشته تعهدات سفرهای استانی را بررسی کردیم که ۱۳۵ درصد بود یعنی ۳۵ درصد بیشتر از آنچه که عهد کرده بودیم به لطف خدا انجام شده است. امسال هم از مرداد ماه پرداخت‌های استانی‌مان بیشتر خواهد شد.

وی افزود: درآمدهای اصلی دولت بخشی از مالیات و بخشی هم از فروش نفت است. معمولاً درآمدهای مالیاتی از مرداد به بعد تحقق بیشتری پیدا می‌کند چون تا در تیرماه اظهارنامه‌ها را بدهند یک مقداری زمان می‌برد به منابع پایداری برسیم که بتوانیم بودجه‌های عمرانی را پرداخت کنیم. دلیل ما همین است که تعهد داده‌ایم برای منابع و مصارف کشور استقراض نکنیم و روی این تعهدمان هم ایستاده‌ایم و بر همین اساس جلو خواهیم رفت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه از مرداد ماه پرداخت‌های ما برای استان‌ها بیشتر خواهد شد، گفت: در تیرماه هم ۱۲ هزار میلیارد تومان برای هزینه‌های عمرانی گذاشته‌ایم که تخصیص داده شده و منابع آن دیده شده که انجام خواهد شد این علاوه بر ۱۵ هزار میلیارد تومان اوراقی است که برای طرح‌های عمرانی داده می شود یعنی در همین ماه ما حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان پرداخت می‌کنیم.

وی درباره اختصاص بودجه رتبه‌بندی معلمان یادآور شد: برای رتبه‌بندی معلمان ما ۶ هزار میلیارد تومان این ماه دیده بودیم. قبل از اینکه به پایان ماه برسیم ما ماهانه جلساتی را با بانک مرکزی، وزارت نفت و وزارت اقتصاد داریم که منابع و مصارف‌مان را در آن ماه می‌بندیم تا مشخص شود چقدر باید بودجه جاری بدهیم و چقدر حقوق و اعتبارات عمرانی لازم است و اوراق سررسید شده چقدر است. قبل از رسیدن به پایان ماه حدود ۱۰ روز مانده به انتهای هر ماه این مسئله بسته می‌شود و ما برای رتبه‌بندی منبع گذاشته‌ایم. دوستان دارند تلاش می‌کنند در وزارت آموزش و پرورش احکام را آماده کنند به محض آماده شدن احکام پرداخت‌ها صورت خواهد گرفت. ولی در سقف باید رعایت شده باشد چون اگر قرار باشد ریالی بیشتر تصویب شود، باید مصوبه قانونی برای آن بگیرند که امیدواریم این سقف رعایت شود. الان همان مبلغی که در قانون گذاشته شده باید رعایت شود که حدود ۳۶ تا ۳۸ هزار میلیارد تومان سقف تعیین شده در قانون بودجه است.

میرکاظمی درباره اینکه آیا شایعه بازگشت ارز ۴۲۰۰ تومانی صحت دارد، گفت: خیر اینطور نیست. الان قیمت گندم که تغییر نمی‌کند اسمش ارز ۴۲۰۰ تومانی است اما ما داریم آن را با مابه تفاوت ریالی می‌دهیم یعنی الان چیزی به نام ارز ترجیحی که مثلاً گندم را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کنند، نیست. اگر کسی بخواهد گندم یا نهاده وارد کند و اگر دولت بخواهد حمایتی از بخشی داشته باشد، طبق قانون بودجه ۱۴۰۱ باید مابه تفاوت ریالی پرداخت کند مابه‌تفاوت الان برای دارو و نان پرداخت می‌شود بقیه هم آزاد شده است. پرداخت‌هایی که در سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها انجام شده برای حمایت از مردم جهت این مابه تفاوتی است که اتفاق افتاده است. البته توجه داشته باشید در همه کشورهای دیگر یکی از بحران‌های جدی به خصوص در غرب بحث افزایش قیمت مواد غذایی و به خصوص انرژی است این دو مضاعف شده و کشورهایی که ۴۰ سال تورم‌شان صفر یا یک بوده جهشی در تورم داشته‌اند.

وی یادآور شد: ما تلاش کرده‌ایم با همین پرداخت‌هایی که انجام می‌شود مقداری از مردم در مقابل این نوسانات قیمت‌های جهانی حمایت کنیم. مثلاً ما روغن را ۷۰۰ دلار می‌خریدیم که الان به دو هزار و سیصد تا چهارصد دلار رسیده است. اما مردم ما رعایت کردند و ما هم تلاش کردیم تا جایی که می‌توانیم با استفاده از منابع پایدار خلق پول نکنیم و تورم ایجاد نکنیم و بتوانیم مردم را حمایت کنیم

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره پرداخت عیدی به کارکنان دولت در مناسبت های مذهبی و اینکه معلمان می‌گویند برای آنها چنین پرداختی انجام نمی‌شود، گفت: چنین مصوبه‌ای تا الان نداشته‌ایم و اگر چنین مصوبه‌ای انجام شود قطعاً معلمان هم مشمول آن خواهند شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر