کد خبر: 138950
A

۱۱۳هزار راننده سرویس شغل خود را از دست دادند/ شرکت‌های حمل و نقل دانش‌آموزی ورشکست شدند/ قیمت‌های عجیب و غریبی پیشنهاد می‌دهند

رییس اداره توسعه انجمن‌های اولیا و مربیان ضمن انتقاد شدید از وضعیت رسیدگی و نظارت بر تاکسی و اتوبوس‌های مدارس گفت: می‌توان انتظار داشت در هفته‌های اول و دوم مهر با یک نابسامانی در حوزه سرویس مدارس رو به رو باشیم.

۱۱۳هزار راننده سرویس شغل خود را از دست دادند/ شرکت‌های حمل و نقل دانش‌آموزی ورشکست شدند/ قیمت‌های عجیب و غریبی پیشنهاد می‌دهند

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ البته مسئولان در‌تلاشند، ولی محمد‌رضا ولی‌زاده‌، رئیس اداره توسعه انجمن‌های اولیا و مربیان سراسر کشور گفت: تاکنون از سوی وزارت راه و شهرسازی اقدام موثری برای تامین خودروی ویژه حمل‌و‌نقل دانش‌آموزان روستایی به‌عمل نیامده، به همین علت در این بخش شاهد فعالیت خودروهای فرسوده، فاقد معاینه فنی، حتی وانت‌بار و بعضا راننده‌هایی که صلاحیت ندارند،‌ هستیم. ‌

در این آشفتگی برخی آزادبرها بیرون از مدرسه با اولیا ارتباط گرفتند و نرخ‌هایی را از خانواده‌ها طلب کردند که بعضا مجبور به تن‌دادن به آنها بودند. البته در مواردی که به ما منعکس شد بازرس فرستادیم و برخورد کردیم ولی در سایر موارد چون خانواده‌ها و راننده‌ها توافق کرده بودند نمی‌توانستیم کاری انجام دهیم.

در دوسالی که کرونا حاکم بود حمل و نقل دانش‌آموزی تعطیل شد بنابراین خیلی از شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کردند ورشکسته شدند، بسیاری از راننده‌ها هم از این بخش بیرون رفتند چون می‌دیدند که سرویس مدرسه برایشان درآمد پایداری نیست. همین شد که بسیاری از راننده‌ها را از دست دادیم و کسانی که الان مانده‌اند با بی اعتمادی جلو می‌آیند و پیمانکاران برای این که اعتماد آنها را جلب کنند قیمت‌های عجیب وغریبی را پیشنهاد می‌دهند.

در حوزه روستایی هم حدود ۶۰۰ هزار دانش آموز از سرویس استفاده می‌کردند که به ۲۶۰ هزار نفر کاهش یافت. بعد از کرونا هم این عدد بسیار کم شد به طوری که در سال ۱۴۰۰ که آموزش‌ها نیمه حضوری بود، تعداد دانش‌آموزان روستایی و شهری که از سرویس مدرسه استفاده می‌کردند در کل کشور به ۵۰۰ هزار نفر نرسید. قبل از کرونا نیز ۱۸۰هزار راننده زن و مرد داشتیم که اکنون به ۶۷ هزار نفر کاهش یافته است. بنابراین باوجود تمهیداتی که اندیشیده شده، می‌توان انتظار داشت در هفته‌های اول و دوم مهر با یک نابسامانی در حوزه سرویس مدارس رو به رو باشیم.

قرار بود یارانه‌ای را تخصیص دهند تا به‌تدریج و ابتدا مناطق محروم روستایی را به ون،‌ مینی بوس یا خودروهای خاص حمل و نقل دانش آموزان تجهیز کرد. سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور چند سال قبل در این راه گام‌هایی برداشت ولی متوقف شد. 

منبع: جام جم

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر