کد خبر: 141023
A

وعده بزرگ و بدون جزئیات جدید درباره هواپیمای مسافربری ۷۲ نفره ایرانی!

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری یک بار دیگر درباره پرواز هواپیمای ایرانی در خطوط هوایی ایران سخن گفت. وعده ای که این بار بازه زمانی دارد و قرار شده پلتفرم های ۷۲ و ۱۵۰ نفره در دست فعالیت تا ۳ سال آینده به صورت عملیاتی وارد ناوگان هوایی کشور شوند.

وعده بزرگ و بدون جزئیات جدید درباره هواپیمای مسافربری ۷۲ نفره ایرانی!

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ پس از اینکه سید ابراهیم رئیسی در بازدید از کارخانه هواپیما سازی هسای اصفهان وعده ساخت هشت فروند هواپیمای ۷۲ نفره را داد و اعلام شد اخبار خوش این اتفاق تا پایان سال اعلام می شود ، این بار محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از مشارکت وزارت صمت ، مسکن و شهرسازی و دفاع برای تولید هواپیماهای کشور سخن گفت و تاکید کرد بر روی دو پلتفرم ۷۲ و ۱۵۰ نفره مسافربری درحال فعالیت هستند. او اعلام کرد این پروژه ها غیر از پروژه ایرتاکسی که زودتر به ثمر خواهند نشست تا ۳۶ ماه آینده تکمیل شده و به خطوط پروازی می آیند.

 وعده بزرگ و بدون جزئیات جدید درباره هواپیمای مسافربری ۷۲ نفره ایرانی !

ایران در حال حاضر تنها پلتفرم تولید شده هوایی که در اختیار دارد ، پروژه تعطیل شده ایران ۱۴۰ است که با هواپیماسازی اوکراینی آنتونوف انجام شده و به موفقیت نرسیده بود. همچنین پلتفرم کوچک ۷۲ نفره ای که احتمالا شباهت هایی به مدل هواپیماهای برزیلی امبرائر دارد و فانتوم های کوچک است هم گفته شده در چند شرکت دانش بنیان در دست طراحی و ساخت هستند . دیگر گزینه پیش روی مهندسان ایرانی البته می توانست سوخوهای ۸۰ تا ۱۰۰ نفره باشد که آنها هم وابستگی شدید قطعه ای به بویینگ و ایرباس دارند. مشکلی که خود روسیه را هم دچار چالش ناوگان هوایی کرده است چون تحریم های اروپایی و آمریکایی علیه آنها عملا این کارخانه را هم از تولید خارج کرده است.

 وعده بزرگ و بدون جزئیات جدید درباره هواپیمای مسافربری ۷۲ نفره ایرانی !

در حال حاضر البته چین هم پس از ۵ سال تعویق از رسیدن به نمونه آزمایشی و نخستین پرواز ، سرانجام پلتفرم ۱۵۰ نفره هواپیمای مسافربری کمک را ساخت و رسما برای پرواز رونمایی کرد. این هواپیما که به نوعی مستقل ترین نمونه هوایی دنیاست ، به تازگی توانست استاندارد های بین المللی پرواز را با اقلا ۵ سال تاخیر از برنامه بدست آورد اما همچنان این پلتفرم هم که با مشارکت قطعاتی بویینگ و ایرباس ساخته شده تا تولید اقتصادی فاصله ای زیاد دارد.

محمدی بخش بدون پرداختن به جزئیات درباره پلتفرم ساخت و میزان سهم تولید داخلی و احتمالا همکاری های خارجی وعده پرواز این هواپیما ها در ۳۶ ماه آینده در ناوگان هوایی کشور را داده است و باید دید چه زمانی دولت درباره این وعده خود اطلاعات و جزئیات دقیقتری اعلام خواهد کرد.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر