کد خبر: 141224
A

صدرایی: کاهش ۲۰ درصدی قیمت خودرو تنها یک ادعا است/ شرکت‌های خودروسازی تمایلی برای حذف قرعه‌کشی ندارند

یک کارشناس بازار خودرو ضمن اشاره به عدم تمایل خودروسازان برای حذف قرعه‌کشی به دیده‌بان ایران گفت: به نظر می‌رسد که شرکت‌های خودروسازی زیربار حذف قرعه‌کشی نمی‌روند زیرا این کار سبب متوقف شدن فروش‌ آنها می‌شود.

صدرایی: کاهش ۲۰ درصدی قیمت خودرو تنها یک ادعا است/ شرکت‌های خودروسازی تمایلی برای حذف قرعه‌کشی ندارند

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ بازار خودرو در سالهای اخیر اسیر تصمیمات خلق الساعه و هیجانی شده و هر مسؤولی با وعده ساماندهی این بازار تلاش کرده تا برای مدتی کوتاه وضعیت بد پیش آمده را در حالت سکون نگه دارد. البته پس از مدتی افزایش قیمت تمامی محصولات داخلی و خارجی باعث شده نه تنها مسؤول مربوطه مورد نقد مردم و رسانه‌ها قرار بگیرد، بلکه در آخرین نمونه وزیر صمت نیز زیر تیغ استیضاح برود.

در همین رابطه بابک صدرایی؛ کارشناس خودرو در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران با بیان اینکه موضوع اصلی این است که نیاز واقعی بازار چه تعداد خودرو است و چه تعداد عرضه می‌شود افزود: چنانچه عرضه و نیاز واقعی در کشور متعادل شود بازار خودرو نیز ثبات پیدا می‌کند، زمانیکه تورم در کشور بالا رفته و امنیت پولی نباشد مردم ترجیح میدهند که پول خود را به کالا تبدیل کنند و معمولا خودرو جزو کالاهایی است که طالب بیشتری دارد.

در این رابطه بیشتر بخوانید؛
سامانه یکپارچه فروش خودرو به انتهای خط رسید

وی ادامه داد: متاسفانه دولتمردان ما طی سال‌های متمادی با اقتصاد دستوری سعی کردند مداخله کنند و تصورشان این است که میتوانند با دستور، قیمت خودرو را کنترل کنند، با ایجاد یک سامانه و یا بردن خودرو به بورس نمیتوان قیمت‌ها را کنترل کرد به همین دلیل است که شاهد چنین وضعیت نابسامان و افزایش قیمت خودرو هستیم .

دولت در تصمیم‌گیری‌های کلان ناتوان است

این کارشناس خودرویی عنوان کرد: ما درگیر دولتی هستیم که در تصمیم‌گیری‌های کلان ناتوان است و به سمت تصمیم‌گیری‌های مقطعی و آزمون و خطا می‌رود. با این سیستم‌های کنترلی در طولانی مدت نمیتوان بازار را نگه‌داشت تنها مولفه برای تعادل بازار؛ عرضه و تقاضای واقعی است.

صدرایی در پاسخ به اینکه آیا با حذف سامانه یکپارچه، قرعه‌کشی خودرو نیز حذف میشود یا نه؟ عنوان کرد:  احتمال اینکه قرعه‌کشی حذف شود وجود دارد به ویژه خودروهایی مثل شاهین، تارا و دنا توربو و  بخشی از خودروهای چینی که قیمت نسبتا بالاتری دارند و تقاضای زیادی ندارند. البته به نظر میرسد که شرکت‌های خودروسازی چنین کاری را انجام نمی‌دهند زیرا سبب متوقف شدن فروش‌شان میشود.

__01__

کشور درگیر اقتصاد تورمی است

وی با اشاره به اینکه بازار خودرو متاثر از بازار ارز است به دیده‌بان ایران گفت: در پشت صحنه با یک اقتصاد سیاسی روبرو هستیم و هر اقدام درست یا نادرستی انجام دهیم بی‌ثبات خواهد ماند، به همین دلیل پارامترهای مختلف به سرعت میتواند  متغیرها را در بازار تغییر دهد. ما شاهد این هستیم که علیرغم راه‌اندازی این سامانه تغییر چندانی در بازار مشاهده نکردیم زیرا با یک اقتصاد تورمی درگیر هستیم.

این کارشناس خودرو در بخش پایانی گفتگو با دیده‌بان ایران تاکید کرد: افراد یا مسئولینی که آمده و اظهار میکنند قیمت خودرو را میتوانند تا ۲۰_۱۵ درصد کاهش دهند نظرشان غیراصولی و غیرمنطقی است زیرا تورم بالایی را تجربه میکنیم و همه چیز همانند زنجیر به هم وصل است.

منبع: سایت دیده‌بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر