کد خبر: 13885
A
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

دولت گذشته در موضوع اجرای قانون هدفمندی یارانه ها انحرافی جدی داشت

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت گذشته درباره اجرای قانون هدفمندی یارانه ها انحرافی جدی داشت، و قسمت اعظم منابع حاصله به پرداخت یارانه نقدی اختصاص یافت؛ در حالیکه با منطق هدفمندی به هیچ وجه سازگار نبود.

دولت گذشته در موضوع اجرای قانون هدفمندی یارانه ها انحرافی جدی داشت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، علی اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس طی مصاحبه ای با اشاره به اجرای قانون هدفمندی یارانه ها از سال 89 اظهار داشت: یکی از انتقادهای جدی که ما به کل مقوله هدفمندی یارانه ها و نحوه اجرای آن در طی سال های گذشته داریم، این است که به نظر بنده موضوع هدفمندی یارانه ها یک فرصت طلائی برای توانمندسازی اقتصاد ایران و اعمال اصلاحات ساختاری در اقتصاد کشور بود.

وی با اشاره به هدف گذاری در قانون هدفمندی یارانه ها توسط مجلس تصریح کرد: ماده 7 این قانون، حداکثر 50 درصد از منابع حاصل از هدفمندی مبلغی را برای پرداخت نقدی، 30 درصد برای حمایت از تولید و 20 درصد برای جبران افزایش هزینه های دولت پیش بینی شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطر نشان کرد: ولی متاسفانه در دولت گذشته از همان ابتدا یک انحراف جدی در نحوه اجرای مفاد قانون هدفمندی یارانه ها ایجاد شد و قسمت اعظم منابع حاصله به پرداخت یارانه نقدی اختصاص یافت، در حالیکه با منطق هدفمندی به هیچ وجه سازگار نبود.

وی با بیان اینکه نباید تمامی اقشار جامعه، فارغ از اینکه نیاز به این یارانه نقدی دارند یا ندارند، به آنها یارانه پرداخت شود، تصریح کرد: به همین دلیل از ابتدای اجرای این قانون از یک طرف ظلم زیادی به تولید و از طرف دیگر به دولت شد.

نماینده مردم اراک در مجلس افزود: البته در ادامه در قانون برنامه پنجم اصلاحاتی در مفاد قانون هدفمندی اعمال شد و درصدی نیز برای حوزه سلامت و توسعه بیمه های اجتماعی در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: در بودجه سال 96 برآورد منابع هدفمندی یارانه ها حدود 48 هزار میلیارد تومان بصورت نقدی، غیرنقدی، ارایه خدمات حمایتی و کمک به بخش تولید و اشتغال پرداخت بود، اما به تفکیک مشخص نشده بود که مجلس جدولی تعیین کرد.

کریمی اظهار داشت:، براساس این جدول سه بخش برای توزیع منابع حاصل از هدفمندی یارانه ها تعیین شد که در بخش اول پرداخت یارانه ها بصورت نقدی و غیر نقدی حدود 39 هزار و 200 میلیارد تومان، بخش دوم سلامت به میزان 4هزار و800 میلیارد تومان و بخش سوم مربوط به حمایت از تولید و اشتغال در حدود 4 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد.

منبع: ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر