کد خبر: 136903
A

اجاره مسکن در تهران رشد ۴۷ درصدی داشت

متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران ۴۱۷ میلیون ریال شد.

اجاره مسکن در تهران رشد ۴۷ درصدی داشت

به گزارش دیده بان ایران: بانک مرکزی به صورت ماهیانه تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران را منتشر می کند. این بانک در تیر ماه سال ۱۴۰۱ نیز گزارشی که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و منتشر کرده است.

در این گزارش که توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه شده، آمده است: در تیر ماه سال ۱۴۰۱، تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به حدود ۱۰/۳ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲۵/۸ درصد کاهش و  ۱۰۳/۰ درصد افزایش نشان می دهد.

در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران ۴۱۷ میلیون ریال بود که حکایت از افزایش ۵/۸ درصدی نسبت به ماه قبل دارد.

حجم معاملات مسکن در شهر تهران چقدر بوده است؟

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در تیرماه سال ۱۴۰۱ حاکی از آن است که از مجموع ده هزار و ۲۹۴ واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۳۰/۱ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند.

با این وجود سهم مذکور در مقایسه با تیرماه سال قبل حدود ۳/۴ درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با عمر بالا در گروه های ۱۱ تا ۱۵ و بیش از ۲۰ سال ساخت افزوده شده است.

توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در تیرماه سال ۱۴۰۱ حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۴٫۶ درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است.

همچنین مناطق ۲ و ۴ به ترتیب با سهم های ۹/۲ و ۸/۸ درصدی از کل معاملات انجام شده در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

تحولات قیمت واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران

در تیرماه سال ۱۴۰۱، متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران ۴۱۷ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب افزایش ۵/۸ و ۳۸/۸ درصدی نشان می دهد.

در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۸۳۷/۵ میلیون ریال به منطقه یک و کمترین آن با ۲۰۷/۸ میلیون ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشته است.

ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۰/۳۵ و ۶/۵۴ درصد افزایش نشان می دهند.

سایر شاخص های آماری بازار معاملات مسکن

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده شهر تهران در تیرماه سال ۱۴۰۱ نشان می دهد که به لحاظ مساحت، واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ متر مربع، سهمی معادل ۵۴/۲ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده است.

همچنین ۵۶/۷ درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در این ماه(۴۱۷ میلیون ریال) معامله شده و ۵۰/۹ درصد از معاملات نیاز به واحدهای مسکونی با ارزش هر واحد کمتر از ۳ میلیارد تومان اختصاص داشته است.

تحولات اجاره بهای مسکن

بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در تیرماه سال ۱۴۰۱ نشان دهنده رشد به ترتیب معادل ۴۷/۴ و ۵۲/۳ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

لازم به توضیح است، رشد ماهانه شاخص مزبور در تیرماه در شهر تهران و کل مناطق شهری یکسان و معادل ۴/۵ درصد بوده است.

منبع: مشرق

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

ارسال نظر