کد خبر: 138582
A

وزیر صمت : ۳۰درصد از قطعات یدکی خودرو یا قاچاق هستند یا تقلبی هستند

رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، با بیان اینکه برای صنعت خودرو برنامه چهارساله تدوین شده، گفت: «آمار وحشتناکی است که ۳۰ درصد از قطعات یدکی خودرو یا قاچاق هستند یا تقلبی.»

وزیر صمت : ۳۰درصد از قطعات یدکی خودرو یا قاچاق هستند یا تقلبی هستند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛  وزیر صمت در یک برنامه تلویزیونی گفت:  در سال ۱۴۰۰ کل تجارت کشور به جز نفت نسبت به سال ۹۹، ۴۰ درصد رشد داشته است و در ۴ ماه اول امسال ۲۱ درصد رشد صادرات غیرنفتی داشته‌ایم.

به گفته او، خوشبختانه زبر ساخت‌های صادرات فراهم شده و ما ۱۸ مرکز تجاری در کشورهای خارجی ایجاد کرده‌ایم. رایزن‌ها و صندوق ضمانت‌ها تأثیر گذاشته است و در سال ۹۹، ۴۹۰ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۰، ۲.۳ میلیون دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی بوده است.

وی ادامه داد : سال گذشته صادرات به عمان ۶۰ درصد نسبت به سال ۹۹ رشد داشته است. همچنین ۳۵ درصد افزایش صادرات به روسیه داشته‌ایم. صادرات به آفریقا در سال قبل ۱۰۰ درصد و در سه ماه اول امسال ۳۳ درصد رشد داشته است. از ابتدای سال ۴۵ هیئت آفریقایی وارد کشور شده است.

فاطمی امین افزود: در ۵ کشور، خرده فروشی داشته‌ایم و به شبکه توزیع ۵ کشور رشد صادرات داشته‌ایم که پایداری صادرات همراه با افزایش قیمت خواهد بود. در حوزه حمل ونقل ما هم خط مستقیم به قطر و عمان داشته‌ایم. به سمت صادرات کالای پیشرفته و کالای دانش بنیان حرکت می‌کنیم. پهپاد و تجهیزات پزشکی را در حوزه صادرات خود قرار داده‌ایم.

وزیر صمت گفت: تولید داخل رو به رشد است. در حوزه فولاد خام در ۴ ماه اول امسال نسبت به سال قبل ۵.۲ درصد رشد تولید داشته‌ایم. در مقاطع فولادی و ورق میلگرد ۴.۹ درصد رشد و در آلومینیوم ۱۵ درصد رشد داشته‌ایم.

وی ادامه داد: صنایع امسال ۱۲ درصد نسبت به سال گذشته برق بیشتر دریافت کرده‌اند و قطعی برق منظم و از قبل اطلاع رسانی شده بود و به نوعی کاهش تولید به دلیل برق کمتر بوده است.

فاطمی امین، به موضوعاتی نظیر اینکه در تولید خودرو خوشبختانه روند روبه رشدی وجود دارد، اشاره کرد و گفت: دولت مردمی عمیقا باور دارد که مسائل کشور داخلی است و خودمان باید این مسائل را رفع کنیم.

 

 

وی ادامه داد: صنعت خودروی ایران چالش‌های زیاد و بیماری مزمنی دارد.  برای صنعت خودروی ایران یک برنامه ۴ ساله آماده کرده ایم که تا کنون از این برنامه ۸ ماه گذشته است. در دی ماه سال گذشته ۱۷۰ هزار خودروی ناقص در پارکینگ ها وجود داشت  که هم اکنون تعداد آن به ۷ هزار و ۳۰۰ خودرو رسیده است که کاملا مسئله حل شده است.

وی تصریح کرد: کمبود قطعه‌ ای سی یو یکی از مهم‌ترین دلایل این نقص‌های تولید بود که هنوز بخشی از این قطعه‌ها وارد می‌شود اما همکاری با شرکت‌های دانش بنیان تأثیر گذاشته است. ما به ثبات رسیده‌ایم و تیراژ تولید هم افزایش داشته است.

به گفته وزیر صمت، صنعت خودرو به سمت پلتفرم‌های مستقیم در حال حرکت است و ۱۰ محصول جدید معرفی شده است.

وزیر صمت افزود: ثبات بخشی به تولید و اصلاح ساز و کارهای تأمین قطعات تأثیر گذاشت. هم اکنون دیگر خودرو ناقص تولید نمی‌شود و در حد استاندارد کالا تولید می‌شود. اینکه در کشور ما خودروی ناقص تولید نمی شود خبر بسیار مهمی است که نشان دهنده این است که هم تولید بالا رفته هم خودروهایی که ناقص بودند و در کف کامل شدند.

 

 

فاطمی امین افزود: این امار وحشتناکی است که ۳۰ درصد قطعات یدکی  خودروها یا قاچاق هستند یا تقلبی  و این خبر خوشی است که در حال حاضر بیش از ۲۳۰ میلیون قطعه کد رهگیری خورده است یعنی مشخص است کجا تولید شده و با کدام شرکت توزیع کننده و در کدام فروشگاه عرضه می شود.

وی درباره اینکه آیا خودروهای اقتصادی که در حال تولید، حداقل نیازهای متقاضی در این بخش تأمین می کند یا خیر نیز گفت: چند کار از قبل انجام شده که بخشی از آن مربوط به ممنوعیت واردات بوده است و بخش دیگری هم مربوط به تعرفه‌ها است. بخشی از کالاها ابهام داشت که سامانه‌ای طراحی شده که کالاهای مبهم شناسایی و مشکلات بین تولید کننده و وارد کننده بر طرف شده است. ساز و کار طراحی شده ممنوعیت تعرفه‌ها و تشخیص ساخت کالا امکان تولید ساخت کالای با کیفیت را فراهم می‌کند.

 

 

وی خودروی اقتصادی را یکی از حلقه های مفقوده در سبد خودروی ایران دانست و گفت : در آئین نامه واردات که اخیرا در هیئت دولت تصویب شد تصمیم بر این است که خودروی اقتصادی وارد شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر