کد خبر: 139556
A

بازار داغ خانه‌های اشتراکی!/ وضعیت قیمت‌ها برای دانشجویان چگونه است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که به‌دلیل وضعیت شکننده کنترل بیماری کرونا و شرایط نامناسب برخی از خوابگاه‌های دانشجویی، سبب شده تا بسیاری از خانواده‌ها ترجیح دهند برای فرزندانشان خانه‌های دانشجویی اجاره کنند.

بازار داغ خانه‌های اشتراکی!/ وضعیت قیمت‌ها برای دانشجویان چگونه است؟

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ در دو سال گذشته میزان استقبال از خانه‌های دانشجویی و اجاره سوئیت‌ها کاهش یافته بود؛ اما از ابتدای شهریورماه شاهد افزایش چشمگیر تقاضا برای اجاره این خانه‌ها و سوئیت‌ها هستیم.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که به‌دلیل وضعیت شکننده کنترل بیماری کرونا و شرایط نامناسب برخی از خوابگاه‌های دانشجویی، سبب شده تا بسیاری از خانواده‌ها ترجیح دهند برای فرزندانشان خانه‌های دانشجویی اجاره کنند.

جهش شدید میزان ودیعه و اجاره ماهانه، سبب شده است تقاضا برای زندگی با هم‌خانه در دانشگاه‌ها به‌شدت افزایش یابد تا به این طریق با تقسیم هزینه‌ها امکان زندگی دانشجویی فراهم شود. 

هزینه رهن و اجاره خانه‌های اشتراکی و هم‌خانه‌شدن 

برای نمونه در محله طرشت برای یک واحد 65متری تقاضای هم‌خانه‌شدن یک خانم آگهی شده که میزان ودیعه 50میلیونی و اجاره ماهانه 3میلیون تومانی تقاضا شده است.

در شهرک اکباتان نیز یک واحد 68متری با قیمت 100میلیون تومان ودیعه و ماهانه 6.5میلیون تومان به‌صورت اشتراکی با یک خانم 34ساله آگهی شده است.

در دروازه‌دولت نیز یک واحد 83متری را برای هم‌خانه‌شدن دو نفر آگهی کرده‌اند که هر کدام باید 15میلیون تومان ودیعه و ماهانه 2میلیون تومان اجاره پرداخت کنند و در مجموع در این واحد 4 نفر سکونت خواهند داشت.

در محدوده میدان پاستور هم 3 اتاق مبله و مجزا از یک خانه ویلایی به دانشجویان خانم اجاره داده می‌شود که مبلغ 2میلیون و 700هزار تومان بابت ودیعه در نظر گرفته شده واجاره ماهانه نیز برابر با همین مبلغ است و اگر بخواهید روزانه در این ساختمان اجاره کنید هزینه‌ای برابر با 180هزار تومان دارد که به عبارت دیگر می‌شود ماهی 5میلیون و 400هزار تومان؛ مزیت اصلی این ساختمان نزدیکی آن به دانشگاه تهران است.

در صادقیه نیز یک واحد 40متری زیر همکف با ودیعه 5میلیونی و اجاره 1.5میلیون تومانی به یک خانم موجه برای هم‌خانه‌شدن آگهی شده است.

در گیشا یک اتاق 18متری از یک واحد مسکونی برای هم‌خانه‌شدن به آقایان اجاره داده می‌شود که ودیعه سالانه آن 30میلیون و اجاره ماهانه 4میلیونی تومانی برای آن درخواست شده است.

در محدوده میدان انقلاب نیز واحد 45متری وجود دارد که برای هم‌خانه‌شدن ودیعه 60میلیونی و اجاره ماهانه 3میلیون تومانی در نظر گرفته شده و در این آپارتمان که در نزدیکی دانشگاه تهران واقع شده، 3 نفر زندگی خواهند کرد.

از جمله شرایط در نظر گرفته‌شده برای اکثر کسانی که دنبال هم‌خانه می‌گردند، موجه‌بودن، غیرسیگاری‌بودن، عدم استفاده از قلیان، نداشتن رفت‌وآمد، برگزارنکردن میهمانی و مراسم‌های پرسروصدا، توجه شدید به نظافت و پاکیزگی، نداشتن حیوانات خانگی و... اعلام شده است. 

ویژگی اصلی خانه‌های اشتراکی 

سمیرا رجبی سال سوم دانشگاه است و در دو سال گذشته به‌صورت غیرحضوری در کلاس‌ها شرکت می‌کرده؛ اما امسال ناچار به حضور در تهران شده و نتوانسته خوابگاه بگیرد. او ده روزی است که دنبال خانه می‌گردد و هنوز نتوانسته خانه مناسب با شرایط خویش را بیابد.

او عنوان می‌کند: امنیت خانه، تردد و دسترسی آسان به دانشگاه که نخواهم هزینه رفت‌وآمد زیادی پرداخت کنم نیز بسیارمهم است. امیدوارم هرچه زودتر بتوانم خانه خوبی اجاره کنم وگرنه همچنان باید در مراکز اقامتی شبانه‌روزی بمانم که بسیارسخت و پرهزینه است.

دختران به‌دنبال ساختمان‌های خانوادگی و امن 

فرناز رجبی، دانشجوی سال دوم بوده و از خراسان جنوبی به پایتخت آمده است. وی می‌گوید: دو هفته به‌دنبال هم‌خانه‌شدن و یافتن واحد مناسب بودم و سرانجام در هفته دوم شهریورماه توانستم خانه و هم‌خانه مورد نظرم را پیدا کنم.

وی تأکید می‌کند: در انتخاب خانه ترجیح می‌دادم که صاحب‌خانه در ساختمان حضور داشته و یا ساکنان به‌صورت خانوادگی زندگی کنند؛ زیرا ساختمان این‌گونه امن‌تر است.

یافتن خانه برای مردان کمی آسان‌تر است 

صدرا عنایتی دانشجوی دیگری است که با دو پسر هم‌‌سن و سال خود هم‌خانه شده است.

وی اظهار می‌کند: خیلی سخت است بتوانی خانه و هم‌خانه‌ای پیدا کنی که شرایط یکسانی داشته باشید. برای نمونه بنده قلیان می‌کشم؛ اما برخی آگهی‌ها بر عدم استعمال قلیان و موادمخدر تأکید داشتند که به شرایط بنده نمی‌خورد.

وی ادامه می‌دهد:‌ یافتن خانه برای مردان کمی آسان‌تر است؛ زیرا  حساسیت خانواده کمتر است و راحت‌تر می‌توانیم خود را با شرایط وفق دهیم. پسران دانشجو معمولاً با دورهمی و برگزاری مهمانی مشکلی ندارند مگر اینکه صاحب‌خانه در ساختمان حضور داشته و مانع این کار شود.

وی توضیح می‌دهد: بنده مشغول کار نیمه‌وقت هستم و می‌توانم اجاره ماهانه تا 4ـ5میلیون تومان را پرداخت کنم؛ البته هم‌خانه‌شدن از میزان هزینه‌هایی نظیر اجاره ماهانه و ودیعه می‌کاهد. 

واحدهایی با حداقل امکانات 

امیررضا تقوی هم دانشجوی دیگری است که در شهر تهران توانسته به‌صورت اشتراکی خانه‌ای را اجاره کند.

وی توضیح می‌دهد: معمولاً خانه‌هایی که به‌صورت اشتراکی اجاره داده می‌شوند، شیک و لاکچری نیستند؛ بلکه واحدهای بسیار معمولی با حداقل امکانات هستند. بنابراین هزینه اقامت در آنها مناسب است.

وی تصریح می‌کند: تعدادی از دانشجویان ترجیح می‌دهند در خانه‌هایی سکونت کنند که صاحب‌خانه حضور نداشته یا به‌اصطلاح تم خانوادگی نداشته باشد؛ زیرا سروصدای واحدهای اشتراکی اجاره‌شده توسط پسران بسیاربالا بوده و ممکن است موجب نارضایتی سایر ساکنان شود. 

منبع: قرن‌ نو

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر