کد خبر: 137962
A
دیده‌بان ایران تاثیر توافق احتمالی احیای برجام را بر بازار بورس بررسی کرد؛

خروج پول حقیقی‌ها همچنان ادامه دارد/ نقدینگی چه زمانی به بازار سرمایه سرازیر خواهد شد؟ /کارشناس بازار سرمایه:عامل برخی رشدها در بورس تورم است/ وضعیت بورس در صورت ادامه وضعیت فعلی امیدوار کننده نیست

بازار سرمایه در ایران به شدت تحت تأثیر رخدادهای سیاسی قرار گرفته و بسیاری از فعالان این بازار منتظر گشایش در موضوعاتی همچون برجام هستند. دیده‌بان ایران در همین رابطه ضمن بررسی وضعیت فعلی بورس تلاش کرده احتمال‌های پیش رو برای سرمایه‌گذاران را پیش‌بینی کند.

خروج پول حقیقی‌ها همچنان ادامه دارد/ نقدینگی چه زمانی به  بازار سرمایه سرازیر خواهد شد؟ /کارشناس بازار سرمایه:عامل برخی رشدها در بورس تورم است/ وضعیت بورس در صورت ادامه وضعیت فعلی امیدوار  کننده نیست

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ بررسی معاملات در بازار سرمایه خبر از افزایش ارزش معاملات خرد می‌دهد؛ در هفته گذشته بازار سرمایه رشد‌های خیره‌کننده‌ای را تجربه نکرد اما روند معاملات صعودی بود و رد‌پای برجام را می‌توان در آن دید.

اقتصاد ایران و بازارهای مالی و پولی آن به برجام گره‌ خورده‌است؛ در بازار سرمایه تحریم‌ها و مذاکرت احیای برجام یکی از اصلی‌ترین عواملی است که ریسک معاملات را افزایش می‌دهد و حال با انتشار اخبار به نسبت مثبتی در خصوص برجام، بهبود ناچیزی در این بازار مشاهده شده‌است. به طوری که در هفته گذشته شاخص‌های مهم نوسانات چشمگیری را تجربه کردند و در بعضی از روز‌ها سبزپوش بودند.

54009
برخی رشدها در بورس برآمده از تورم است

سید حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت و گو با خبرنگار دیده‌بان ایران و در پاسخ به این پرسش که سبزپوشی شاخص در بازار سرمایه امیدوارکننده است یا خیر؛ گفت: سبزپوش بودن بازار یک مسئله است و نگاه ساختاری و کارکردی به بازار سرمایه در جهت توسعه اقتصادی یک بحث دیگر است؛ امکان دارد که در جریانات مختلف اقتصادی و سیاسی بازار سرمایه رشد را تجربه کند اما اینکه منشا رشد تورم، افزایش نرخ دلار، مشکلات اقتصادی و وجود رانت‌ها است و یا برنامه محور بوده است حائز اهمیت است.

وی در ادامه افزود: رشدی که در نتیجه تورم به وجود آمده باشد با رشدی که می تواند پایدار و ماندگار باشد و یا در اقتصاد کشور اثرگذار باشد و عمق‌دهی داشته باشد و در اقتصاد کشور تاثیرگذار باشد متفاوت است.

این کارشناس بازار با تحلیل بازار سرمایه در گذشته عنوان داشت: در دولت‌های قبلی و حتی در دولت‌های هفتم و هشتم نیز شاهد آن بودیم که بازار در مقاطعی رشد‌های هیجانی و غیرمعمولی را تجربه کند اما این رشد‌ها ناشی از نگاه دولت و یا تغییر رویکرد دولت نسبت به بازار سرمایه و به رسمیت شناختن نقش‌هایی که بازار سرمایه می تواند در اقتصاد داشته باشد نبوده است.

وی در ادامه افزود: این رشد‌ها عمدتا ناشی از تورم، افزایش نرخ ارز، نرخ جهانی کالاها و نرخ نفت بوده است وگرنه از نظر محتوایی نگاه تحلیلی و اصلاحاتی در جهت اینکه بازار سرمایه نقش قابل‌تری در اقتصاد ایفا کند پشت آن رشد ها نبوده است و مشابه کشورهای توسعه یافته عمل نکرده‌اند.

خروج پول حقیقی‌ها همچنان ادامه دارد

با وجود آنکه بررسی معاملات در بازار سرمایه از بهبود آن در هفته گذشته حکایت دارد اما بررسی شاخص‌ها حاکی از آن است که خروج پول حقیقی‌ها از بازار سرمایه همچنان ادامه دارد. در هفته گذشته بازار سرمایه در 4 روز شاهد خروج پول حقیقی‌ها از بازار بوده است و تنها یک روز کفه ترازو به نفع ورود پول حقیقی‌ها به بازار بوده است.

 

دولت عزمی برای احیای بازار سرمایه دارد؟

میرمعین در ادامه در پاسخ به این پرسش که عزمی در دولت سیزدهم برای احیاء بازار سرمایه دیده‌ می‌شود یا خیر؛ گفت: دولت سیزدهم در محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها بوده است و نتوانسته است خیلی برنامه خود را منسجم و سازماندهی کند و یک برنامه کامل ارائه دهد شاید در صورتی که محدودیت‌های تحریم‌ها کاهش پیدا کند کابینه فرصت این را پیدا کند تا نگاه برنامه محور با حضور بازار سرمایه را ایجاد کند اما با وجود این تیم من بعید می‌دانم که چنین اتفاقی رخ دهد و من خیلی به آینده بازار سرمایه خوشبین نیستم.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: در صورتی که بازار سرمایه سبزپوش شود نیز این سبزپوشی می‌تواند ناشی از کاهش تنش ها و برداشته شدن ریسک بزرگی که بر بازار‌ سرمایه حاکم بوده است باشد و جریان نقدینگی از سایر بازارهای خودرو، مسکن و ارز به سمت بازار سرمایه خواهد آمد و خود این جریان نقدینگی می‌تواند روند بازار را سبز کند اما در صورتی این رشد پایدار خواهد شد که دولتمردان به فکر عمق و گستردگی بازار سرمایه باشند.

حباب منفی در بازار سرمایه

اصطلاح حباب در بازارهای مالی، به طور کلی به وضعیتی اشاره دارد که در آن قیمت یک دارایی از ارزش ذاتی و بنیادی خود فاصله می گیرد و دلیل تشبیه این مفهوم به حباب، پایدار نبودن آن است؛ چراکه حباب با یک محرک بیرونی می ترکد. موضوع حباب در اقتصاد نیز بیانگر این نکته است که قیمت یک دارایی اگرچه در کوتاه مدت ممکن است دچار نوسان شود و از ارزش ذاتی خود فاصله بگیرد، اما در بلندمدت قیمت آن ها با ارزش بنیادی خود هماهنگ می شوند و این حباب قیمتی از بین می رود.

محاسبات نشان می‌دهد بورس تنها بازاری است که در حال حاضر با حبابی منفی مواجه است؛ حبابی معادل بیش از منفی ۱۵درصدی که به معنای پتانسیل رشدی چشمگیر در صورت رهاسازی فنر تحریم‌ها است.

گزارش: نگار علی_سایت دیده‌بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر