کد خبر: 139327
A

تلاش شیلات برای از بین بردن میگوی داخلی/ مراکز پرورش میگو تهدید به تعطیلی می‌شوند!/ دلالان رانتی بلای جان هرمزگانی‌ها شده‌اند!

اکثر مزارع پرورش میگو بخصوص مزارع تیاب و بندرعباس دچار تلفات شدید بعضا تا 100 درصد گردیده و اکنون تمامی لارو ها (بچه میگو) بابت بیماری سندروم مرگ زودرس (AHPND) در حال تلف شدن هستند.

تلاش شیلات برای از بین بردن میگوی داخلی/ مراکز پرورش میگو تهدید به تعطیلی می‌شوند!/ دلالان رانتی بلای جان هرمزگانی‌ها شده‌اند!

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ اخیرا سازمان دامپزشکی و شیلات تصمیم به معدوم کردن اکثریت مولد میگوی پرورشی داخلی در استان هرمزگان گرفته اند و اقدام به تهدید مراکز تکثیر میگو جهت از بین بردن مولدین خود نموده و اعلام شده است که هر مرکز تکثیری که نسبت به معدوم کردن مولدین داخلی خود اقدام نکند اجازه فعالیت نخواهد داشت و بعنوان جایگزین هم مراکز تکثیر را مجبور به خرید مولدی به نام SPF (عاری از هر بیماری خاص) از فردی به نام (م.ا.ا) نموده اند.

ظاهرا ً آقای (م.ا.ا) درگذشته دلال ماهی بوده و در این حوزه فعالیت می کرده است و با توجه به عدم فعالیت ایشان در هرمزگان، توسط شخصی به نام (م.ح) به استان معرفی گردیده است. این موضوع در حالی است که استانداردهای هشت گانه (آزمایش اجباری و حاکمیتی) برای مولدهایی که از طرف آقای (م.ا.ا) ارائه می گردد با شبهه و تردید روبرو است و شفاف نیست. مولدین مذکور نیز با قیمت قابل توجه به مراکز و کارگاه های تکثیر عرضه می گردد که به نظر می رسد به دلیل عدم دسترسی به کیت تشخیص بیماری‌های نو ظهور در کشور امکان ورود بیماری های جدید و بیوتروریسم وجود دارد.

به دنبال این موضوع دوره اول پرورش، اکثر مزارع پرورش میگو بخصوص مزارع تیاب و بندرعباس دچار تلفات شدید بعضا تا 100 درصد گردیده و اکنون تمامی لارو ها (بچه میگو) بابت بیماری سندروم مرگ زودرس (AHPND) در حال تلف شدن هستند و تلفات جدید هم اکثریت سایت های استان از غرب (سایه خوش) تا جاسک را در بر گرفته است. دامپزشکی نیز برای این که زیر سوال نرود مکررا ً آزمایشات مرتبط را به صورت مخفیانه انجام داده و آزمایشگاه های خصوصی را از هرگونه آزمایش منع کرده که مبادا عدم مشکل در مولدهای داخلی و منفی شدن آزمایشات آنها بر ملا شده و سودجویی و انحصاری کردن خرید مولد توسط مراکز تکثیر را از دست بدهند.

خبر دیگری نیز در دست است که بعضی از مزارع برای کاهش ضرر و زیان فراوان خود، میگوهای تلف شده ناشی ازمولدین خارجی خود را از سطح مزارع جمع آوری و در بازار داخلی به فروش می رسانند. که طبیعتا ً معضلات و بیماری هایی را برای مصرف کنندگان آن به دنبال خواهد داشت و یا با صادرات آنها می توانند باعث کاهش اعتماد مشتریان و مقبولیت بین المللی تولید میگوی کشور شود.

لذا با عنایت به مواردی که اشاره شد، این امر باعث معضلات اجتماعی در جنوب استان بویژه در بندر تیاب که شروع پرورش میگو بوده است می گردد و افراد زیادی در حدود 4 الی 8 هزار نفر به نوعی تحت تاثیر قرار می گیرند. این در حالی است که در اطراف همین مزارع عده‌ای مشغول به کار قاچاق هستند و همچنین احتمال ورشکستگی پروژه‌ها و از بین رفتن سرمایه سایر فعالین و سرمایه گذاران این حوزه نیز متصور می شود.

بنابراین پیشنهاد می‌گردد به دلیل رقابت پذیر بودن بازار میگو در جهان یک منبع مطمئن از مولدین سالم با رعایت ستانداردهای بین المللی تهیه گردد و یک ذخیره سالم برای تثبیت فعالیت آبزی پروری در استان هرمزگان استقرار یابد.

منبع: بولتن نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر