کد خبر: 138746
A
دیده‌بان ایران قیمت‌های نجومی و بی ضابطه بلیط هواپیما را بررسی کرد؛

پروازها در ترکیه ارزان‌تر از ایران است/ تهران-نجف ۲۹ میلیون، تهران-پاریس ۱۷ میلیون!/ / اگر به آنکار سفر کرده و از آنجا مسیر دوم را آغاز کنید؛ سود خواهید کرد!/ تهران-دهلی نو گران تر از استانبول- دهلی نو

مسافرت با هواپیما اولین انتخاب مسافران است اما به شرطی که قیمت ها معقول و متناسب با جیب شان باشد. البته هستند کسانی که اعداد و ارقام برایشان مهم نیست و فقط به مقصد فکر می‌کنند. دیده‌بان ایران تلاش کرده تا نرخ بلیط‌ها از مبدا تهران به چندین شهر مهم و پایتخت‌های جهان را گردآوری کند و نگاهی نیز به وضعیت عجیب نرخ هواپیما در آستانه اربعین حسینی داشته باشد.

پروازها در ترکیه ارزان‌تر از ایران است/ تهران-نجف ۲۹ میلیون، تهران-پاریس ۱۷ میلیون!/ / اگر به آنکار سفر کرده و از آنجا مسیر دوم را آغاز کنید؛ سود خواهید کرد!/ تهران-دهلی نو گران تر از استانبول- دهلی نو

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ سفر یکی از مناسب ترین فعالیت‌ها جهت فرار از روزمرگی و خستگی ‌های به وجود آمده از کار است. برای مسافرت به مناطق متعدد وسایل حمل و نقل زیادی وجود دارد. از خودروی شخصی گرفته تا قطار، کشتی، اتوبوس، هواپیما و … که افراد برای مسافرت استفاده می‌کنند. اما در این بین، هواپیما یکی از پر طرفدارترین وسایل حمل و نقل جهت مسافرت محسوب می ‌شود. البته مسافرت کردن با هواپیما همانگونه که دارای مزایای زیادی است، معایبی هم دارد که نمی شود از آن‌ها چشم پوشید. اما فواید بیشتر سفر با هواپیما موجب شده است تا این وسیله ی حمل و نقل، انتخاب اول خیلی از افراد جهت سفر باشد.

همه ما معایب و مزایای استفاده از هواپیما را می‌دانیم پس نیازی نیست که مجددا این موضوعات را بررسی کنیم ولی آنچه در مورد آن شاید اطلاعات کمی داریم در مورد انواع پروازها است. در مجموع ۳ نوع پرواز بازرگانی که مخصوص حمل بار، پرواز سیستمی که مخصوص مسافر و پرواز چارتری که شامل مسافر و کالا می‌شود، وجود دارد. پرواز سیستمی از لحاظ موقعیت و مقررات تفاوت ‌های زیادی با دیگر پروازها دارد. در پرواز سیستمی اولویت با موقعیت سنی، برنامه زمانی و هزینه بلیط است. به شکلی که برنامه پروازها از چند ماه قبل مشخص می شود و هزینه آن نیز بدون نوسانات بازار مشخص می گردد. این آن چیزی است که خیلی از بازرگانان و سلبریتی‌ها در پی آن هستند. البته، جهت استفاده کردن از خدمات سفر باید خیلی سریع اقدام به رزرو بلیط کنید. در غیر این صورت بلیط ‌ها با نزدیک شدن به زمان سفر گران تر خواهند شد و برخی خدمات آن حذف خواهند شد.

در  گزارش دیده بان ایران؛ نرخ بلیط پروازهای خارجی از مبدا تهران را در یک تاریخ و ساعت مشخص، بررسی و جمع‌آوری کردیم که چند نمونه آن با توجه به قیمت روز و مراجعه به درگاه‌های رسمی فروش بلیت در ذیل آمده است:

111

222

333
444555

تهران-دهلی نو گران تر از استانبول- دهلی نو است

حال در گزارش دیده‌بان ایران به مقایسه چند پرواز از ایران و ترکیه می‌پردازیم. قیمت بلیط تهران_ دهلی نو با پرواز قطرایرلاین در تاریخ ۲۵ شهریور حدود ۲۰ میلیون تومان است این پرواز دومقصده بوده، ابتدا در دوبی توقف داشته و سپس با توقف چند ساعته به دهلی نو می‌رسد. دقیقا در همین روز پرواز «قطر ایر» از مبدا آنکارا به مقصد دهلی نو با یک توقف در مسقط عمان با قیمت ۹۹۱۹ و ۹۶۲۴ لیر فروخته می‌شود که با محاسبه هر لیر در بازار آزاد به قیمت ۱۷۵۰ تومان چیزی حدود ۱۷ میلیون تومان می‌شود! یعنی اختلاف ۳ میلیون تومان برای پروازهای مشابه جای تعجب و البته سوال دارد.

مجددا پرواز تهران_نجف و استانبول_ نجف را بررسی کردیم. با جستجو در تاریخ ۲۵ شهریور ماه که ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲ می‌شود متوجه میشویم که شرکت های FLYDUBAI و قطر ایرلاین هم از تهران و هم استانبول به مقصد نجف پرواز دارند ولی با اختلاف چند میلیون تومانی. پرواز  تهران به نجف در این روز برای قطر ایرویز حدود ۲۱ میلیون تومان و FLYDUBAI به ۲۹میلیون و ۴۴۰ هزار تومان میرسد درحالیکه پرواز استانبول به نجف با شرکت اول به قیمت ۱۱۰۵۹ لیر و شرکت دوم در گران ترین حالت به ۱۰۳۵۱ لیر میرسد که با محاسبه قیمت لیر در بازار آزاد ایران (۱۷۵۰ تومان) به ۱۹ میلیون و شرکت دوم به ۱۸ میلیون تومان میرسد.

اختلاف ۱۱ میلیون تومانی برای یک پرواز مشابه جای بسی سوال دارد. لازم به ذکر است  که از ۱۰۳۵۱ لیر حدود ۳ هزار لیر مالیات بوده و قیمت اصلی بلیط ۷ هزار لیر می‌باشد؛ در حالیکه در ایران مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌ها ۹ درصد است که البته بنا به اخباری که از سازمان هواپیمایی کشور منتشر شده بود اخذ مالیات ارزش افزوده از پروازهای خارجی ممنوع است. شاید خنده دار باشد ولی  با این حساب مقرون به صرفه تر میشود که برای این مقاصد به ترکیه رفته و از آنجا به مقصد اصلی خود سفر کنیم.

3

 

یا اگر پرواز تهران-نجف و استانبول- نجف را مقایسه کنیم متوجه اختلاف قیمت ها خواهیم شد.

مالیاتی که ترکیه میپردازد بیشتر از ایران است

2

در عکس بالا میزان مالیاتی که ترکیه بابت این پرواز پرداخت میکند را مشاهده می‌کنید.

کیفیت هواپیماهای داخلی و خارجی یکی است؟

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ از بُعد دیگری به ماجرا نگاه کنیم. آیا هیچ فرقی بین هواپیماهای داخلی و خارجی نیست؟ آیا میزان رضایتمندی مسافران از هر دو به یک اندازه است؟ آیا خدمات ارائه شده توسط این شرکت ها یکسان است؟ جواب کاملا مشخص و معلوم است. ولی با نیم نگاهی به قیمت بلیط ها متوجه میشویم که قیمت شرکت داخلی با خارجی یکسان و در مواقعی حتی بیشتر نیز است. در عکس زیر به وضوح مشاهده می‌کنیم.

1

سخن پایانی؛ با توجه به اینکه نرخ بلیط هواپیما به صورت شناور است، ایرلاین ها از فرصت به وجود آمده نهایت استفاده را کرده و  قیمت‌ها را بالاتر می‌برند، این در حالی است که شرکت‌ها به کیفیت خدمات خود را بالا نبرده‌ و تنها به فکر افزایش قیمت هستند. وزارت راه و شهرسازی هم در این زمینه تنها وعده و وعید می‌دهد و نهادهای نظارتی نیز همچنان به دنبال علاج بعد از رخدا هستند.

گزارش: صفورا طالب زاده_سایت دیده‌بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر