کد خبر: 140374
A

سرقت فرآورده‌ نفتی ده‌ها برابر شده است

مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت اظهار داشت: قبلا سالانه ۲ مورد سرقت داشتیم اکنون ده‌ها برابر شده به طوری که هفته‌ای یک مورد انشعاب داریم ولی با اقداماتی که انجام می‌شود، اکثر انشعابات و تعرضات به سرعت کشف می‌شود.

سرقت فرآورده‌ نفتی ده‌ها برابر شده است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛  ارسلان رحیمی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۱۴۰ هزار کیلومتر در کل کشور خط لوله وظیفه انتقال نفت و فراورده را ار مبادی تولید به عهده دارند، اظهار داشت: سال گذشته ۱۲۸ میلیارد لیتر انتقال نفت و فراورده صورت گرفته که برای این حجم از محموله باید ۴۳۰۰ میلیون نفتکش ۳۰ هزار لیتری تردد می کرد، 

وی هزینه انتقال با خط لوله را لیتری ۳۰ ریال و یک پنجم نفتکش عنوان کرد و افزود: انتقال با خط لوله بدون خطرات جاده ای و آلودگی محیط زیست است.

مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با بیان اینکه چنانچه خط دچار مشکل شود، مجبوریم آن را متوقف کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره سرقت از خطوط گفت: با افزایش قیمت فراورده و نفت خام سرقت از خطوط یکی از دغدغه‌های ما در سطح کلان کشور است، چراکه علاوه بر مسائل اقتصادی، مخاطرات زیست محیطی و جانی در پی دارد.

رحیمی با بیان اینکه افزایش قیمت منجر به زیاد شدن انشعاب‌های غیرمجاز شده است، خاطرنشان کرد: قبلا سالانه ۲ مورد سرقت داشتیم اکنون ده‌ها برابر شده به طوری که هفته‌ای یک مورد انشعاب داریم ولی با اقداماتی که انجام می‌شود، اکثر انشعابات و تعرضات به سرعت کشف می‌شود.

وی ادامه داد: با استفاده از تجهیزات و پایش خط به سرعت نسبت به کشف انشعابات غیرمجاز اقدام می کنیم.

مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با بیان اینکه سرقت از خطوط برای ما هزینه دارد و مسایل اجتماعی ایجاد می کند، گفت: بعضا سارقان نمی توانند انشعاب را کنترل کنند و مواد نفتی در محیط قرار گرفته و مشکلات الایندگی ایجاد می کند.

وی افزود: علاوه بر موضوعات یاد شده جان افراد است، در سیرجان۲ نفر و در رفسنجان یک نفر نتوانستند خط را کنترل کنند و جان خود را از دست دادند. 

رحیمی در ادامه بیان داشت: در داخل شرکت و خارج از آن تفاهم‌نامه هایی منعقد شده از جمله پیگ انشعاب که در مرحله تست است، ساخت تجهیزات سخت افزاری که براحتی سرقت را کشف و حدود تقریبی محل را نشان می دهد. علاوه بر این استفاده از فیبر نوری در  دانشگاه شریف به صورت پایلوت انجام شد، همچنین تفاهم‌نامه ای با شرکت دانش بنیان منعقد شده که قرار بر این است که انشعاب یابی بررسی شود.

وی با اشاره به بیشترین تعرضات به خطوط گفت: بیشترین برداشت و تعرض در منطقه خلیج فارس خط ۲۶ اینچ و خط ۱۰ اینچ نزدیک پالایشگاه و بندر شهید رجایی و باهنر است، همچنین هفته گذشته در منطقه جنوب شرق کشور یک مورد بوده است، اطراف تهران، شمال شرق کشور و همچنین در بردسبر کرمانشاه در دو ماه گذشته ۲ بار سرقت اتفاق افتاده است.

وی یادآور شد: بیشترین دستبرد به فراورده ها بخصوص گازوییل صورت می گیرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر