کد خبر: 138308
A

سخنگوی دولت: تولید گسترده خودرو داخلی منجر به رقابت جهانی می‌شود

سخنگوی دولت درباره تعرفه خودروهای وارداتی گفت: تعرفه‌ها متناسب با خودروها و بر اساس مصوبه وزارتخانه‌های اقتصاد، صمت و بانک مرکزی مشخص خواهد شد.

سخنگوی دولت: تولید گسترده خودرو داخلی منجر به رقابت جهانی می‌شود

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در جریان بازدید از نخستین نمایشگاه تحول صنعت خودروی کشور اظهار کرد: مشکلات بسیاری به دلیل تحریم‌های خارجی و سوءمدیریت و عدم برنامه‌ریزی مناسب در داخل کشور به وجود آمده و صنعت خودرو به‌گونه‌ای رشد کرده بود که رضایت عمومی را به دنبال نداشت. بر همین اساس ایجاد تحول در مشکلات مزمن موجود سخت بود اما دولت پیگیری را تکلیف قانونی و شرعی خود می‌دانست و به همین دلیل با سرعت اقدام به تحقیقات کارشناسی کرد و پس از بازدید رئیس جمهوری از پارکینگ‌های خودروسازان برنامه‌ریزی‌ها انجام شد.

سخنگوی دولت افزود: ۱۸۰ هزار خودروی ناقص در انبارها موجود بود و فاصله تقاضای مردم تا عرضه تولیدات خودروهای داخلی به دلیل کمبود قطعات زیاد شده بود اما خودروهای ناقص در آمار تولید ثبت می‌شدند، به همین دلیل رئیس جمهوری هشت فرمان صادر کرد که تحولات در سه حوزه رقم خورد.

۳ تحول در صنعت خودروسازی

وی ادامه داد: نخستین تحول در تثبیت جریان تولید بود، به گونه‌ای که امروز خودروهای معطل مانده به دلیل کمبود قطعات به کمتر از یک هزار دستگاه رسیده است و از سوی دیگر تولیدات بدون معطلی عرضه می‌شوند.

بهادری جهرمی گفت: تحول دوم توسعه بن‌سازه‌ها یا پلتفرم‌های خودرو همراه با بومی‌سازی بود که در دستور کار قرار گرفت. تدبیر و چرخش استراتژیکی اتفاق افتاد که برای عرضه جهانی خودروها هم‌افزایی در حوزه‌های مختلف شکل بگیرد. بر همین اساس دو یا چند شرکت در مشارکت با یکدیگر بن سازه را ایجاد می‌کنند تا این مدل همکاری‌ها توسعه یابد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: این نوع همکاری‌ها هزینه تولید را کاهش می‌دهد و محدود به تولیدکنندگان دولتی نیست و بخش خصوصی داخلی نیز می‌تواند در این بخش حضور یابد.

وی افزود: گام سوم دستیابی به تولید گسترده‌تر برای رقابت جهانی است؛ در واقع با این برنامه‌ها، کشور در حوزه خودروسازی توان تولید را افزایش می‌دهد و با بومی‌سازی در شرایط سخت، مقاومت‌پذیری بیشتری خواهد داشت.

وضعیت تعیین تعرفه واردات خودرو

بهادری جهرمی با اشاره به آئین‌نامه واردات خودرو، گفت: تعرفه ورود این خودروها به کشور با توجه به نوع آن تعیین می‌شود؛ مقرر شده تا خودروهای اقتصادی که بتواند خط تولید کشور را حمایت کند و تکنولوژی لازم را انتقال دهد، وارد کشور شوند.

وی افزود: تعرفه‌ها متناسب با خودروها و بر اساس مصوبه وزارتخانه‌های اقتصاد، صمت و بانک مرکزی مشخص خواهد شد.

نخستین تبادل روبلی- ریالی

بهادری جهرمی درباره نمایشگاه خودرو روسیه، گفت: در این رویداد ۱۲ تفاهم‌نامه خودرویی با روسیه به ارزش ۷۰۰ میلیون یورو در یک سال امضا شد که در همین روزهای نخست، اجرایی شدن برخی از آنها در جریان است. همچنین در این نمایشگاه، نخستین تبادل مالی روبل-ریال نیز میان خودروسازان و قطعه‌سازان رقم خورد.

منبع: مهر

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر