کد خبر: 136492
A

نماینده مجلس: در جراحی اقتصادی ما همان کاری را کردیم که رزمندگان در عملیات والفجر ۸ انجام دادند

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مدعی شد: برای اینکه دقیق تر این نکته را نشان بدهم عرض می کنم که یکی از دوستانی که در عملیات والفجر 8 مسئول یک گردان غواصی بود. آمد پیش من گفت فلانی بیرون وضع خیلی خراب شده، همه فحش می دهند، بد و بی راه می گویند. یک فکری بکنید. گفتم حرف شما صد در صد درست است. ولی ما همان کاری را کردیم که شما در عملیات والفجر 8 انجام دادید. قرار بود در سد گتوند در شوشتر عملیات انجام شود. یک عملیات دریایی و غواصی که همه باید شنا بلد باشند. یک عده ای به هیچ وجه نمی توانستند به آب بروند. می ترسیدند که خفه شوند.

نماینده مجلس: در جراحی اقتصادی ما همان کاری را کردیم که رزمندگان در عملیات والفجر ۸ انجام دادند

به گزارش دیده بان ایران؛ رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی حاجی بابایی، سعی کرده است واقعیت های اقتصادی کشور در این دوسال را در اختیار مخاطبین خود قرار دهد. ذکر این نکته حائز اهمیت است این گفت وگو با نشریه داخلی سپاه منتشر شده است.

درآمد های کشور چگونه هزینه می شد؟!

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص میزان درآمد و هزینه کرد اقتصادی در سال ۱۴۰۰ کشور گفت: سال ۱۴۰۰ ما ۱۷ میلیارد و ۱۳ میلیون دلار نفت فروختیم. همه­ ی این پول را با ارز ۴۲۰۰ دادیم. یعنی همه را یکجا یارانه دادیم. ۱/۷ میلیارد دلار را به واکسن کرونا و مداوای آن. مشکل کرونا را حل کردیم. ۱۵/۶ میلیارد دلار را هم به مرغ و تخم مرغ و دارو و گندم و … یعنی کالای اساسی. یعنی ذرت خریدیم، کنجاله خریدیم، دارو آوردیم، گندم آوردیم. این کل فروش نفت ماست.

خب حالا مملکت را چطور باید اداره می کردیم؟ همه پول را می دادیم مرغ و تخم مرغ و… خب حالا حقوق ها را از کجا باید بدهیم؟ مالیات هم می گیریم. حدود ۳۰۰ میلیارد دلار هم مالیات گرفتیم. اما آیا با ۳۰۰ میلیارد دلار که نمی شود مملکت را اداره کرد. نصف حقوق را از کجا باید بدهیم؟ سال گذشته دولت وقتی ۱۷/۱۳ میلیارد دلار نفت فروخت، دلار ۲۳ هزار تومان بود. اما ما دلار را دادیم ۴۲۰۰ تا ذرت وارد کنند. دارو در سال گذشته با ارز ۴۲۰۰ توزیع شد. یعنی از مردم بر اساس ۴۲۰۰ پولش را گرفتند. بانک مرکزی چکار کرد؟ بانک مرکزی ۱۸۸۰۰تومان – ۲۳ منهای ۴۲۰۰ می شود ۱۸۸۰۰ – را پول چاپ کرد تا ظرفیت آن خالی نماند. در اقتصاد هر یک تومانی که چاپ می شود یعنی ایجاد تورم. وقتی پول چاپ می شود و پایه­ ی پولی افزایش پیدا می کند، تورم ایجاد می شود. چاره ای هم ندارد جز اینکه پول چاپ کند، چون سر برج است و لازم است که حقوق ها داده شود. سال گذشته دولت در سه – چهار ماهه ­ی اول ۵۴ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی به عنوان تنخواه پول قرض گرفت. یعنی پول چاپ کرده تا حقوق ها را بدهد. یکباره انفجار تورم شد.
 

وی در خصوص اصلاح اقتصادی افزود: دولت و مجلس نشستند فکر کردند که برای سال ۱۴۰۱ چه باید بکنند؟ پیش بینی ما این است که در سال ۱۴۰۱ ، ۳۰ میلیارد دلار نفت بفروشیم. اگر مانند سال قبل می خواست به همان روش ادامه دهد، همه­ ی ۳۰ میلیارد دلار را باید ارز ۴۲۰۰ تومانی می داد. یعنی دوباره برای گندم، ذرت و … با همین ارز وارد می کرد. نتیجه آن ایجاد تورم ۵ برابری نسبت به سال قبل و از طرف دیگر بن بست در اداره کشور بوجود می آمد. جوری که اصلاً ادامه کار برای دولت ممکن نیست [و دولت نمی توانست کشور را اداره کند].

چه حادثه ای برای دولت،مجلس و مردم بوجود آمده؟

حاجی بابایی برای تبیین عملکرد دولت در سال جاری گفت: برای اینکه دقیق تر این نکته را نشان بدهم عرض می کنم که یکی از دوستانی که در عملیات والفجر ۸ مسئول یک گردان غواصی بود. آمد پیش من گفت فلانی بیرون وضع خیلی خراب شده، همه فحش می دهند، بد و بی راه می گویند. یک فکری بکنید. گفتم حرف شما صد در صد درست است. ولی ما همان کاری را کردیم که شما در عملیات والفجر ۸ انجام دادید. قرار بود در سد گتوند در شوشتر عملیات انجام شود. یک عملیات دریایی و غواصی که همه باید شنا بلد باشند. یک عده ای به هیچ وجه نمی توانستند به آب بروند. می ترسیدند که خفه شوند. آخرین نتیجه ای که گرفتیم این بود که همه­ ی اینها را داخل قایق ها بردیم و جلیقه هم پوشیدند. وسط سد گتوند همه­ قایق ها را برگرداندند و همه ریختند در آب. بعضی ها داد می زدند، فریاد می زدند، و … حدود ۲۰ دقیقه که گذشت دیدند هیچ کس خفه نشد. کم کم شادی و نشاط برگشت. از همان دور به این فرمانده شان می گفتند آقا ببخشید ما بد گفتیم و فکر بد کردیم، عذرخواهی می کنیم. 
من به شوخی به این دوستمان گفتم که الآن همه را یعنی دولت و مردم را با هم ریختند توی سطل. دولت هم جیغش درآمده است. واقعاً شرایط سختی پیدا کرده. کار دولت خیلی سخت است. آیا بعضی ها فکر می کنند و می گویند دولت کار نمی کند و … .

وضعیت اقتصادی کشور بهتر می شود

دکتر حاجی بابایی در خصوص  آینده وضعیت اقتصادی کشور گفت: ما مثل یک بیماری که بردیم بیمارستان می خواهیم عمل جراحی کنیم ولی همچنان به تأخیر می اندازیم. هر روزی که می گذرد این بیمار به مرگ نزدیک تر می شود. حالا جراحی اش کرده اند بعد از عمل جراحی هر روزی که می گذرد این بیمار وضعش به بهبودی نزدیک تر می شود. خیلی سخت است امروز برای دولت واقعاً سخت ترین شرایط است. دولت پذیرفت که برای این نظام فحش بخورد. پذیرفت که تمام دعواها را بپذیرد. اینکه بعضی جاها کار دولت اشکال دارد بله پذیرفته است. حالا دولت در کمیسیون تلفیق این طرح (اصلاح اقتصادی) را مطرح کرد و در مجلس هم بحث زیاد شد و البته من روش بهتر و نرم تری را پیشنهاد دادم ولی به هر دلیلی این روش رأی آورد و وقتی مصوب شد دیگر باید همه همین راه را بروند و به هم کمک کنند. دولت امروزه شب و روز جلسه می گذارد.

فرق می کند که چه کسی رئیس جمهور باشد

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص اینکه مهم است چه کسی سرکار باشد،گفت:  یک جاهایی من شاهد هستم – همین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی که تشکیل شده بود – دولت برای پرداخت حقوق اردیبهشت ماه کمبود پول داشت. سال قبل هم دولت قبلی همین مشکل را داشت که ۵۴ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی پول گرفت برای پرداخت حقوق و کارهای دیگر که یکباره تورم انفجاری بالا رفت. ولی این دولت برای پرداخت حقوق اردیبهشت ماه از بانک مرکزی پول نگرفت. مشکل را در صحن شورای هماهنگی اقتصادی مطرح کرد و مصوب شد از رسوبات حساب ها برداشت کند. رسوبات حساب ها یعنی اینکه ادارات، وزارتخانه ها همه معمولا یک مقداری ته حسابشان پول هست. این را برداشت تا مشکل حقوق را حل کند و دو ماه دیگر برگرداند. ۵۰ درصد جابجا کند. این دولت دارد به خودش سختی می دهد. تحمل فحش ها و فشارها را می کند اما حاضر نیست از یک شیوه ای استفاده کند که آن شیوه می تواند الآن بگوید علی برکت الله ، اما به کلی نظام را با چالش روبرو می کند. دولت این کار را الآن دارد انجام می دهد. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر