کد خبر: 139912
A

نرخ تورم دوباره افزایش پیدا کرد

مرکز آمار ایران اعلام کرد: نرخ تورم ماهانه از ۲ واحد درصد در مرداد ماه به ۲٫۲ واحد درصد در شهریور ماه رسیده است.

نرخ تورم دوباره افزایش پیدا کرد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ مرکز آمار ایران، نرخ جدید تورم را اعلام کرد. براساس این گزارش، نرخ تورم سالانه و ماهانه در شهریور ماه ۱۴۰۱ روندی افزایشی داشتند و در مقابل تورم نقطه به نقطه کاهش یافته است.

گزارش شهریور ماه شاخص قیمت مصرف کننده، مرکز آمار ایران از افزایشی شدن نرخ تورم در کشور حکایت دارد.

بر این اساس، نرخ تورم ماهانه از ۲ واحد درصد در مرداد ماه به ۲٫۲ واحد درصد در شهریور ماه رسیده است. همچنین نرخ تورم سالانه نیز از ۴۱٫۵ واحد درصد در مرداد ماه به ۴۲٫۱ واحد درصد در شهریور ماه رسیده است.

در مقابل اما تورم نقطه به نقطه ماه شهریور از ۵۲٫۲ واحد درصد به ۴۹٫۷ واحد درصد رسیده است.​

هرچند شاخص های سه گانه‌تورمی بیشتر کارکردی کلان دارند و مورد استفاده مسئولان و برنامه ریزان دولتی قرار می‌گیرند اما در عمل این سه شاخص بیانگر تحولات تورمی هستند که عموم شهروندان آن را از سر گذرانده‌اند.

تورم سالانه بیانگر اثرگذاری میزان افزایش قیمت‌ها در ۱۲ ماهه گذشته است. این یعنی به استناد گزارش اخیر مرکز آمار ایران از شهریور ماه ۱۴۰۰ تاکنون، قیمت کالاها و خدمات مصرفی در کشور به میزان ۰٫۶ واحد درصد گرانتر شده است.

تورم ماهانه نیز بیانگر تغییرات عمومی قیمت‌ها در یک ماه سپری شده است. براین اساس میانگین هزینه اقلام مصرفی از مرداد ماه ۱۴۰۱ تا کنون به میزان ۰٫۲ واحد درصد بیشتر شده است.

اما تورم نقطه به نقطه که برای شهریور ماه ۲٫۵ واحد درصد کمتر شده است، بیانگر میزان تغییرات مخارجی است که در دو نوبت شهریور پارسال و امسال برای شهروندان اتفاق افتاده است.

در عمل این سه شاخص بیانگر اتفاقاتی هستند که در نتیجه اجرای سیاست‌های پولی و مالی بر ۱۰ دهک درآمدی در ۳۱ استان کشور رخ داده‌اند.

این تحولات به صورت مشخص بر اوضاع و احوال جاری و پیشروی کارمندان و کارگران و بازنشستگانی که در طول یک سال منبع درآمد ثابت و پایدار دارند، تاثیر خاصی ندارد اما می‌تواند ب تصمیم گیری‌های اقتصادی موثر باشد.

منبع: تجارت نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر