کد خبر: 139272
A
یک کارشناس حوزه خودرو مطرح کرد؛

فربد زاوه: می‌خواهند از «هند» و «برزیل» خودرو وارد کنند!

فربد زاوه کارشناس حوزه خودرو با اشاره عزم دولت برای واردات خودرو به دیده‌بان ایران گفت: البته اگر واردات خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو باقی بماند و دستخوش تغییر نشود در بلند مدت شاید تاثیر مثبتی بر بازار بگذارد.

فربد زاوه: می‌خواهند از «هند» و «برزیل» خودرو وارد کنند!

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ واردات خودرو از چه زمانی آغاز خواهد شد؟ موضوعی که همچنان به عنوان یکی از مسائل مبهم در رسانه‌ها از آن یاد می‌شود. اخبار متناقض در خصوص نوع خودروهای وارداتی و همچنین زمان و شرایط ورود آنها موجب شده تا بسیاری ازد فعالان و کارشناسان این حوزه از هم اکنون درباره این طرح دولت گمانه‌زنی کنند.

در همین رابطه بیشتر بخوانید؛

سود میلیاردی واردات خودرو برای مافیای دولتی!
مردم امسال منتظر خودروی وارداتی نباشند

فربد زاوه؛ کارشناس خودرویی در گفت‌وگو با خبرنگار دیده‌بان ایران گفت: بعید به نظر میرسد که مهرماه واردات خودرو انجام و خودرویی وارد بازار شود. با توجه به پیچیده بودن بوروکراسی های اداری در بهترین حالت ممکن، پایان سال واردات خودرو انجام خواهد شد. درست است که مصوبه از چند روز دیگر اجرا میشود ولی به دلیل پیچیدگی روند کار به این زودی خودرو وارد نمیشود مگر اینکه کسی با رانت این کار را انجام دهد تا ماشین به دستش برسد زیرا کار سختی است که بتوان در عرض ۴ ماه خودرو وارد کرد.

وی ادامه داد: با توجه به حجم محدودیت‌های موجود در مصوبه، تاثیر بسیار کمی در بازار خودرو خواهد گذاشت. البته اگر واردات خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو باقی بماند و دستخوش تغییر نشود در بلند مدت شاید تاثیر مثبتی بر بازار بگذارد.

زاوه تشریح کرد: احتمالا حجم زیادی از خودروهایی که وارد میشود از کشور رومانی باشد البته از برزیل و هند نیز وارد خواهد شد ولی به دلیل بالا بودن هزینه حمل قطعا قیمت نهایی این خودروها نیز بالا باشد. شرکت‌ها در حال مذاکره با ایتالیا، فرانسه و رومانی هستند و وزارت صمت نیز دخالت زیادی در این رابطه نخواهد کرد.

این کارشناس خودرو عنوان کرد: با توجه به اینکه بنده به عنوان کارشناس مخالف عرضه خودرو در بورس هستم ولی این  تصمیم دولت در این مقطع زمانی تصمیم بدی نیست و شاید برای کوتات مدت سوداگری را  کم کند.

وی افزود: بهتر این بود که به جای تعیین ارقام ۱۰ و ۲۰ هزار یورو، قیمت‌ها را باز میگذاشتند، مجلس و دولت علاقه‌ای ندارند که مردم ماشین گران قیمت سوار شوند لذا به این دلیل تاکید بر واردات خودروهای زیر ۲۰ هزار یورو دارند ولی حدس بنده این است که سال آینده واردات خودروهای بالای ۲۰ هزار یورو آزاد خواهد شد.

0-0-0

راه‌حل حذف قرعه‌کشی خودرو چیست؟

زاوه در پاسخ به این سوال دیده‌بان ایران که آیا اجرایی شدن این مصوبه تاثیری بر کیفیت و فروش خودروهای داخلی خواهد گذاشت؟ گفت: برای حذف قرعه‌کشی خودرو راهی جز شناورسازی قیمت‌ها ندارد. موضوع پایین بودن کیفیت خودروهای داخلی زنجیره‌ای است از قطعه‌سازی کم کیفیت، دخالت‌های بیش از حد سازمان‌ها در کار آنهاست. به طور مثال کمیسیون صنایع مجلس به نماینده خودروسازی در ایران تبدیل شده است درست است که مخالف‌ طیف مدیریتی هستند ولی گویا در کشور صنعت دیگری به جز خودروسازی نداریم پس با این حجم از دخالت نمیتوان منتظر تولید یک خودروی با کیفیت بود.

وی ادامه داد: آیین نامه واردات خودرو در حال حاضر در هیات تطبیق مجلس مورد بررسی قرار گرفته است زیرا آنچه که تصویب شده است تاثیر زیادی بر بازار خودرو نخواهد داشت.

منبع: سایت دیده‌بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر